Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
pudełko Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Pandora otwiera puszkę
John William Waterhouse, Pandora otwiera puszkę, 1896, olej na płótnie, kolekcja prywatna, domena publiczna
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Johna Williama Waterhouse’a. Jaki moment z życia Pandory ukazał artysta? Nazwij (tutaj lub w zeszycie) sytuację przedstawioną na obrazie.

Ćwiczenie 2

Opisz postać ukazaną na obrazie. Uwzględnij:

  • przedstawienie postaci,

  • postawę ciała, gesty,

  • wyraz twarzy,

  • ubiór.

Ćwiczenie 3

Opisz „beczkę”, którą Pandora otrzymała w posagu. Uwzględnij:

  • kształt,

  • tworzywo,

  • kolorystykę,

  • usytuowanie,

  • przeznaczenie.

Ćwiczenie 4

Omówcie elementy tworzące nastrój obrazu. Zwróćcie uwagę na sytuację przedstawioną na obrazie, wyraz twarzy postaci, umiejscowienie sytuacji, porę dnia, kolorystykę i światło.

Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6

Wyobraź sobie, jak zmieniły się postawa ciała, gesty, wyraz twarzy Pandory w momencie, kiedy na świat wydostały się smutki, troski, nędza i choroby. Opisz, uwzględniając uczucia Pandory. Wykorzystaj wybrane związki frazeologiczne z poprzedniego ćwiczenia.

Ćwiczenie 7

Które z podanych przysłów lepiej oddaje przesłanie mitu? Uzasadnij swoje zdanie.

  • Ciekawość to pierwszy stopień do piekła.

  • Bez ciekawości nie ma mądrości.

Ćwiczenie 8

Pandora przypomina pierwszą kobietę biblijną. Określ podobieństwa tych dwóch postaci.

Ćwiczenie 9

Zarówno biblijna Ewa, jak i Pandora doprowadzają do znaczących zmian w życiu codziennym ludzi. Porozmawiajcie i odpowiedzcie na pytania.

  • Na czym polegają te zmiany?

  • Kim byliby ludzie, gdyby Ewa nie zerwała jabłka, a Pandora nie otworzyła beczki?

  • Co ludzie stracili przez ciekawość tych dwóch kobiet, a co zyskali?