Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Słowik syberyjski Słowik syberyjski Źródło: JJ Harrison, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słowik syberyjski
JJ Harrison, licencja: CC BY-SA 3.0
Ćwiczenie 1

Zastanów się przez chwilę i opisz w kilku zdaniach krótką scenę przedstawiającą czekanie, oczekiwanie na coś.

Ćwiczenie 2

Przeczytaj wiersz Juliana Tuwima. Zastanów się, kto może być osobą mówiącą w wierszu.

Julian Tuwim Spóźniony słowik

Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji,
Bo pan Słowik przed dziewiątą miał być na kolacji,
Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A tu już po jedenastej – i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser – tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka – głupstwo, bo odrosną, ale głos – majątek!

Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze...
Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę!
A pan Słowik słodko ćwierka: Wybacz, moje złoto,
Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!

Julian Tuwim, Spóźniony słowik, [w:] tegoż, Wiersze dla dzieci, Warszawa 2013, s. 130.
Zapamiętaj!

Pamiętaj, żeby używać poprawnej formy rodzaju męskiego czasu przeszłego: szedłem, wyszedłeś, poszedłem itp., a nie: szłem, wyszłeś, poszłem.

Ćwiczenie 3

Opowiedz historię, która została opisana w wierszu pt. „Spóźniony słowik”.

  • Rozpocznij od podania miejsca akcji i czasu akcji.

  • Zarysuj dramatyzm sytuacji.

  • Przedstaw rozwiązanie.

Ćwiczenie 4

Wskaż w słowiczej rodzinie elementy przypominające rodzinę ludzką i elementy przypominające rodzinę ptasią. Zapisz notatkę na ten temat w formie tabeli.

Państwo Słowikowie
podobni do ludzi

Państwo Słowikowie
podobni do ptaków

   
   
Ćwiczenie 5

Zbadajcie budowę utworu i odpowiedzcie na pytania:

  • Z ilu strof składa się wiersz pt. „Spóźniony Słowik”?

  • Ile wersów jest w kolejnych zwrotkach?

  • Ile sylab jest w każdym wersie?

  • Jakie występują rymy? Podajcie odpowiednie przykłady.

Zapamiętaj!

Rym to powtórzenie tych samych lub podobnych głosek w wyrazach. Rymy mogą być: dokładne, jeśli ostatnie głoski są identyczne, np. miętowe – zdrowe, mogą też być niedokładne, kiedy brzmią podobnie, ale nie do końca tak samo, np. pozdrawiam – Wrocławia, proszku – gorzką.

Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

Zredaguj dalszy ciąg historyjki o spóźnieniu pana Słowika na kolację. Co odpowie pani Słowikowa na tłumaczenie męża? Jak będzie wyglądała dalsza część wieczoru? Wprowadź dialog.

Ćwiczenie 8

Jakie potrawy przygotowała pani Słowikowa? Zredaguj przepis kulinarny na jedno z dań.

Ćwiczenie 9

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima pt. „Spóźniony słowik”. Oddaj głosem uczucia bohaterów lirycznych.