Wybór „ó” czy „u” nierzadko sprawia uczniom kłopot. Niepotrzebnie! Wystarczy opanować kilka zasad i wątpliwości znikną. Pomogą wam w tym ćwiczenia.

Ćwiczenie 1

Obejrzyj film, w którym językoznawca, profesor Jan Miodek, opowiada o problemach z zapisem „u” i „ó”. Zwróć uwagę na to, skąd wzięła się ta trudność ortograficzna.

Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

Przeczytaj zdania, zwróć uwagę na wyrazy z „ó”. Ułóż inne zdania tak, aby wyrazy z trudnością ortograficzną zastąpić słowami, w których „ó” wymienia się na „o” lub „e”. Zapisz swoje propozycje tutaj lub w zeszycie.

  1. W kolejce po obiad byłem siódmy.

  2. – To mój lód! – krzyknęła Kaśka.

  3. Siarczysty mróz pokrzyżował nam plany wyjazdu.

  4. Mała krówka odłączyła się od stada.

  5. Z poduszki posypały się pióra.

  6. Na ladzie stał słój z moimi ulubionymi karmelkami.

  7. Na straganie można było kupić miód lipowy, a także gryczany i wielokwiatowy.

  8. Napój o smaku cytrynowym jest najlepszy.

Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Wykorzystaj słowa z poprzedniego ćwiczenia i ułóż zdania, w których użyjesz obu wyrazów z każdej pary. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 10

Odszukaj wyrazy z „ó” wymiennym, które ukryły się poziomo bądź pionowo w diagramie. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 11

Do każdego z wyszukanych słów z poprzedniego ćwiczenia podaj taki wyraz pokrewny, w którym następuje wymiana na „o”, „e” lub „a”. Zapisz swoje propozycje tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 12
Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 14
Ćwiczenie 15
Ćwiczenie 16