Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2

Odpowiedz na pytania.

  • Jak sądzisz, do czego służą te przedmioty i co je łączy?

  • Gdzie można je zobaczyć?

  • Do czego potrzebna jest przędza i z czego się ją przędzie?

Małgorzata Strzałkowska

Poetka, pisarka, autorka książek dla dzieci oraz ilustracji. Napisała m.in. „Wierszyki łamiące języki”, „Rady nie od parady, czyli wierszyki z morałem”, „Plaster czarownicy i inne baśnie”.

Ćwiczenie 3

Wysłuchaj utworu Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Cztery jędze spod Swarzędza” lub go przeczytaj i zastanów się, co jest tematem wiersza.

Nad rzeczułką pod Swarzędzem

przędą przędze cztery jędze,

przy przędzeniu życie pędzą,

o pieniądzach w kółko ględzą:

– Przyszłość jędzy leży w przędzy!

– Przędźmy przędzę dla pieniędzy!

– Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!

– Więcej! Więcej, drogie jędze!

– Żyć nie warto bez pieniędzy!

– Tylko głupcy żyją w nędzy!

– Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!

– Więcej! Więcej, drogie jędze!

Nad rzeczułką pod Swarzędzem

przędą przędzę cztery jędze,

przy przędzeniu życie pędzą,

o pieniądzach w kółko ględzą...

Ćwiczenie 4

Zastanówcie się, kto jest bohaterem tego wiersza? Jak myślicie, kim są jędze?

Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6

Narysuj portret jędzy z wiersza. Zapisz swój rysunek. Dlaczego tak ją sobie wyobrażasz?

Ćwiczenie 7

Czy waszym zdaniem „jędza” to tylko wygląd zewnętrzny? Może bycie jędzą oznacza również określone cechy charakteru? Jakie zachowanie może o tym świadczyć?

Ćwiczenie 8

Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania.

  • Czego boją się bohaterki wiersza?

  • Jakie znaczenie mają pieniądze w ich życiu? Dlaczego?

  • Jaki znalazły sposób na swoją przyszłość?

  • Jak oceniacie ich decyzję o zarabianiu pieniędzy?

Ćwiczenie 9

Przeczytaj wiersz szeptem i obserwuj tempo czytania oraz rytm. Co się dzieje? Pomyśl, co jest tego powodem.

Ćwiczenie 10

Wykonaj polecenia.

  • Zaznacz dowolnym kolorem słowa w wierszu, które powodują, że tempo czytania wzrasta.

  • Przeczytaj utwór, dzieląc tekst na sylaby.

  • Zapisz, ile sylab jest w każdym wersie.

  • Co jeszcze w tym wierszu się powtarza?

  • Odnajdź w utworze wykrzyknienia. Jakie mają znaczenie w tekście?

Ćwiczenie 11
Ćwiczenie 12

Przygotujcie krótką inscenizację na podstawie tekstu, który różni się nieco od oryginału.

Narrator: Nad rzeczułką pod Swarzędzem przędą przędzę cztery jędze, przy przędzeniu życie pędzą, o pieniądzach ciągle ględzą.

Jędza I: Przyszłość nasza leży w przędzy!

Jędza II: Przędźmy przędzę dla pieniędzy!

Jędza III: Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!

Jędza IV: Więcej! Więcej, drogie jędze!

Jędza I: Żyć nie warto bez pieniędzy!

Jędza II: Tylko głupcy żyją w nędzy!

Jędza III: Szybciej! Szybciej przędźmy przędzę!

Jędza IV: Więcej! Więcej, drogie jędze!

Jędza I: Lećmy prędko do Swarzędza, bo tam jest potrzebna przędza!

Razem: Szybko! Szybciej lećmy, pędźmy! Przędźmy przędzę dla pieniędzy!

Ćwiczenie 13

Użyjcie czarodziejskiego zaklęcia i zmieńcie „jędze” w mądre i dobre kobiety. Zaplanujcie ich przyszłość w Swarzędzu. Napiszcie dla nich plan rozwoju uwzględniający ich umiejętności i zapał do pracy. Podpowiedzcie im, jak wykorzystać zarobione pieniądze, np. zainwestować w firmę i utworzyć miejsca pracy dla innych osób.

Zaprezentujcie swoje plany i porozmawiajcie o nich.

Ćwiczenie 14

Naucz się wiersza o jędzach na pamięć. To świetne ćwiczenie nie tylko dla twojego mózgu, ale też dla języka. Niełatwo sprostać tylu ę naraz. Sprawdź się.