Wokół nas jest bardzo dużo znaków. Co zrobić, żeby nie zgubić się w ich gąszczu? Dzisiejsze ćwiczenia pomogą ci je rozszyfrować i zaprojektować własne.

Ćwiczenie 1

Porozmawiajcie:

  • Jakie znaki już poznaliście?

  • Co one oznaczają?

  • Gdzie te znaki są umieszczone?

Ćwiczenie 2

Nawet na zwyczajnym spacerze można poczuć się jak na Szyfrowisku. Obejrzyj animację i spróbuj rozpoznać i policzyć wszystkie znaki, które spotkasz po drodze. Jak myślisz, czy można je jakoś podzielić? Co je łączy?

Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się ilustracjom. Co one oznaczają? Jak myślisz, które z tych znaków wymyślili ludzie, a które są naturalne?

Ćwiczenie 4
Definicja: Znaki naturalne

pojawiają się niezależnie od woli człowieka. Na ich podstawie wnioskuje się, co może się zdarzyć lub co się zdarzyło. Na przykład kiedy widzisz zachmurzone niebo, spodziewasz się, że spadnie deszcz, a gdy kolega ma gorące czoło i rumieńce, podejrzewasz, że może być chory. Znakami naturalnymi są też np. ślady zwierząt czy kolor liści.

Definicja: Znaki umowne

wymyślają ludzie, aby za ich pomocą przekazać określone informacje. Są to np. słowa, gesty, znaki graficzne (litery alfabetu, znaki interpunkcyjne), znaki drogowe, symbole na mapie, symbole matematyczne, niektóre dźwięki.

Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6

Przekażcie sobie – bez używania mowy i pisma – następujące informacje:

  • „Na dworze jest zimno”,

  • „Na dworze jest gorąco”,

  • „Zastanawiam się”,

  • „Boli mnie brzuch”.

Ćwiczenie 7

Na zajęciach w szkole już od dawna używasz znaków. Przypomnij je sobie i zapisz w zeszycie kilka przykładów:

  • znaków interpunkcyjnych,

  • symboli matematycznych.

Ćwiczenie 8

Informacje można przekazywać w różny sposób. Zastanówcie się i wybierzcie najlepszy – waszym zdaniem – system znaków, którym posłużycie się, w sytuacji gdy:

  • opowiadacie przyjaciołom o filmie,

  • wychodzicie z domu i chcecie zostawić siostrze wiadomość, że dzwoniła do niej koleżanka,

  • chcecie bezgłośnie przekazać kolegom, aby natychmiast umilkli.

Ćwiczenie 9

Przyjrzyj się podanym informacjom. Którą z nich szybciej odczytasz, jeśli widać ją tylko przez chwilę?

Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 11

Zastanów się, dlaczego ludzie w pewnych sytuacjach używają znaków zamiast słów. Porozmawiaj o tym w klasie.

Ćwiczenie 12
Ćwiczenie 13

Wymyślcie znaki, które będą oznaczały:

  • „Jestem nieprzygotowany”,

  • „Dziś ćwiczymy ortografię”,

  • „Mam zły humor”.

Pokażcie rysunki pozostałym grupom, ale nie zdradzajcie, co przedstawiają. Jeśli inni odgadną ich znaczenie, to znaczy, że udało się wam dobrze zaprojektować znak.