Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Podwójna tęcza Podwójna tęcza Źródło: Eric Rolph, licencja: CC BY-SA 2.5.
Podwójna tęcza
Eric Rolph, licencja: CC BY-SA 2.5
Ćwiczenie 1

Porozmawiajcie o tęczy. Jeżeli nie znacie odpowiedzi na któreś z pytań, poszukajcie odpowiedzi w internecie.

  • Ile kolorów ma tęcza?

  • Co symbolizuje tęcza w różnych wyznaniach?

  • Jakie uczucia towarzyszą wam, kiedy obserwujecie tęczę na niebie?

  • Kiedy powstaje tęcza?

  • Jak powstaje tęcza?

Ćwiczenie 2

Wysłuchaj wiersza Andrzeja Bursy pt. „Tęcza”. Zwróć uwagę na to, ile osób wypowiada się w wierszu.

domena publiczna

Andrzej Bursa

Polski poeta zaliczany do grona poetów wyklętych. Pisał głównie dla dorosłych. Jego poezja wyróżnia się refleksyjnością oraz postawą buntowniczą.

Ćwiczenie 3

Przeczytajcie w grupach wiersz i przygotujcie się do głośnego odczytania go z podziałem na role. Zadecydujcie, ile osób będziecie potrzebować, rozdzielcie role. Kiedy będziecie gotowi, przeczytajcie wiersz na forum klasy.

Andrzej Bursa Tęcza

W dzikich górach nad przełęczą
Zawisła ogromna tęcza
Szli turyści nad przełęczą
Spodobała im się tęcza

Jeden mówi: Wiem co zrobię
Wezmę tęczę do plecaka
I w domu powieszę sobie
Obok wypchanego ptaka

Drugi na to: Nie mój drogi
Tęcza moja ani słowa
Ja z tęczy uszyję sobie
Tuzin koszul kolorowych

Trzeci na to: Nie panowie
Ze mną sprawa krótka
Ja z tęczy uszyję sobie
Żagiel do mojej łódki

– A nie bo to moje
– Nie. To moja tęcza
I zaczęli groźne boje
Toczyć nad przełęczą

Na to z lasu wyszedł jeleń
Z rogami ze złota
Rzekł: Panowie to za wiele
Kłócić się i o co?

Tęcza wisi na błękicie
Nad górską przełęczą
Bo inaczej... jak myślicie
Czy byłaby tęczą?

Tęcza jest ale dla wszystkich
Nad górską przełęczą
Lecz kto tęczę ukraść myśli
Nie zobaczy tęczy

Kopytkami tupnął
Rogiem w drzewo musnął
Zaraz piorun w drzewo huknął
I deszcz gęsty chlusnął

I górskim wąwozem
Zmoczeni do nitki
Uciekali co sił w nogach
Niemądrzy turyści.

Andrzej Bursa, Tęcza, [w:] tegoż, Wiersze, Kraków 1958, s. 112.
Ćwiczenie 4

Zastanów się nad sytuacją opisaną w wierszu. Odpowiedz na pytania: gdzie? kiedy? kto? z kim? o czym rozmawia? Zapisz odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 5

W jakim celu turyści chcieli zabrać tęczę? Przerysuj tabelkę do zeszytu i ją uzupełnij.

Turysta

Po co chce zabrać tęczę?

Pierwszy

 

Drugi

 

Trzeci

 
Ćwiczenie 6

Dowolnym kolorem zaznacz fragment utworu, w którym podmiot liryczny wyraża swoją ocenę turystów. Jak ty oceniasz ich zachowanie? Zapisz swoją opinię tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Ułóż zdania ze związkami frazeologicznymi z poprzedniego ćwiczenia.