Lustra mogą mieć różne funkcje. Panu Kleksowi służyły jako łapacze snów jego wychowanków. Dzięki temu mógł robić kolorowe pastylki i wzmacniać dobre sny u swoich uczniów. Przekonaj się, w jaki sposób.

Ćwiczenie 1

Przypomnij sobie różne powierzchnie, które mogą mieć funkcję lustra. W czym jeszcze, oprócz zwierciadła, możesz się przeglądać?

Ćwiczenie 2

W wielu opowieściach lustro ma magiczną moc. Przypomnij sobie kilka takich historii. Wybierz jedno z magicznych luster i opisz jego wygląd i właściwości. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 3

Wysłuchaj nagrania pt. „Senne lusterka”. Zwróć uwagę, w jaki sposób Pan Kleks dbał o to, aby uczniowie mieli coraz ładniejsze i ciekawsze sny.

Ćwiczenie 4

Przyjrzyjcie się ilustracji. Czy tak mogłoby wyglądać senne lusterko? O czym śniłaby osoba, której sen został w nim odbity? Opiszcie, jak wy je sobie wyobrażacie. Co pokazywałoby wasze lusterko? Przedstawcie swoją propozycję całej klasie.

Co odbija senne lusterko? Co odbija senne lusterko? Źródło: licencja: CC 0.
Co odbija senne lusterko?
licencja: CC 0
Ćwiczenie 5

Sporządźcie listę nazw miejsc i mebli służących do wypoczynku. Zwróćcie szczególną uwagę na meble służące do spania.

Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

Przeczytaj tekst „Senne lusterka” i zaznacz w nim dowolnym kolorem opis miejsca służącego chłopcom do spania.

Co rano punktualnie o piątej Mateusz otwiera tak zwane śluzy. Są to niewielkie otwory w suficie, poumieszczane akurat nad łóżkami chłopców. Otworów takich jest tyle, ile łóżek, czyli ogółem dwadzieścia cztery. Gdy je Mateusz otwiera, zaczyna przez nie sączyć się zimna woda, która kapie prosto na nasze nosy. [...]
O godzinie szóstej rano Mateusz chwyta w dziób mały srebrny dzwoneczek i dzwoni na apel. Biegniemy wówczas wszyscy do gabinetu pana Kleksa, gdzie pan Kleks już na nas czeka i na dzień dobry całuje każdego w czoło.
Po apelu pan Kleks wchodzi do dużej szafy stojącej w rogu gabinetu i przez okienko w jej drzwiach odbiera od nas senne lusterka. Mają one swoje szczególne przeznaczenie. Na nocnych stolikach przy każdym z łóżek stoi takie lusterko przez całą noc. Odbijają się w nich nasze sny i rano, gdy lusterka oddajemy panu Kleksowi, ogląda on dokładnie, co śniło się każdemu z nas. Sny niedobre, niedokończone, głupie i nieodpowiednie idą do śmietnika, a pozostają tylko te, które spodobały się panu Kleksowi.
Za pomocą waty przesyconej sennym kwasem pan Kleks zbiera z lusterek wszystkie sny i wyciska je do porcelanowej miseczki. Tam suszą się one jakiś czas. Gdy wyschną one już na proszek, pan Kleks na specjalnej maszynce wytłacza z nich kolorowe pastylki, które wszyscy zażywamy na noc. Dzięki temu mamy coraz ładniejsze i coraz ciekawsze sny, a najpiękniejsze z nich pan Kleks zapisuje w senniku swojej Akademii.

Odpowiedz na pytania dotyczące tekstu „Senne lusterka”. Wybierz jedną odpowiedź. Możesz zaglądać do tekstu przez cały czas.

Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Przeczytaj jeszcze raz tekst i opowiedz jego treść według planu:

  1. Pobudka.

  2. Apel.

  3. Oddawanie sennych lusterek.

  4. Wyciskanie snów.

  5. Kolorowe pastylki.

Ćwiczenie 10

Pomóżcie Panu Kleksowi, który zaczyna tracić pamięć, i napiszcie przepis na pastylki na kolorowe sny. Pamiętajcie, że przepis powinien zawierać tytuł, listę składników i ich proporcje oraz opis sposobu przyrządzania.

Ćwiczenie 11

Przeczytaj w przypisach, co znaczy słowo „sennik”. Opisz jeden ze swoich snów, który mógłby się znaleźć w senniku Akademii Pana Kleksa.