Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Wszyscy, którzy są w Obozie Podróżników, w czerwcu, lipcu i sierpniu odpoczywali lub podróżowali. Teraz opowiadają o swoich przygodach. Dołącz do nich!

Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2

Opowiedzcie sobie, jak spędzaliście czas w lecie. Uważnie słuchajcie, żeby potem opisać wakacje swoich koleżanek i kolegów innym.

Ćwiczenie 3

Czy wiesz, o czym rozmawiają?

Ćwiczenie 4

Z obrazków w tajemniczy sposób zniknęła część napisów. Przeczytajcie odpowiedzi i spróbujcie ułożyć pytania, które będą do nich pasować. Zapiszcie je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 5

Czy łatwo się domyślić, o czym rozmawiają osoby na obrazkach? Czy bez pytań można zrozumieć odpowiedzi? Jak myślicie, dlaczego?

Ćwiczenie 6
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 7

Ułóż kilka pytań, które pozwolą ci uzyskać informacje o tym, jak spędzili wakacje twoi rówieśnicy. Zapisz je tutaj lub w zeszycie. Pamiętak o wielkiej literze na początku i znaku zapytania na końcu każdego pytania.

Ćwiczenie 8

Pamiętacie opowieści wakacyjne swoich kolegów i koleżanek? Przesiądźcie się gdzie indziej i opowiedzcie o ich przygodach innej osobie.

Słuchając opowiadania, zadawajcie pytania, które pozwolą wam uzyskać jak najwięcej informacji.

Wielka wyprawa

Ćwiczenie 9

Czy dzięki wakacyjnym opowieściom lepiej znasz różne rejony Polski? A jak jest z twoją ortografią? Sprawdź się!

Ćwiczenie 10

Czy w poprzednim ćwiczeniu dostrzegasz jakąś regułę? Spróbuj ją wypowiedzieć.

Ćwiczenie 11
Ćwiczenie 12

Obejrzyj animację. Jak sądzisz, czego mogli dowiedzieć się Marsjanie na temat pisowni nazw różnych krajów i ich mieszkańców? Sformułuj wniosek i zapisz go w zeszycie.

Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 14
Ćwiczenie 15

Przeczytaj wiersz Jana Brzechwy pt. „Globus” i zaznacz występujące w nim nazwy własne.

Jan Brzechwa Globus

W szkole
Na stole
Stał globus –
Wielkości arbuza,
Aż tu naraz jakiś łobuz
Nabił mu guza.
Z tego wynikła
Historia całkiem niezwykła:
Siedlce wpadły do Krakowa,
Kraków zmienił się w jezioro,
Nowy Targ za San się schował,
A San urósł w górę sporą.
Tatry, nagle wywrócone,
Okazały się w dolinie,
Wieprz popłynął w inną stronę
I zawadził aż o Gdynię.
Tam gdzie wpierw płynęła Wisła,
Wyskoczyła wielka góra,
Rzeka Bzura całkiem prysła,
A powstała góra Bzura.
Stary Giewont zląkł się wielce
I przykucnął pod parkanem,
Każdy myślał, że to Kielce,
A to było Zakopane.
Łódź pobiegła pod Opole
W jakichś bardzo ważnych sprawach –
Tylko nikt nie wiedział w szkole,
Gdzie podziała się Warszawa.
Nie było jej na Śląsku ani w Poznańskiem,
Ani na Pomorzu, ani pod Gdańskiem,
Ani na Ziemiach Zachodnich,
Ani na północ od nich,
Ani blisko, ani daleko,
Ani nad żadną rzeką,
Ani nad żadnym z mórz.
Po prostu przepadła – i już!
Trzeba prędzej oddać globus do naprawy,
Bo nie może Polska istnieć bez Warszawy!

Jan Brzechwa, Globus, [w:] tegoż, Globus, Warszawa 1965, s. 27.
Ćwiczenie 16
Ćwiczenie 17

Przyjrzyjcie się mapie Polski np. w atlasie lub w internecie. Odszukajcie wszystkie wymienione w wierszu nazwy miast, rzek, gór, regionów. Jak wyobrażacie sobie zmiany na mapie spowodowane powstaniem guza? Opowiedzcie o tym.

Ćwiczenie 18

Czy umiejętność korzystania z mapy jest pożyteczna? Uzasadnij swoje zdanie.

Ćwiczenie 19

Co by się stało, gdyby ktoś nieuważny pomieszał na mapie nazwy miejscowości, rzek, gór, regionów? Podyskutujcie o tym w klasie. Zapiszcie tutaj lub w zeszytach kilka możliwych do przewidzenia skutków takiego bałaganiarstwa.

Polka czy polka?

Ćwiczenie 20

Dlaczego niektóre słowa są pisane raz małą literą, a raz wielką? Przeczytaj zdania i odpowiedz na pytanie.

  • Chory na odrę Piotrek patrzył przez okno na Odrę.

  • Mała Polka wygrała konkurs polki.

  • Harcerze z obozu nad Wartą całą noc trzymali wartę.

Ćwiczenie 21
Ćwiczenie 22