lis zdjęcie Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Wymień cechy ludzkie, jakie przypisuje się postaci lisa w bajkach.

Ćwiczenie 2

Przeczytaj bajkę o kruku i lisie. Zwróć uwagę na fortel zastosowany przez lisa.

Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
Kruk miał w pysku ser ogromny;
Lis, niby skromny,
Przyszedł do niego i rzekł: „Miły bracie,
Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!
Cóż to za oczy!
Ich blask aż mroczy!
Czyż można dostać
Takową postać?
A pióra jakie!
Szklniące, jednakie.
A jeśli nie jestem w błędzie,
Pewnie i głos śliczny będzie”.
Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił,
Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.

kruk zdjęcie Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 3
  • Wymieńcie pięć pochlebstw, którymi lis omamił kruka.

  • Wymieńcie cechy, które uchroniłyby kruka przed stratą.

Ćwiczenie 4

Siedział kruk na drzewie i ser trzymał w dziobie.
”Idzie lis – pomyślał – pewno zaraz powie,
że mam głos prześliczny, żebym coś zaśpiewał...”
Lecz lis obojętnie przeszedł koło drzewa.
”A niech sobie – mruknął – kruk ten ser pożera,
nie lubię krakania i nie lubię sera.”

Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytania:

  • Czy zwierzęta z bajki Zbigniewa Lengrena znają utwór Ignacego Krasickiego? Dlaczego tak sądzisz?

  • Sformułuj wnioski, jakie zwierzęta z bajki Zbigniewa Lengrena wyciągnęły z bajki Ignacego Krasickiego.

Zapisz swoje odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 6

Tutaj lub w zeszycie objaśnij znaczenie związków wyrazowych: lisie zamiary, szczwany lis, lisi krok, farbowany lis, stary lis, lisek chytrusek. W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika frazeologicznego.

Ćwiczenie 7

Napisz krótką bajkę, w której lis będzie miał dobry charakter. Nie zapomnij zawrzeć w swojej bajce morału.