Pora na ponowne spotkanie z czarownicami! Cóż, to nieuniknione, w końcu w Górach Fantazji nie brak postaci parających się magią. Wyobraźcie sobie młodą czarownicę, która pierwszy raz wybiera się na spotkanie na Łysej Górze. Skąd będzie wiedziała, gdzie i kiedy przybyć? Prawdopodobnie z… zaproszenia!

Ćwiczenie 1

Przypomnijcie sobie zajęcia o rozpoznawaniu czarownic i zaprezentujcie przygotowane portrety tych postaci wraz z ich pojazdami. Porozmawiajcie o rysunkach i odpowiedzcie na pytania:

  • Który z portretów najdokładniej przedstawia opisane przez Roalda Dahla cechy czarownic?

  • Jakie pojazdy mogą wykorzystywać czarownice?

  • Dokąd mogą dzięki nim dotrzeć?

Ćwiczenie 2

Porozmawiajcie o czarownicach: czy wszystkie są złe? Co powiecie o tych, które czynią poztywne czary? Co wiecie o wróżkach? Jakie wróżki znacie? W jakich baśniach, bajkach czy filmach wystąpiły?

Ćwiczenie 3

Obejrzyjcie krótki film i zastanówcie się, jakie elementy powinno zawierać każde zaproszenie. Zanotujcie najważniejsze cechy tej formy tekstu.

Ćwiczenie 4

Rozważcie, co trzeba zrobić, żeby zorganizować przyjęcie. Co jest szczególnie ważne podczas planowania? Czym różni się organizacja ważnego wydarzenia, np. wesela, od przygotowania mniejszej imprezy, np. urodzin?

Ćwiczenie 5

Wyobraź sobie, że wróżka Hortensja ma zostać matką chrzestną księżniczki Aurory.

  • Co wróżka musi wiedzieć, żeby wybrać się na tę uroczystość?

  • Skąd może się o tym dowiedzieć?

  • Czy może wybrać się na chrzciny bez zaproszenia?

  • Na jakie inne uroczystości zaprasza się gości?

Ćwiczenie 6

Czy wiesz, z jaką baśnią wiąże się poniższe zaproszenie? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

* R.S.V.P. – skrót od francuskiego zwrotu „répondez s'il vous plaît” [czyt. reponde silwuple] – „proszę o odpowiedź”; stosowany w zaproszeniach.
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Odpowiedzcie na pytania:

  • Czego dowiedziała się wróżka Hortensja z zaproszenia?

  • Czy informacje są wyczerpujące?

  • Czy podanie informacji o czasie trwania uczty jest potrzebne? Dlaczego?

  • Czy poinformowanie, z jakiej okazji jest uroczystość, ma znaczenie? Dlaczego?

Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 11

Zastanów się i odpowiedz na pytania:

  • Na jakie spotkanie zaprasza Harry Potter?

  • Czy informacja o tym, jaki wykład zostanie wygłoszony, jest potrzebna? Dlaczego?

  • Z jakiego powodu Hermiona powinna wiedzieć, że po wykładzie odbędzie się uroczysta kolacja i spotkanie towarzyskie?

  • Jakie znaczenie ma informacja o zakończeniu spotkania?

Ćwiczenie 12

Przygotuj zaproszenie na wymyśloną przez siebie uroczystość dla twojego ulubionego bohatera literackiego.