Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RS3GZr3pg3uag

Let’s talk about the sources of information. Repetitive lesson

Czasopisma
Source: domena publiczna.

Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5

You will learn
  • you will talk about the mediamediamedia and their functions

  • you will consolidate your knowledge about sources of information

  • you will arrange questions and tasks for your colleagues

  • you will consolidate the vocabulary regarding the sources of information

Before the lesson

R18YjkcCnvqig1
Zdjęcie przedstawia zbiór porozsypywanych znaków zapytania gdzie, dwa z nich świecą na kolor niebieski oraz żółty. What sources of information do you know? List them. (uzupełnij)
RPduubiczUY8W
Ułóż trzy pytania quizowe odnoszące się do abstraktu i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.

Activity

Exercise 1

In the recording below, the reader quotes Stanisław Lem’s words on pros and cons of the new technologies. Think about the advantages and disadvantages of the Internetthe Internetthe Internet, and write a note here or in your notebook.

R3sIWNgjLZH3r
'Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji. A window onto the world or the time stealer? Stanisław Lem once said: “Each and every technology has an obverse of benefits and reverse of new, so far unknown worries.” It is hard to imagine today's life without the Internet, but there are pros and cons of it. You have probably already noticed that the Internet, just like other media, has its advantages and disadvantages, so it is very important to know how to use its resources. Behaviours and customs that apply within a particular social group are called etiquette. Internet users call their sets of rules “netiquette”. Listen to Mr Virus and say what do you think about his online bahaviour.
R47sgslSre4AF
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Advantages (uzupełnij) Disadvantages (uzupełnij)
Exercise 2

What are the differences and similarities in the way of presenting news on the Internet and in the traditional media (press, radio, TV)? List them.

R1ebdjV60yB9m
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Diferences (uzupełnij) Similarities (uzupelnij)
R15qh7XiJ2p3O
Ułóż pytania odnoszące się do abstraktu i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom. Complete a multiple-choice test question for the lesson "At the sources of knowledge". Then exchange your questions with a friend or classmate. (uzupełnij)
RTySE0TdaOYNR
Exercise 3
Match the English words and phrases with their Polish equivalents. search engine Możliwe odpowiedzi: 1. netykieta, 2. spis treści, 3. strona internetowa, 4. wyszukiwarka, 5. maszyna do pisania table of contents Możliwe odpowiedzi: 1. netykieta, 2. spis treści, 3. strona internetowa, 4. wyszukiwarka, 5. maszyna do pisania typewriter Możliwe odpowiedzi: 1. netykieta, 2. spis treści, 3. strona internetowa, 4. wyszukiwarka, 5. maszyna do pisania website Możliwe odpowiedzi: 1. netykieta, 2. spis treści, 3. strona internetowa, 4. wyszukiwarka, 5. maszyna do pisania netiquette Możliwe odpowiedzi: 1. netykieta, 2. spis treści, 3. strona internetowa, 4. wyszukiwarka, 5. maszyna do pisania

Keywords

the Internet, netiquette, internet userinternet userinternet user, computercomputercomputer, media, mass media, information programmeinformation programmeinformation programme, news, writing, development of writing, computer, blog

Glossary

the Internet
the Internet
R103axwBWw6fN
Nagranie dźwiękowe słówka

internet

internet user
internet user
R1QPpv8NXCZlj
Nagranie dźwiękowe słówka

internauta

media
media
RRiXb9yrlNiOb
Nagranie słówka: media

media

computer
computer
RVEyQ2kXXoSvD
Nagranie dźwiękowe słówka

komputer

website
website
R1OqL48mfCZZn
Nagranie dźwiękowe słówka

strona internetowa

portal
portal
RM16x16w85vR5
Nagranie dźwiękowe słówka

serwis

technology
technology
RVgsnUAkYAKlw
Nagranie dźwiękowe słówka

technologia

hacker
hacker
R1CFs30hiZCVn
Nagranie dźwiękowe słówka

haker

forum
forum
RsdiMAbKPjU2z
Nagranie dźwiękowe słówka

forum

blog
blog
R3wBPFNGCD7IH
Nagranie dźwiękowe słówka

blog

netiquette
netiquette
RdS0eHN3iPfbd
Nagranie dźwiękowe słówka

netykieta

virus
virus
Rju6j0WrlUQCD
Nagranie dźwiękowe słówka

wirus

program
program
RPqJpn2weQpqc
Nagranie dźwiękowe słówka

program

means of communication
means of communication
R1bifM5XnjveZ
Nagranie dźwiękowe słówka

środki przekazu

recipient
recipient
R1WfmLH8Syu3x
Nagranie dźwiękowe słówka

odbiorca

sender
sender
RwX1W6wKdZjFA
Nagranie dźwiękowe słówka

nadawca

auditorium
auditorium
RNLJvNnM5NfoV
Nagranie dźwiękowe słówka

audytorium, sala wykładowa lub grupa ludzi słuchających wykładu

audience
audience
RsMfGZNxKxGwo
Nagranie dźwiękowe słówka

widownia

information programme
information programme
R1FY1yDwrAmrK
Nagranie dźwiękowe słówka

program informacyjny

news service
news service
R1BT8VWgLPCwA
Nagranie dźwiękowe słówka

serwis informacyjny

news
news
Rf2nS86Z5EHES
Nagranie dźwiękowe słówka

wiadomość, aktualności, serwis informacyjny, wieść, nowiny

message
message
R1SvWOucOxlx7
Nagranie dźwiękowe słówka

wiadomość

editing
editing
R1C75lPe5aoV8
Nagranie dźwiękowe słówka

montaż

production
production
RV3NauMJlc7q4
Nagranie dźwiękowe słówka

produkcja

studio
studio
R1Ll33fB5oNG2
Nagranie dźwiękowe słówka

studio, pomieszczenie do nagrywania programów lub audycji

camera
camera
R7qBReBIvi9NK
Nagranie dźwiękowe słówka

kamera

camera man
camera man
RSveWq7CXszYp
Nagranie dźwiękowe słówka

operator

journalist
journalist
Ras668Yn1o9i3
Nagranie dźwiękowe słówka

dziennikarz