Obejrzyj ilustracje i zastanów się, jaką historię przedstawiają. Opowiedz ją własnymi słowami.
Nadaj tytuł historyjce. Zapisz go tutaj lub w zeszycie.
Napisz tutaj lub w zeszycie opowiadanie na podstawie historyjki, uwzględniając poniższe punkty:
Opowiadaj z perspektywy mrówki, słonia albo niewidocznego obserwatora.
Wpleć w tekst opis miejsca (sceneria) i bohaterów zdarzeń (rozwścieczony ogromny słoń, biedna malutka mróweczka) oraz elementy grozy (nic z niej nie zostanie, rozległ się ryk, zadudniło). Opowiadanie zakończ puentą.
Wykorzystaj wybrane wyrazy i zwroty: ryknął, leżał jak długi, machnęła, świsnął, zadrżał, otrzepała ręce, mruknęła, rach‑ciach, łomot, znała wschodnie sztuki walki, wtedy, nagle, znienacka, w okamgnieniu, po chwili.
W swoim opowiadaniu o mrówce i słoniu zaznacz wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
Przeczytajcie na forum klasy swoje opowiadania. Następnie porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:
Kto jest narratorem poszczególnych opowiadań?
Jakie wydarzenia opisane są w rozwinięciach?
Jak została rozwiązana sytuacja konfliktowa?
Jaki jest komentarz końcowy?
Napisz opowiadanie na wybrany temat:
„O krasnoludku spełniającym życzenia”,
„Drzewa przemówiły”,
„Czarodziejski grzebień”,
„Złoty kluczyk”,
„Zepsuta miotła”.
