Efekt nazywany bokehem Efekt nazywany bokehem Źródło: THOR, licencja: CC BY-SA 2.0.
Efekt nazywany bokehem
THOR, licencja: CC BY-SA 2.0
Ćwiczenie 1

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. „Jarmark Cudów”. Zwróć uwagę na to, jakie zjawiska nazywane są w tym utworze cudami.

Cud pospolity:
to, że dzieje się wiele cudów pospolitych.
Cud zwykły:
w ciszy nocnej szczekanie
niewidzialnych psów.
Cud jeden z wielu:
chmurka zwiewna i mała,
a potrafi zasłonić duży ciężki księżyc.
Kilka cudów w jednym:
Olcha w wodzie odbita
i to, że odwrócona ze strony lewej na prawą,
i to, że rośnie tam koroną w dół
i wcale dna nie sięga,
choć woda jest płytka.
Cud na porządku dziennym:
wiatry dość słabe i umiarkowane,
w czasie burz porywiste.
Cud pierwszy lepszy:
krowy są krowami.
Drugi nie gorszy:
ten a nie inny sad
z tej a nie innej pestki.
Cud bez czarnego fraka i cylindra:
rozfruwające się białe gołębie.
Cud, no bo jak to nazwać:
słońce dziś wzeszło o trzeciej czternaście,
a zajdzie o dwudziestej zero jeden.
Cud, który nie dziwi, tak jak powinien:
palców u dłoni wprawdzie mniej niż sześć,
za to więcej niż cztery.
Cud, tylko się rozejrzeć:
wszechobecny świat.
Cud dodatkowy, jak dodatkowe jest wszystko:
co nie do pomyślenia
jest do pomyślenia.

Ćwiczenie 2

Przygotujcie karty informacyjne do albumu.

  • Grupa I
    Wyjaśnijcie tytuł wiersza. Znaczenie słów sprawdźcie w słowniku języka polskiego.

  • Grupa II
    Nazwijcie zasadę, na jakiej zostały dobrane epitety określające cud. Podajcie wyrazy przeciwstawne do słów: niezwykły, cudowny. Wymieńcie kilka niezwykłych i kilka zwykłych cudów przywołanych w wierszu W. Szymborskiej.

  • Grupa III
    Czy to, co poetka nazywa cudami, naprawdę nimi jest? Uzasadniajcie swoje opinie.

  • Grupa IV
    Opiszcie, jaką prawidłowość dostrzegacie w budowie wszystkich zwrotek.

  • Grupa V
    Stwórzcie własną zwrotkę dotyczącą cudów pospolitych zbudowaną podobnie jak w wierszu „Jarmark cudów”.

  • Grupa VI
    Znajdźcie zwrotkę, która mogłaby być podsumowaniem całego wiersza i jego myślą przewodnią. Zacytujcie tę strofę.

Ćwiczenie 3

Przeczytajcie wiersz w taki sposób, aby oddać jego budowę.
Np. w taki sposób, że każda strofa będzie czytana przez kolejne dwie osoby, pierwszą część zapowiadającą czyta jedna osoba, drugą – wyjaśnienie – kolejna.

Ćwiczenie 4

Zaprojektuj album fotograficzny.

  • Każdy obraz poetycki z wiersza W. Szymborskiej to inspiracja do twojej fotografii.

  • Kolejnym kartkom nadaj tytuły: pierwsze wersy zwrotek.

  • Naszkicuj projekt zdjęć, które umieścisz w swoim albumie.

Ćwiczenie 5

Idźcie na spacer (do lasu, parku, nad rzekę itp.), rozejrzyjcie się wokoło. Jakie „zwykłe cuda” dostrzegacie? Zróbcie zdjęcia do waszego albumu.

Ćwiczenie 6

Przyjrzyjcie się uważnie zdjęciom poniżej. Niech zainspirują was przed zaplanowaną wyprawą do parku.

Ćwiczenie 7

Opisz co najmniej jeden z dostrzeżonych przez ciebie cudów.
Przeczytaj swój opis w klasie, posłuchaj opisów innych uczniów, a przekonasz się, że obrazy można tworzyć słowami.