Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony

Ułamek jako wynik dzielenia

Przykład 1
R1Mzck03TKAR21
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
R1BHRBCujy87D1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
A
Ćwiczenie 1

Wykonaj dzielenie z resztą i zapisz wynik w postaci liczby mieszanej.

  1. 7 : 3 =r,7 : 3=

  2. 13 : 4 = r,13 : 4=

  3. 13 : 7= r,13 : 7=

  4. 15 : 11= r,15 : 11=

  5. 41 : 18= r,41 : 18=

  6. 73 : 9= r,73 : 9 =

.

A
Ćwiczenie 2

Zapisz w postaci liczby mieszanej.

  1. 73

  2. 134

  3. 137

  4. 1511

  5. 4118

  6. 738

Ważne!

Kreska ułamkowa w ułamkach zwykłych zastępuje znak dzielenia, a znak dzielenia w ilorazach zastępuje kreskę ułamkową.

A
Ćwiczenie 3
Rw8CrtgCcLbWQ1
Zadanie interaktywne
A
Ćwiczenie 4

Zapisz następujące ilorazy jako ułamki.

  1. 34 : 11

  2. 65 : 14

  3. 27 : 10

  4. 89 : 123

A
Ćwiczenie 5

Uzupełnij zdania.

  1. Jeżeli rozdzielimy po równo 3 jabłka pomiędzy 4 osoby, każda osoba dostanie jabłka.

  2. Jeżeli rozdzielimy po równo 4 jabłka pomiędzy 8 osób, każda osoba dostanie jabłka.

  3. Jeżeli rozdzielimy po równo 5 jabłek pomiędzy 3 osoby, każda osoba dostanie jabłka.

  4. Jeżeli rozdzielimy po równo 7 jabłek pomiędzy 6 osób, każda osoba dostanie jabłka.

Obliczanie ilorazów

A
Ćwiczenie 6

Wykonaj dzielenie i przedstaw wynik w postaci ułamka zwykłego. Skróć ułamek, jeżeli to będzie możliwe.

  1. 1 : 7 

  2. 3 : 6

  3. 8 : 28 

  4. 14 : 98 

B
Ćwiczenie 7

Zapisz wynik dzielenia w postaci liczby mieszanej.

R3YEAaJDiEOXn1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
A
Ćwiczenie 8

Wykonaj dzielenie. Przedstaw wynik w postaci liczby mieszanej. Skróć ułamek, jeżeli to będzie możliwe. Obliczenia możesz wykonać w pamięci lub sposobem pisemnym.

  1. 69 : 17

  2. 73 : 6

  3. 58 : 16

  4. 89 : 19

B
Ćwiczenie 9

Uzupełnij, wpisując liczby większe od 50, tak aby otrzymać podany wynik.

  1.  :=3112

  2.  :=2417

  3.  :=2719

  4.  :=419

  5.  :=4511

  6.  :=538

C
Ćwiczenie 10

Czterech kolegów odwiedziło Franka. Mama Franka poczęstowała wszystkich pomarańczami. Obrała je i podzieliła na pięć równych części. Sama też wzięła kawałek owocu. Każde dziecko otrzymało po 116 pomarańczy. Jaką część pomarańczy zjadła mama Franka?

C
Ćwiczenie 11

W miejsce kropek wpisz liczby większe od 50 i mniejsze od 100, tak aby otrzymać podany wynik.

  1.  :=1529

  2.  :=1542

  3.  : =1726

  4.  :=1320

  5.  :=1519

  6. 88 :=138