W Górach Fantazji często można spotkać przedziwne stwory. Jedne są przyjazne, a inne nie. Co robić, kiedy trafi się na tego niesympatycznego? Dowiedz się, jak poradziła sobie z takim potworem mała Barbarka.

Ćwiczenie 1

Obejrzyjcie film. Z jakimi miastami związane są omawiane w nim historie?
Czy znacie podobne opowieści dotyczące regionu, w którym mieszkacie? A związane z innymi miastami? Porozmawiajcie o tym.

Ćwiczenie 2

Co według was znaczy słowo „legenda”? Zapiszcie swoją definicję tutaj lub w zeszytach.

Podzielcie się wnioskami z resztą klasy. Wybierzcie najtrafniejsze według was objaśnienie.

Sprawdźcie w słowniku terminów literackich lub w słowniku języka polskiego znaczenie słowa „legenda”. Porównajcie własne rozumienie słowa „legenda” z definicją słownikową.

Ćwiczenie 3

Czy znasz legendę o bazyliszku? Poszukaj w internecie informacji o tym stworze. Odpowiedz na pytania w formie krótkiej notatki. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie:

  • Co to za istota?

  • Gdzie się pojawia?

  • Jak często się rodzi?

  • Jaką ma moc?

  • Porównaj swoje odpowiedzi z notatkami innych.

Ćwiczenie 4

Przeczytaj wiersz Tadeusza Kubiaka pt. „Bazyliszek i Barbarka” lub go wysłuchaj. Zwróć uwagę na to, jak poeta przedstawił potworne zwierzę.

Co‑raz
ciem‑niej
co‑raz
ci‑szej.
Co to?
Kto to?
Ba‑zy‑li‑szek.

Idzie, człapie
po ulicy.
Staje w cieniu
kamienicy.

Ślepia ma
bazyliszkowe
i bazyliszkową głowę.
Chrzęści
skrzydłem nietoperza.
Nic dziś nie pił.
Nic dziś nie żarł.

O‑u, wrr, brr!
Barr‑dzo srro‑gi.
Sapnął.
Z pyska
zionie ogień.
Zjadłby tysiąc
szarych myszek.
Barr‑dzo głod‑ny
ba‑zy‑li‑szek.

Aż tu nagle
patrzy; co to?
Gwiazdka z nieba?
Dziecko?
Kto to?

– Bazyliszku,
to Barbarka,
bo przebrała
się już miarka.

Spojrzyj, proszę,
w to lusterko.
Zobacz siebie...

Ścierpł, gdy zerknął.

– Co? To ja?
To zwierzę srogie?
Ślepia dzikie,
w pysku ogień!
Bardzo siebie się przestraszył.
W najciemniejszy kąt
się zaszył.

Zaszył się
od stóp po głowę
srebrem nici
księżycowej.

Tadeusz Kubiak

Polski poeta, satyryk i autor słuchowisk radiowych piszący również dla dzieci. Wydał m.in. „Słoń w sklepie z porcelaną”, „Śmiejmy się”, „W kraju Baj‑Baju”.

Ćwiczenie 5

Odpowiedzcie na pytania:

  • Kto jest bohaterem utworu?

  • O jakim zdarzeniu opowiada poeta?

  • Kto przechytrzył bazyliszka i w jaki sposób?

Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

Jak myślisz, dlaczego poeta podzielił niektóre słowa na sylaby, a w innych powtórzył te same litery? Jaki efekt twoim zdaniem chciał w ten sposób osiągnąć?

Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Narysuj portret bazyliszka. Skorzystaj z opisu poety lub własnej wyobraźni. Swoje dzieło możesz stworzyć tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 10

Jakich środków stylistycznych użył poeta, żeby przedstawić złość bazyliszka? Przeczytaj odpowiednie fragmenty wiersza i zapisz tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 11

Przygotujcie krótką inscenizację wiersza Tadeusza Kubiaka pt. „Bazyliszek i Barbarka”.

  • Wybierzcie reżysera, scenarzystę, narratora, bazyliszka oraz Barbarkę.

  • Podzielcie tekst na role i przygotujcie maski lub kukiełki bohaterów przedstawienia.

  • Przygotujcie scenki. Pamiętajcie o przekazaniu odpowiednich emocji, dźwięków i gestów.

Ćwiczenie 12

Napisz legendę o zmyślonym potworze, który dawno temu mógł żyć w twojej miejscowości. Przekaż tę legendę innym osobom. Może przetrwa pokolenia, jak to z legendami bywa… Możesz skorzystać z podpowiedzi:

  • Napisz nazwę miejscowości i nazwij potwora.

  • Opisz jego wygląd.

  • Określ, jaki był i jaką posiadał moc.

  • Opisz, co się działo, kiedy ktoś wszedł na teren potwora.

  • Nadaj imię osobie, która spotkała się z potworem. Napisz, co zrobiła, co powiedziała, czy i w jaki sposób zmierzyła się z potworem.

  • Co zrobił potwór? Co się z nim stało?

  • Jaka była reakcja mieszkańców miejscowości na takie rozwiązanie?

  • Zakończ legendę.