Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się obrazowi Giotta di Bondone pt. „Kazanie do ptaków” i powiedz:

  • Co widzisz na obrazie?

  • Kim mogą być namalowane osoby?

  • Co według ciebie wyrażają gesty postaci z aureolą?

  • Co może ona mówić do ptaków?

  • Jak sądzisz, dlaczego malarz nadał taki tytuł swojemu dziełu?

Kazanie do ptaków
Giotto di Bondone, Kazanie do ptaków, 1280–1283, domena publiczna
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3

Jakie odczucie wzbudza w tobie dzieło Giotta? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Przeczytaj innym swoją notatkę na temat obrazu. Pamiętaj, że każdy ma prawo do własnej oceny.

Ćwiczenie 4

Wysłuchaj uważnie recytacji wiersza Jana Twardowskiego pt. „Do świętego Franciszka”. Zwróć uwagę na to, kto i do kogo mówi.

Ćwiczenie 5

Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania.

  • O czym mówi wiersz?

  • Do kogo jest skierowany?

  • Kto jest osobą mówiącą? Czy mógłby nią być każdy człowiek? Dlaczego?

  • Jaką formę wypowiedzi przypomina wam ten tekst?

Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytania tutaj lub w zeszycie.

  • Jak osoba mówiąca w wierszu zwraca się do św. Franciszka?

  • O co go pyta?

  • Co św. Franciszek mógłby odpowiedzieć na to pytanie?

  • Jak myślisz, dlaczego ten święty jest patronem zoologów i ornitologów?

Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się dokładnie budowie utworu Jana Twardowskiego i powiedz, czym różni się od konstrukcji innych znanych ci wierszy.

Święty Franciszku patronie zoologów i ornitologów
dlaczego
żubr jęczy
jeleń beczy
lis skomli
wiewiórka pryska
kos gwiżdże
orzeł szczeka
przepiórka pili
drozd wykrzykuje
słonka chrapi
sikora dzwoni
gołąb bębni i grucha
kwiczoł piska
derkacz skrzypi
kawka plegoce
jaskółka piskocze
żuraw struka
drop ksyka
człowiek mówi śpiewa i wyje
tylko motyle mają wielkie oczy
i wciąż tyle przeraźliwego milczenia
które nie odpowiada na pytania

Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10

Przeczytaj wiersz i zaznacz w nim słowa naśladujące dźwięki, np. ksyka, grucha.

Ćwiczenie 11

Stwórzcie orkiestrę wygrywającą dźwięki zapisane w wierszu. Użyjcie do tego papieru, długopisów, linijek lub innych przedmiotów. Wydawajcie dźwięki buzią, palcami, stopami, dłońmi itp. Zaprezentujcie swoją muzykę pozostałym grupom.

Ćwiczenie 12

Zastanówcie się, czy człowiek może rozpoznać potrzeby zwierząt po ich zachowaniu lub wydawanych dźwiękach? W rozmowie na ten temat użyjcie odpowiednich przykładów.

Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 14

Jak rozumiesz przesłanie wiersza? Jakie znaczenie ma milczenie? Dlaczego nazwano je „przeraźliwym”?

Ćwiczenie 15

Naucz się wiersza Jana Twardowskiego na pamięć i przygotuj się do jego recytacji. Zwróć uwagę na brak znaków interpunkcyjnych. Staraj się odpowiednio intonować.