Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Śmiech to jedno z najlepszych lekarstw! Kiedy się śmiejesz, nabierasz trzy razy więcej powietrza do płuc, dzięki czemu dotleniasz organizm, a nawet szybciej zdrowiejesz, ponieważ organizm szybciej produkuje walczące z wirusami limfocyty. Śmiej się więc na zdrowie!

Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się prezentowanym fotografiom, a następnie odpowiedz na pytania:

  • Co według ciebie wyrażają te twarze? Po czym to poznajesz?

  • Czy śmiech można tylko zobaczyć?

  • W jakich sytuacjach głośno się śmiejesz?

  • Czym można cię rozśmieszyć?

  • Co według ciebie wyraża śmiech?

  • Jak śmiech wpływa na ciebie?

Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3

Przeczytaj tekst pt. „Egzamin na dwóch kółkach”. Powiedz, które przysłowie pasuje do tej historyjki. Uzasadnij swój wybór. Jak rozumiesz pozostałe przysłowia?

  • „Kto się nigdy nie śmieje, od tego zimno wieje”,

  • „Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni”,

  • „Nie śmiej się bratku z cudzego wypadku”,

  • „Poznać głupiego po śmiechu jego”.

Egzamin na dwóch kółkach

Dziś w szkole zdawaliśmy egzamin praktyczny na kartę rowerową. Odbywał się on na szkolnym boisku. Musieliśmy zaliczać różne manewry, np. zawracanie, szybkie zatrzymywanie się, slalom czy skręcanie w prawo z wyciągniętą ręką. Nie wszyscy poradzili sobie z tymi zadaniami.

Jurek miał duży rower i w pewnym momencie nie zmieścił się między słupkami, kiedy zaliczał slalom. Zrobił nagły manewr kierownicą i stracił nad nią panowanie. Po sekundzie leżał przygnieciony rowerem. I wtedy Adam zaczął się okropnie śmiać. Pokazywał na Jurka palcem i skręcał się ze śmiechu. Widziałam, że Jurkowi było bardzo przykro, miał łzy w oczach.

Po chwili do egzaminu przystąpił Adam. Śmignął szybko między słupkami, zatrzymał się i ruszył na komendę, przejechał między dwoma liniami z jedną ręką na kierownicy. Ale kiedy miał skręcić w lewo z wyciągniętą ręką, zachwiał się na samym łuku. Prawa ręka, którą ma trochę słabszą, nie utrzymała kierownicy i Adam upadł na boisko. Upadek był na tyle dotkliwy, że zdarł sobie skórę na kolanach. I wiecie co? Tym razem nikt się nie śmiał.

Ćwiczenie 4

Obejrzyj film z recytacją utworu pt. „Śmieszek” Wiktora Woroszylskiego i powiedz, co jest tematem tego wiersza.

Ćwiczenie 5

Wiersz „Śmieszek” kończy się słowami „niech żyje śmiech!”. Wskaż powody, dla których warto się śmiać. Możesz się posłużyć przykładami z wiersza lub własnymi.

Ćwiczenie 6

Przeczytajcie wiersz. Kogo lub co przypomina śmiech? Zaznaczcie odpowiednie fragmenty w wierszu na czerwono. Powiedzcie, jaki środek stylistyczny występuje w tym tekście?

Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0

Wiktor Woroszylski

Polski pisarz, poeta i tłumacz z języka rosyjskiego. Wydał również książki dla dzieci i młodzieży. Napisał m.in. „I ty zostaniesz Indianinem”, „Mniejszy szuka dużego”, „Niezgoda na ukłon”.

Wiktor Woroszylski Śmieszek

Czy to pożar,
czy to burza,
czy to pies się pożarł z kotem?
Może z morza się wynurza
duże zwierzę hipopotam?

Może olbrzym wielki, wielki
dmucha w wielki, wielki miech?
Czy być może, że te dźwięki
to nie pożar, tylko – śmiech?

Tylko śmiech dziś figle płata,
wichrem wieje przez mieszkanie,
skacze, śpiewa, tupie, lata,
fantastyczny tańczy taniec:

tarantellę z obertasem,
huraganellę z rozbijasem,
zbójnickiego z rokendrolem,
aż spadają żyrandole,
rozłupują się posadzki,
na patelni skaczą placki,
taki rumor, taka wrzawa,
aż w posadach drży Warszawa,
aż zapiera w piersiach dech,
taki taniec, taki śmiech!

A przyczyna? Bez przyczyny
chichoczemy i tańczymy!

Czy kto niski, czy wysoki –
dziś ze śmiechu zrywa boki.
Czy się potknął, czy się ukłuł –
dziś się śmieje do rozpuku.

Do rozpuku? Co to rozpuk?
Wcale nie ma takich słów!
Nie wytrzymam już po prostu,
śmiać się muszę znów i znów!

Tato, mamo, porzuć pracę:
dziś pękają śmiechu race.

Wlazł dziś we mnie śmiechu duszek –
nie ma rady, śmiać się muszę!

Czy to grzech –
taki śmiech?

No to niech
żyje śmiech!

Wiktor Woroszylski, Śmieszek, [w:] tegoż, Nastolatki nie lubią wierszy, Warszawa 1967.
Ćwiczenie 7

Przeczytajcie uważnie trzecią zwrotkę i zaznaczcie na niebiesko, jakie czynności wykonuje śmiech. Kto w rzeczywistości może być ich wykonawcą?

Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9

Jakie są skutki szalonego tańca śmiechu? Co się dzieje z żyrandolami, posadzkami, plackami, Warszawą? Zaznacz na zielono odpowiednie fragmenty w wierszu.

Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 11

Przygotuj się do pięknego odczytania wiersza. Aby ułatwić sobie recytację, odpowiedz na pytania:

  • Który fragment przeczytasz powoli, z przesadnym lękiem, zdziwieniem?

  • Którą część będziesz czytać coraz szybciej, dynamicznie?

  • Kiedy wybuchniesz śmiechem, jakby cię ktoś łaskotał?

  • Które zdanie powiesz najgłośniej?

Ćwiczenie 12

Przeczytaj wiersz całej klasie.