Matka i dziecko Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Porozmawiajcie w parach o swoich obowiązkach. Możecie wykorzystać w rozmowie podane niżej pytania.

  • Jakie macie domowe obowiązki?

  • Ile zajmują wam one czasu?

  • Który ze swoich obowiązków lubicie najbardziej? Którego nie lubicie? Dlaczego?

Ćwiczenie 2

Przeczytaj tekst Brunona Ferrera. Jak myślisz, dlaczego adresatem listu chłopca jest mama, a nie jego tata?

Któregoś wieczoru, gdy mamusia przygotowywała kolację, jedenastoletni syn stanął w kuchni, trzymając w ręku kartkę. Z oficjalną miną dziecko podało kartkę matce, która wytarła sobie ręce w fartuch i przeczytała, co było napisane:

«Za wyrwanie chwastów na ścieżce: 5000 lirów.

Za uporządkowanie mojego pokoju: 10 000 lirów.

Za kupienie mleka: 1000 lirów.

Za pilnowanie siostrzyczki (3 popołudnia): 15 000 lirów.

Za otrzymanie dwukrotnie najlepszego stopnia: 10 000 lirów.

Za wyrzucanie śmieci co wieczór: 7000 lirów.

Razem: 48 000 lirów».

Mama spojrzała czule w oczy syna. Jej umysł pełen był wspomnień. Wzięła długopis i na drugiej stronie kartki napisała:

«Za noszenie ciebie w łonie przez 9 miesięcy: 0 lirów.

Za wszystkie noce spędzone przy twoim łóżku, gdy byłeś chory: 0 lirów.

Za te wszystkie chwile pocieszania ciebie, gdy byłeś smutny: 0 lirów.

Za wszystkie osuszone twoje łzy: 0 lirów.

Za to wszystko, czego ciebie nauczyłam dzień po dniu: 0 lirów.

Za wszystkie śniadania, obiady, kolacje, podwieczorki i śniadania do szkoły: 0 lirów.

Za życie, które ci daję każdego dnia: 0 lirów.

Razem: 0 lirów».

Gdy skończyła, uśmiechając się, matka podała kartkę synowi. Ten przeczytał to, co napisała, i otarł sobie dwie duże łzy, które pojawiły się w jego oczach.

Odwrócił kartkę i na swoim rachunku napisał: «Zapłacono». Potem chwycił mamę za szyję i obsypał ją pocałunkami.

Ćwiczenie 3

Dlaczego mama chłopca nie oczekiwała zapłaty za swoją pracę? Uzasadnij odpowiedź.

Ćwiczenie 4

Grupa I
Opiszcie, co czuł chłopiec, kiedy przygotowywał rachunek, a co poczuł, gdy dostał rachunek od swojej mamy. Możecie wykorzystać podane nazwy uczuć.

Grupa II
Opiszcie, co czuła mama, gdy dostała rachunek od swojego synka. Możecie wykorzystać podane nazwy uczuć.

  • zażenowanie

  • złość

  • wzruszenie

  • zawstydzenie

  • gniew

  • żal

  • szczęście

  • czułość

  • miłość

  • upokorzenie

  • radość

Ćwiczenie 5

Opowiedz z punktu widzenia syna lub mamy, co się wydarzyło „któregoś wieczoru, gdy mamusia przygotowywała kolację”.

Ćwiczenie 6

Napisz list z podziękowaniem dla rodziców. Wykorzystaj wnioski płynące z tekstu Brunona Ferrera.

Ćwiczenie 7

O czym, według ciebie, świadczy angażowanie się w obowiązki domowe? Czy otrzymywanie za to pieniędzy jest słuszne?

Ćwiczenie 8

Ułóż plan dzielenia się obowiązkami domowymi. Zaproponuj w nim swój udział. Zastanów się, co możesz robić i jak często. Przedstaw swoje pomysły najpierw całej klasie, a później rodzicom.