Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Stanisława Wyspiańskiego pt. „Macierzyństwo”.

  • Jak sądzisz, dlaczego malarz tak zatytułował swój obraz?

  • Nadaj obrazowi własny tytuł. Zapisz go tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój pomysł.

  • Która postać według ciebie jest najważniejsza?

  • Jakie więzy łączą postacie z obrazu?

  • Jak myślisz, jakie uczucia są ukazane na tym obrazie?

Macierzyństwo
Stanisław Wyspiański, Macierzyństwo, 1905, pastel, domena publiczna
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3

Jeśli macie rodzeństwo – rodzone, przyrodnie, przybrane lub cioteczne – to opowiedzcie o nim. Sposób prezentacji zależy od was. Jeśli jesteście jedynakami, zastanówcie się, jakie rodzeństwo chcielibyście mieć.

  • Czy wasze rodzeństwo jest starsze, czy młodsze?

  • Jakie uczucia was łączą?

  • Jak rozumiecie powiedzenia: „żyć jak pies z kotem” i „bratnie dusze”?

  • Co lubicie wspólnie robić?

Joanna Papuzińska

Poetka, pisarka, autorka wierszy, bajek i opowiadań dla dzieci. Laureatka wielu nagród literackich. Dzieci uhonorowały ją Orderem Uśmiechu. Napisała m.in. „Asiunię”, „Naszą mamę czarodziejkę”, „Tygryski” i „Wędrowców”.

Ćwiczenie 4

Przeczytaj wiersz Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha” lub Wysłuchaj go uważnie. Zwróć uwagę, kto mówi w wierszu i o kim mówi.

Chodziła po domu Klucha,
śmiała się od ucha do ucha.
Ryczała jak tur i żubr:
Ja też! Ja nie chcę! Daj! Kup!
Miała wypięty brzuch,
snuła się za mną jak duch,
ale ja ją lubiłem najbardziej ze wszystkich Kluch.
A w domu mówili: – Klucha?
Tylko Marka się słucha! –
I stała się rzecz niezwykła,
bo nagle ta Klucha gdzieś znikła.
Któregoś dnia,
tygodnia
czy wiosny, czy lata –
okazało się, że mam całkiem możliwego brata.

Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytania:

  • Kto jest osobą mówiącą w wierszu Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha”?

  • Kim jest Klucha?

  • Co się stało pewnego dnia z Kluchą?

Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

Porozmawiajcie o tym, jakie uczucia opisała autorka w wierszu pt. „Klucha”. Wskażcie odpowiednie fragmenty, np. uczucie radości – „śmiała się od ucha do ucha”.

Zanotujcie swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszytach.

Ćwiczenie 8

Wybierz z ramki określenia, które pasują do Marka lub Kluchy. Ułóż z nimi zdania i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj o odpowiednich zakończeniach, np. Marek jest miły. Klucha jest miła.

Ćwiczenie 9

Zastanówcie się, co Klucha mogłaby powiedzieć o swoim starszym bracie. Dokończcie zdanie, dopisując kilka określeń. Możecie to zrobić tutaj lub w zeszytach.

Mój starszy brat jest…

Ćwiczenie 10

Przygotujcie scenki dramowe pt. „Marek i Klucha”. Mogą one przedstawiać zabawy z młodszym bratem lub opiekę nad nim. Podzielcie się na grupy aktorów i literatów. Przygotujcie krótkie dialogi. Przekażcie uczucia i cechy bohaterów opisanych w wierszu.

Przedstawcie swoje scenki całej klasie. Po obejrzeniu scenek porozmawiajcie o waszych wrażeniach.

Ćwiczenie 11

Jesteś bratem lub siostrą, synem lub córką, dlatego pomyśl, jakie chcesz mieć prawa w rodzinie, a jakie obowiązki. Porozmawiaj o swoich propozycjach z rodzicami i rodzeństwem – to twoja praca domowa!