Wielki Mur Chiński Wielki Mur Chiński Źródło: Severin.stalder, licencja: CC BY 3.0.
Wielki Mur Chiński
Severin.stalder, licencja: CC BY 3.0

Liczba siedem jest uznawana przez wiele starożytnych cywilizacji za liczbę szczególną. Pitagoras twierdził, że siódemka, jako suma trójki i czwórki, jest liczbą cudowną (trójkąt i kwadrat starożytni uważali za figury doskonałe). Według Biblii Bóg tworzył świat przez sześć dni, a w siódmym odpoczywał. Miasto Rzym zostało wzniesione na siedmiu wzgórzach. Kościół katolicki uznaje siedem sakramentów świętych. W islamie jest mowa o siedmiu rajach i piekłach. Siedem cudów świata to siedem słynnych starożytnych budowli i dzieł sztuki, które Grecy wyróżnili ze względu na wyjątkowe walory artystyczne i niezwykłe rozwiązania techniczne.

Ćwiczenie 1

Przeczytaj informacje zawarte w tebeli. Pomogą ci one odpowiedzieć na pytania w kolejnych ćwiczeniach. Zwróć uwagę na to, w jakich częściach świata znajdują się lub znajdowały wymienione budowle. Jak myślisz, o czym to świadczy?

Cud starożytnego świata Data Budowniczy Zniszczone Przyczyna
Piramida Cheopsa 2550 p.n.e. Egipcjanie ciągle istnieje brak
Wiszące ogrody Semiramidy 600 p.n.e. Babilończycy po I wieku p.n.e. trzęsienie ziemi
Świątynia Artemidy w Efezie 550 p.n.e. Persowie, Grecy 356 p.n.e. ogień
Posąg Zeusa w Olimpii 435 p.n.e. Grecy V–VI wiek n.e. ogień
Mauzoleum w Halikarnasie 351 p.n.e. Persowie, Grecy w 1494 n.e. trzęsienie ziemi
Kolos Rodyjski 292–280 p.n.e. Grecja 224 p.n.e. trzęsienie ziemi
Latarnia morska w Faros III wiek p.n.e. Hellenistyczny Egipt 1303–1480 n.e. trzęsienie ziemi
Ćwiczenie 2.1

Czy wiesz, który cud starożytnego świata można obejrzeć współcześnie? Gdzie on się znajduje? W razie konieczności, skorzystaj z wiadomości w dostępnych źródłach informacji.

Ćwiczenie 2.2

Kiedy powstały wszystkie starożytne cuda świata?

Ćwiczenie 2.3

Jakie kataklizmy najczęściej niszczyły cuda świata?

Ćwiczenie 2.4

W jakim państwie znajdowało się najwięcej wymienionych obiektów?

Ćwiczenie 2.5

Jaki cud świata powstał w V wieku p.n.e.? Ile to lat temu?

Ćwiczenie 2.6

Który cud świata uległ zniszczeniu jako ostatni? W którym to było wieku?

Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4

Przeczytaj uważnie część artykułu hasłowego słowa cud.

cud m IV, D. -u, Ms. cudzie; lm M. -a (-y)
1. «zjawisko, które według wierzeń religijnych nie wynika z praw przyrody, lecz daje się wytłumaczyć tylko interwencją Boga»
2. «rzecz, zjawisko niepospolite, niezwykłe, wywołujące zdumienie, podziw; także osoba lub rzecz doskonała, bardzo piękna»
Cud gospodarczy.
Cud‑dziewczyna.
Cuda przyrody.
Dokonywać, dokazywać cudów męstwa, odwagi, zręczności.
Opowiadać, słyszeć cuda o czymś.
  • Siedem cudów świata «siedem słynnych budowli i pomników architektonicznych w starożytności»
  • Ósmy cud świata «coś nadzwyczaj pięknego»
  • Cud piękności, cud doskonałości «o kimś, o czymś bardzo pięknym, doskonałym»
  • pot. Cuda wyrabiać, wyczyniać «robić rzeczy dziwaczne, osobliwe»
Ćwiczenie 5

Ułóż dwa zdania ze słowem cud: jedno w znaczeniu pierwszym i jedno w drugim.

Ćwiczenie 6

Weź udział w zabawie. Drużyny mogą być kilkuosobowe. Potrzebne będą egzemplarze Biblii (wystarczy Nowy Testament). Poszczególne Ewangelie oznaczone są odpowiednimi skrótami: Mateusz – Mt, Marek – Mk, Łukasz – Łk, Jan – J.
Zadanie do wykonania:
Odszukajcie, jakie cuda zostały opisane na biblijnych stronach.

  • Łk 5,1–11

  • Mt 8,1–4

  • J 2,1–11

  • Mk 4,35–41

  • Łk 22,49–51

Drużyna, która pierwsza odszuka, przeczyta i zatytułuje wskazane fragmenty, wygrywa.

Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Stwórz własną listę siedmiu cudów Polski, które warto zobaczyć. Możesz dołączyć do swej listy zdjęcia, krótkie opisy i zachętę do ich obejrzenia.

Ćwiczenie 10

Podyskutujcie w grupach, co mogłoby być ósmym cudem starożytnego świata. Przedstawcie innym zespołom swoją propozycję.