Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Ćwiczenie 1

Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:

  • Co waszym zdaniem znaczy przysłowie „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”?

  • Co wspólnego mają ze sobą to przysłowie i „Każdy jest kowalem swojego losu”?

  • Jak sądzicie, jak ważny jest sen w naszym życiu?

  • Jakie znaczenie ma sen dla naszego zdrowia?

  • Jakie macie sposoby na to, by dobrze spać i wysypiać się?

Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się pokojowi, w którym śpi dziewczynka. Sprawdź, czy pamiętała o wszystkim, zanim położyła się do łóżka.

Contentplus.pl sp. z o.o.,
Ćwiczenie 3

Napisz tutaj lub w zeszycie, jaką pościel lubisz: wolisz twardą czy miękką poduszkę? Lekką kołdrę czy grubą pierzynę? Prześcieradło frotté czy lniane? Dlaczego?

Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5

Obejrzyjcie film z recytacją fragmentów wiersza Agnieszki Frączek pt. Kołdra. Zastanówcie się, jakie kłopoty sprawiła Grzesiowi kołdra?

Ćwiczenie 6

Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:

  • Kto jest bohaterem wiersza?

  • Co jest tematem wiersza?

  • Czy kołdra z wiersza jest zwyczajną pościelą, jaką macie w swoich łóżkach?

  • Czy według was w tym wierszu ukryta jest mądrość przysłowia, o którym rozmawialiście wcześniej?

  • Jak Grześ poradził sobie z tą dziwną kołdrą?

Ćwiczenie 7

Przeczytaj uważnie tekst wiersza i zaznacz w nim czynności, jakie wykonuje kołdra. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Agnieszka Frączek Kołdra

(fragmenty)
Kupił Grzesio kołdrę z puchu:
”Ciepło będzie mi jak w uchu!”

Chciał się kołdrą przykryć właśnie,
a tu ona jak nie wrzaśnie:
– Nie wytrzymam! Co za ziąb!
I ucieka w ciemny kąt...

Raz zwinęła się w kuleczkę :
– Tak posiedzę przez chwileczkę,
bo guziki mam jak z lodu.
Grypę złapię z tego chłodu!

(...)

Grześ – zmarznięty, niewyspany –
chciał się zdrzemnąć choć nad ranem.
Nagle...
– Brrr! Jak zimno! – kołdra drze się
i układa się pod Grzesiem .

Więc – choć może to niemądre –
kupił Grześ tej kołdrze kołdrę.

Agnieszka Frączek, Kołdra, [w:] tejże, Bziki Weroniki, Warszawa 2005, s. 86.
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Przeczytajcie wiersz z podziałem na role.

Ćwiczenie 10

Znajdź i zaznacz w wierszu synonimy słowa „zimno”. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 11

Otaczają nas różne przedmioty. Jak myślicie, co by się stało, gdyby zaczęły się zachowywać jak kołdra z wiersza? Porozmawiajcie o tym.

Ćwiczenie 12

Wymyślcie historię innego przedmiotu, który zacząłby się, podobnie jak kołdra, dziwacznie zachowywać. Ułóżcie rozmowę między wami a wybranym przedmiotem. Zaprezentujcie swoje dialogi.