Odczytywanie danych statystycznych
Zbieraniem i udostępnianiem informacji na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego zajmuje się Główny Urząd Statystyczny - GUS, którego główna siedziba znajduje się w Warszawie. W Polsce najważniejsze informacje o państwie, jego mieszkańcach, środowisku, gospodarce i zjawiskach społecznych są umieszczone w Roczniku Statystycznym, który wydawany jest przez GUS.
W życiu codziennym spotykamy się również z wieloma informacjami. Dane statystyczne mogą być uzyskiwane w różny sposób: poprzez sondaże, spisy, referenda, wywiady, badania. Przedstawiane są one za pomocą opisu słownego, tabel, wykresów, diagramów. Typ diagramu zależy od rodzaju informacji, jaką chcemy przedstawić.
W pewnym gimnazjum dokonano zestawienia liczby uczniów wszystkich klas pierwszych, drugich oraz trzecich w podziale na dziewczęta i chłopców.
Przeanalizujmy tabelę, diagramy słupkowe oraz pierścieniowe, w których przedstawiono dane dotyczące liczebności poszczególnych grup klasowych.
Klasa | Liczba dziewcząt | Liczba chłopców | Liczba wszystkich uczniów |
Z tabeli można odczytać:
dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w poszczególnych klasach,
dokładną liczbę wszystkich uczniów w poszczególnych klasach,
dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w szkole,
dokładną liczbę wszystkich uczniów w szkole,
o ile więcej / o ile mniej jest dziewcząt lub chłopców w każdej klasie.

Z diagramu słupkowego pionowego można odczytać, że:
w klasach liczba dziewcząt jest większa niż liczba chłopców,
w klasach liczba chłopców jest większa niż liczba dziewcząt,
w klasie liczba dziewcząt jest równa liczbie chłopców,
w klasie liczba chłopców jest najmniejsza w szkole,
w klasach liczba dziewcząt jest najmniejsza w szkole,
w klasach liczba wszystkich uczniów jest największa w szkole,
w klasie liczba wszystkich uczniów jest najmniejsza w szkole,
w klasach liczba dziewcząt jest większa niż liczba wyrażająca połowę uczniów tych klas,
największa różnica między liczbą chłopców a liczbą dziewcząt jest w klasie
W diagramach pierścieniowych podano liczbę dziewcząt i liczbę chłopców w poszczególnych klasach.

Z diagramów pierścieniowych można odczytać, że:
w klasie liczba dziewcząt jest największa,
w klasie i liczba dziewcząt jest najmniejsza,
w klasie liczba chłopców jest największa,
w klasie liczba chłopców jest najmniejsza,
w czterech klasach uczy się jednakowa liczba dziewcząt i w czterech klasach uczy się jednakowa liczba chłopców.
Przeanalizujmy tabelę i diagram słupkowy, w których przedstawiono dane dotyczące maksymalnej głębokości jezior w Polsce.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski -rok
Nazwa jeziora (nazwa województwa) | Maksymalna głębokość w metrach |
Hańcza (woj. podlaskie ) | |
Drawsko (woj. zachodniopomorskie) | |
Wielki Staw (woj. małopolskie) | |
Czarny Staw (woj. małopolskie) | |
Wigry (woj. podlaskie ) | |
Wdzydze (woj. pomorskie) | |
Wuksniki (woj. warmińsko‑mazurskie) | |
Babięty Wlk. (woj. warmińsko‑mazurskie) | |
Morzycko (woj. zachodniopomorskie) |
Z tabeli można odczytać:
dokładną maksymalną głębokość każdego z wymienionych jezior podaną w metrach,
nazwę województwa, w którym dane jezioro się znajduje.
W diagramie słupkowym na osi pionowej zaznaczone zostały nazwy jezior, a na osi poziomej wartości liczbowe, które określają maksymalną głębokość jeziora wyrażoną w metrach.

Z diagramu słupkowego poziomego można odczytać, że:
najgłębszym jeziorem w Polsce jest Hańcza,
zbliżoną głębokość mają jeziora Drawsko i Wielki Staw oraz Wdzydze i Wuksniki,
głębokość większą niż metrów i mniejszą niż metrów mają cztery jeziora: Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw, Wigry,
głębokość większą niż maksymalna głębokość jeziora Wigry mają cztery jeziora: Hańcza, Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw.
Przeanalizujmy tabelę łodygowo‑listkową i diagramy procentowe, w których przedstawiono dane dotyczące wzrostu pewnej grupy osób.
Wzrost uczniów w centymetrach | |
Podczas odczytywania danych z takiej tabeli dwie pierwsze cyfry z pierwszej kolumny traktujemy jako „łodygę”, natomiast cyfry z drugiej kolumny traktujemy jako „listki”.
W tabeli tej zapisano, że wśród badanej grupy osób są osoby o następującym wzroście:
, .
Z tabeli łodygowo‑listkowej można odczytać, że:
grupa liczyła osób,
najniższa osoba ma wzrostu, a najwyższa
trzy osoby mają wzrostu,
dwie osoby mają wzrostu.
W diagramie kołowym podano, jaki procent łącznej liczby badanej grupy stanowią osoby z następujących kategorii: Diagram kołowy, w którym zamiast wartości liczbowych występują wartości procentowe, nazywamy diagramem procentowym.

Z diagramu kołowego można odczytać, że:
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
najliczniejszą grupą osób jest grupa, której wzrost należy do kategorii
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii .
W tabeli przedstawiono dane dotyczące zbiorów owoców, wyrażone w tysiącach ton, w latach
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski -
Zbiory owoców z drzew w tym: | |||
Jabłka | |||
Gruszki | |||
Śliwki | |||
Wiśnie | |||
Czereśnie |
W przypadku których owoców pojawił się spadek w zbiorach w latach ?
W przypadku których owoców zaobserwowano największy, a w przypadku których najmniejszy wzrost w zbiorach w latach , oraz w latach ?
W przypadku których owoców oraz w jakich latach nie zaobserwowano zmian w zbiorach?
Podaj największą i najmniejszą różnicę w zbiorach owoców w latach .
Na diagramie przedstawiono wyniki pomiaru masy ciała pewnej liczby dziewcząt i chłopców w wieku lat.

Jak liczna była grupa dziewcząt, a jak liczna grupa chłopców?
Jaka masa ciała występowała najczęściej i najrzadziej wśród dziewcząt?
Jaka masa ciała występowała najczęściej i najrzadziej wśród chłopców?
Ile osób wśród badanych siedmiolatków miało masę ciała poniżej ?
Ilu chłopców miało masę ciała co najmniej równą ?
Jaki procent wszystkich dziewcząt stanowiły dziewczęta, których masa ciała była mniejsza niż ?
Jaki procent wszystkich osób stanowiły osoby, których masa ciała była większa niż ?
O ile procent liczba chłopców o masie ciała większej niż i mniejszej niż była większa niż liczba dziewcząt o tej samej masie ciała?
Na diagramie przedstawiono wyniki sondażu, który został przeprowadzony wśród przechodniów ulicy Spacerowej na temat znaków zodiaku.

Ilu przechodniów wzięło udział w sondażu?
Który znak zodiaku pojawiał się w odpowiedziach przechodniów najczęściej, a który najrzadziej?
Które znaki zodiaku uzyskały jednakową liczbę odpowiedzi w sondażu?
Jaki procent wszystkich przechodniów stanowią osoby spod znaku Panny, a jaki spod znaku Ryby? Wynik podaj z dokładnością do .
Jaki procent odpowiedniego znaku zodiaku stanowi Twój znak zodiaku? Wynik podaj z dokładnością do .
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące prędkości rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach.

W którym ośrodku dźwięk rozchodzi się najszybciej, a w którym najwolniej?
W których ośrodkach prędkość rozchodzenia się dźwięku jest około razy mniejsza od prędkości, jaką osiąga w diamencie?
Ile razy mniejsza jest prędkość rozchodzenia się dźwięku w ołowiu w porównaniu z aluminium?
O ile procent większa jest prędkość rozchodzenia się dźwięku w szkle od prędkości rozchodzenia się dźwięku w betonie? Wynik zaokrąglij do .
W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby lokatorów i mieszkań w pewnym bloku.
Liczba mieszkań | ||||||
Liczba lokatorów | ||||||
w tym dzieci |
Ile jest wszystkich mieszkań w tym bloku?
Ile jest mieszkań zajmowanych przez lokatorów?
Ile osób dorosłych mieszka w tym bloku?
Ile jest mieszkań zamieszkiwanych również przez dzieci?
Ile dzieci mieszka w tym bloku?
Diagram kołowy przedstawia procentowy podział powierzchni lądów i oceanów na Ziemi.
Źródło: Świat w liczbach

Na diagramach słupkowych przedstawiono dane dotyczące powierzchni poszczególnych kontynentów i oceanów wyrażone w milionach kilometrów kwadratowych.


Jaką łączną powierzchnię zajmują kontynenty na Ziemi?
Jaką łączną powierzchnię zajmują oceany na Ziemi?
Jaki procent powierzchni lądów na Ziemi stanowi powierzchnia Afryki, a jakim Europy? Wynik podaj z dokładnością do
O ile procent powierzchnia Azji jest większa niż powierzchnia Antarktyki? Wynik podaj z dokładnością do
Jaki procent powierzchni oceanów na Ziemi stanowi powierzchnia Oceanu Arktycznego? Wynik podaj z dokładnością do
O ile procent powierzchnia Oceanu Atlantyckiego jest mniejsza niż powierzchnia Oceanu Spokojnego? Wynik podaj z dokładnością do