Przestroga

Porozmawiajcie o postaci wilka w literaturze i filmach. Zanotujcie przykłady wilczych bohaterów. Jaki charakter przypisuje się tym zwierzętom? Dlaczego?
Przeczytaj bajkę Ignacego Krasickiego. Zwróć uwagę na argumenty podane przez wilki.
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie.
Dwóch wilków jedno w lesie nadybali jagnię;
Już go mieli rozerwać; rzekło: „Jakim prawem?”
”Smacznyś, słaby i w lesie!” – Zjedli niezabawem.
Przeanalizuj sytuację, w której znalazło się jagnię.
Jaką przewagę miały nad jagnięciem wilki?
Jakie trzy przyczyny mordu wskazały wilki?
Czy któraś z podanych przyczyn usprawiedliwia zbrodnię?
Czego uczy nas bajka pt. „Jagnię i wilcy”?
Jakie cechy uosabiają wilki, a jakie jagnię?
Sformułuj przestrogę, czyli morał płynący z bajki, i zapisz ją tutaj lub w zeszycie.
Policz, ile bajka ma wersów, a także ile sylab w każdym wersie. Przepisz do zeszytu i uzupełnij wniosek:
Bajka Ignacego Krasickiego „Jagnię i wilcy” jest utworem …: liczy … wersy, każdy wers ma … sylab.
Zastanówcie się i porozmawiajcie: dlaczego autor wybrał formę krótkiej, wierszowanej bajki, by przekazać innym przestrogę. Czy gdyby napisał na ten sam temat długie opowiadanie, uzyskałby ten sam efekt?
Sprawdź, czy w krótkim utworze pt. „Jagnię i wilcy” znalazły się podane niżej formy wypowiedzi. Jeśli tak, wskaż odpowiednie wersy, w przeciwnym razie wpisz: nie ma.
Zapisz – tutaj lub w zeszycie – co najmniej pięć zakończonych na -ę nazw młodych zwierząt.
Wzór: młody koń – źrebię
Od zapisanych nazw utwórz liczbę mnogą.
Odmień przez przypadki w obu liczbach rzeczownik jagnię. Jako pomoc możesz wykorzystać opis odmiany (ze słownika języka polskiego).
jagnię n IV, D. ~ęcia; lm M. ~ęta, D. ~niąt