Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony
RAcqKyNqU4vLN11
piano Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Powiedz głośno następujące wyrazy: parasol, katastrofa, przedstawienie.

Ćwiczenie 2

Podziel wyrazy z poprzedniego ćwiczenia na sylaby. Odczytaj je jeszcze kilka razy, za każdym razem kładąc nacisk na kolejne sylaby w każdym z wyrazów. Która wymowa brzmiała naturalnie? Na którą sylabę padał wtedy akcent?

R1BPjxRdYZWFZ11
licencja: CC 0
Ćwiczenie 3

Wyróżnij sylaby akcentowane w podanych przysłowiach:

  • Pańskie oko konia tuczy.

  • Stara miłość nie rdzewieje.

Zapisz tutaj lub w zeszycie, które sylaby są akcentowane.

Ciekawostka

Akcent umożliwia słuchającym wyłowienie pojedynczych wyrazów w potoku słów. Kiedy nie znasz dobrze jakiegoś języka, podczas słuchania wydaje się, że w ogóle nie słychać pojedynczych wyrazów.

Ćwiczenie 4
RDKdS74XmW68X1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

W zapisanych przez was przysłowiach wyróżnijcie sylaby akcentowane. Zastanówcie się, dlaczego ważne jest poprawne akcentowanie. Uzasadnijcie swoje zdanie.

Ćwiczenie 6

Wypisz tutaj lub w zeszycie sylaby akcentowane z poniższych ciągów wyrazów. Utworzą listę ulubionych książek Marcina.

  1. ara katar odetkać miasto paka kanapa poklepał Roksana

  2. kapitan odnoga kino okaz

  3. zgłaszali maleństwo stwarza panda Nysa ekran wyrok

RzE3yIgUZWtoA11
licencja: CC 0
Ćwiczenie 7

Przeczytaj, poprawnie akcentując, podane wyrazy.

krasnoludek, taktyka, zrobiliście, zdobyłyśmy, woda, kontrolowałbym, strażnik, mówiłyście, rytmika, staliście, postawa, zrobili, postępowałabyś, strzegłyśmy, charakterystyka, posprzątalibyśmy, przegrałbyś, przestępstwo, klasyka, spacer

Ćwiczenie 8

Zaznacz i odczytaj z planu lekcji Jasia nazwy przedmiotów, które akcentujemy na trzecią sylabę od końca.

jęz. polski

jęz. niemiecki

matematyka

muzyka

matematyka

matematyka

matematyka

przyroda

historia

jęz. niemiecki

gimnastyka

jęz. polski

jęz. niemiecki

matematyka

gimnastyka

plastyka

jęz. polski

religia

gimnastyka

przyroda

godz. wychowawcza

historia

gimnastyka

jęz. polski

przyroda

religia

technika

jęz. polski

jęz. polski

RMqFhZDe65LNj11
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Przeczytaj podane niżej zdanie zgodnie z instrukcją.

Basia posprzątała wczoraj pokój.

  • podkreśl, że to Basia (a nie kto inny!) posprzątała;

  • podkreśl, że posprzątała, a nie nabałaganiła;

  • podkreśl, że zrobiła to wczoraj, a nie miesiąc temu, jak powinna;

  • podkreśl, że sprzątnęła pokój (cały! nie tylko jedną szafeczkę).