Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Ćwiczenie 1

Jakie słowa kojarzą ci się ze słowem „teatr”? Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 2

Przeczytajcie wyrazy związane z teatrem i porozmawiajcie na temat ich znaczenia. Które z nich zanotowaliście w pierwszym ćwiczeniu?

reżyser, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, kostiumy teatralne, debiut, premiera, próba generalna, rekwizyt, inspicjent, afisz, program teatralny

Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4

Wysłuchaj uważnie recytowanego wiersza. Jaką bajkę opowiada?

Sławek, licencja: CC BY-SA 2.0

Wanda Chotomska

Polska pisarka, autorka ponad 200 książek dla dzieci i młodzieży, opowiadań, poezji, scenariuszy teatralnych i filmowych. Bohaterów jej wierszyków dobrze znamy, np. lubiącego błoto hipopotama („Hipopotam lubi błoto”) czy jąkające się kokoszki („Każda kokoszka jąka się troszkę”), a nasi dziadkowie z pewnością pamiętają „Jacka i Agatkę” z programu telewizyjnego.

Ćwiczenie 5

Porozmawiajcie o wierszu i odpowiedzcie na pytania:

  • O kim ten wiersz opowiada?

  • Jaka jest różnica między nagraniem a znaną wam wersją bajki?

  • Która wersja podoba wam się bardziej? Dlaczego?

  • W jaki sposób autorka przedstawia los Kopciuszka?

  • Jak kończy się ta opowieść?

  • Jak postępuje Dobra Wróżka?

  • Jak nazywa się taka opowieść, która ma smutne zakończenie? Przypomnijcie sobie wyjaśnienia Emmy, kiedy rozmawia z Bufką.

Ćwiczenie 6

Przeczytaj uważnie wiersz Wandy Chotomskiej pt. „Kopciuszek” i zwróć uwagę na formę jego zapisu. Na jakie części i w jaki sposób został podzielony? Jak sądzisz, do jakiego rodzaju literackiego nawiązuje? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

Wanda Chotomska Kopciuszek

Dzisiaj bajka w stylu retro.
Niech widzowie łzę obetrą.
Żadnych łez i żadnych wzruszeń,
Chociaż będzie to Kopciuszek.

Akt I
Kopciuszek przebiera groch i jęczy...

KOPCIUSZEK:
Och! Och! Och!
Za chwilę serce pęknie mi z żalu,
Bo moje siostry tańczą na balu,
A ja, sierota, groch łuskać muszę.
O, biedny, biedny ze mnie Kopciuszek!

Akt II
Zjawia się Dobra Wróżka
I mówi do Kopciuszka.

WRÓŻKA:
Zjawiam się w roli pocieszycielki,
Przynoszę ci pantofelki.

KOPCIUSZEK:
A gdzie pończochy są dla Kopciuszka?

WRÓŻKA:
Pójdziesz bez pończoch... –

Odrzekła wróżka.

Akt III
Kopciuszek tańczy na balu z Księciem,
Wybija północ i w tym momencie z nóżki
Kopciuszka spada pantofel...
Tu się zanosi na katastrofę,
Kopciuszek bowiem,
co stwierdzam z żalem,
nie umył sobie nóg przed tym balem.
Przeto, ujrzawszy nie mytą piętę.
Książę wygłasza morał ze wstrętem.

KSIĄŻĘ:
Nie pomoże dobra wróżka,
Gdy u panny brudna nóżka.

Wanda Chotomska, Kopciuszek, [w:] tejże, Kabaret na jednej nodze, Warszawa 2006.
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8

Zaznacz w wierszu te fragmenty, które informują o tym, co dzieje się na scenie. Czy wiesz, jak się nazywają?

Ćwiczenie 9

Przygotujcie przedstawienie o Kopciuszku według scenariusza Wandy Chotomskiej. Po inscenizacji porozmawiajcie o tym, co było dla was łatwe, a co trudne w przygotowywaniu spektaklu. Jak czuliście się w powierzonych wam rolach i zadaniach?

Ćwiczenie 10