Sad jabłkowy Sad jabłkowy Źródło: MikeyMoose, licencja: CC BY-SA 3.0.
Sad jabłkowy
MikeyMoose, licencja: CC BY-SA 3.0
Ćwiczenie 1

Przeczytaj fragment utworu Adama Mickiewicza. Jaki to rodzaj wypowiedzi?

Był sad. –
Drzewa owocne, zasadzone w rzędy,
Ocieniały szerokie pole; spodem grzędy,
kapusta, sędziwe schylając łysiny,
Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny;
Tam, plącząc strąki w marchwi zielonym warkoczu,
Wysmukły bób obraca na nią tysiąc oczu;
Owdzie podnosi złotą kitę kukuruza;
Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuza,
Który od swej łodygi aż w daleką stronę
Wtoczył się jak gość między buraki czerwone.
Grzędy rozjęte miedzą; na każdym przykopie
Stoją jakby na straży w szeregach konopie,
Cyprysy jarzyn; ciche, proste i zielone.
Ich liście i woń służą grzędom za obronę,
Bo przez ich liście nie śmie przecisnąć się żmija,
A ich woń gąsiennice i owad zabija,
Dalej maków białawe górują badyle;
Na nich, myślisz, iż rojem usiadły motyle
Trzepiecąc skrzydełkami, na których się mieni
Z rozmaitością tęczy blask drogich kamieni;
Tylą farb żywych, różnych, mak źrenicę mami.
W środku kwiatów, jak pełnia pomiędzy gwiazdami,
Krągły słonecznik licem wielkiem, gorejącem
Od wschodu do zachodu kręci się za słońcem.

Ćwiczenie 2

Na jaki zmysł najbardziej oddziałuje opis sadu? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Ćwiczenie 3

Zaznacz w utworze: epitety – kolorem zielonym i przenośnie (także ożywienia i uosobienia) – kolorem fioletowym.

Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6

Narysujcie plan sadu opisanego przez A. Mickiewicza.

  • Wykorzystajcie informacje o rozmieszczeniu roślin zawarte w tekście.

  • Zastosujcie symboliczne rysunki roślin.

  • Sporządźcie legendę.

  • Zaprezentujcie efekty waszej pracy.

Ćwiczenie 7

Co można powiedzieć o właścicielu sadu? Wybierz nazwy cech i uzasadnij swoje wybory.
Określenia: pracowity,niechlujny, porządny, przezorny, leniwy, rozważny, doświadczony, pomysłowy.