Zamknijcie oczy. Wyobraźcie sobie ciepły letni wieczór pod gołym niebem. Słyszycie, jak grają świerszcze, jak kumkają żaby? Czujecie powiew delikatnego wiatru na policzkach i miękką trawę pod kocem, na którym siedzicie? A co widzicie? Jakie obrazy nasuwają się wam, kiedy myślicie o sierpniowym wieczorze?

Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się obrazom. Wybierz ten, który podoba ci się najbardziej.

Ćwiczenie 2

Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:

  • Co przedstawiają te obrazy?

  • Jakie barwy przeważają na tych obrazach?

  • Z czym kojarzą wam się te kolory?

  • Co odczuwacie, patrząc na nie?

  • Który pejzaż podoba wam się najbardziej? Dlaczego?

  • Czy wszystkie prezentowane pejzaże są dziełem malarza?

  • Który z nich prezentuje inny rodzaj sztuki? Skąd to wiadomo?

  • Jakie podobieństwa łączą oba rodzaje sztuki? Jakie różnice istnieją między nimi?

Ćwiczenie 3

Obejrzyj film z recytacją utworu Adama Mickiewicza pt. „Zachód słońca”. Opowiedz swoimi słowami, jak zachodziło słońce.

Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawach śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek,
Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał;
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło,
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło.

Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 4

Powiedz, jakich środków wyrazu użył poeta w tym opisie. Przeczytaj wiersz i zaznacz ten fragment, który jest według ciebie najpiękniejszy. Uzasadnij swój wybór w kilku zdaniach. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6

Przeczytaj dopisane określenia i odpowiedz na pytania:

  • Jaką rolę odgrywają w tym wierszu?

  • Czy opis byłby tak samo barwny, gdyby poeta nie użył tych określeń? Dlaczego?

  • Jaką częścią mowy są te wyrazy?

  • Jak nazywa się wyraz, który podkreśla cechę jakiegoś zjawiska?

Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10

Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:

  • Czy żółty i czerwony to kolory zimne czy ciepłe? Jak myślicie, dlaczego?

  • Jak nazywają się barwy, którymi można przedstawić ogień i słońce?

  • Co by było, gdyby malarz namalował zachód słońca szarymi farbami?

Ćwiczenie 11

Zaznacz w wierszu fragment, w którym obłok w świetle zachodzącego słońca przypomina gasnące ognisko. Jakich środków stylistycznych użył poeta w tym fragmencie? Zapisz wnioski tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 12
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 13

Wyszukaj fragment, w którym poeta opisuje, jak słońce układało się do snu, i przepisz go do zeszytu.

Ćwiczenie 14
Ćwiczenie 15

Wybierz przedmiot codziennego użytku. Sfotografuj go lub namaluj, a potem opisz. Jak wygląda? Do czego służy? Użyj określeń poetyckich, zastosuj porównania, przenośnie, uosobienia. Przygotuj prezentację swojego przedmiotu na następne zajęcia.