Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony
RmcYkV5EzB1r011
Stare radio Źródło: flash.pro, licencja: CC BY 2.0.
flash.pro, licencja: CC BY 2.0
Ćwiczenie 1

Wymień nazwy programów informacyjnych nadawanych przez pięć wybranych stacji telewizyjnych. Sprawdź godziny ich nadawania.

R18frEpFBaREX1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 2

Dowiedz się, jak powstaje news i program telewizyjny. Zapoznaj się z poniższymi wypowiedziami dziennikarki, a następnie wykonaj polecenia.

RiJZPBShhjyaj
RpspwaBg7qYwN
Przewiń
Głośność
Tryb pełnoekranowy
    Ćwiczenie 3
    RnNyiCpxkWxRY1
    zadanie interaktywne
    Ćwiczenie 4

    Obejrzyj wiadomości telewizyjne lub wysłuchaj serwisów informacyjnych w radiu. Sporządź krótką notatkę na ich temat w tabeli. Zadbaj o równowagę między informacjami dobrymi i złymi.

    R1cNQE1JGDRAe1
    zadanie interaktywne
    Ćwiczenie 5

    Jak często podawane są serwisy informacyjne w radiu?

    Ćwiczenie 6

    Jakie wiadomości są dla dziennikarzy najciekawsze? Czy takie same informacje są najciekawsze dla odbiorców? Uzasadnij swoją odpowiedź.

    Ćwiczenie 7

    O czym nie dowiesz się z programów informacyjnych? Uzasadnij swoją odpowiedź.

    Ćwiczenie 8

    Stwórz krótki serwis informacyjny twojej szkoły lub klasy. Podaj w nim co najmniej pięć wiadomości.

    uzupełnij treść
    Ćwiczenie 9

    Przeczytaj wiersz Adama Zagajewskiegoj0000008RIB6v21_000tp001Adama Zagajewskiego. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób zostało opisane przekazywanie wiadomości.

    Co godzinę wiadomościAdam Zagajewski
    Adam Zagajewski Co godzinę wiadomości

    Radio podaje co godzinę wiadomości.
    Spikerzy wiedzą wszystko; niemożliwe,
    Zdawałoby się, żeby każda godzina
    Zabijała, kradła i oszukiwała. A jednak
    Tak jest, godziny jak lwy pożerają
    Zapasy życia. Rzeczywistość przypomina
    Sweter przetarty na łokciach. Kto
    Słucha wiadomości, nie wie, że
    W pobliżu, po ogrodzie mokrym od deszczu
    Spaceruje mały szary kot i bawi się,
    Mocuje z twardymi łodygami traw.

    j0000008RIB6v21_00000_BIB_001Adam Zagajewski, Co godzinę wiadomości, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Kraków 2010.
    Ćwiczenie 10

    Jaką wiedzę o świecie zdaniem podmiotu mówiącego ma ten, kto słucha wiadomości? Jakiej wiedzy mu brakuje?

    Ćwiczenie 11

    Co przynosi każda godzina?

    Ćwiczenie 12

    Wytłumacz, jak rozumiesz sformułowanie: „godziny jak lwy pożerają / Zapasy życia”.

    Ćwiczenie 13

    Wyszukaj zastosowane w wierszu środki stylistyczne i zapisz ich przykłady.

    RUoa9DLjMhbWU1
    zadanie interaktywne
    Ćwiczenie 14

    Zredaguj wiadomość radiową na temat małego szarego kotka z wiersza.

    Ćwiczenie 15

    O czym dobrze byłoby usłyszeć w radiu?

    Ćwiczenie 16

    Bernard Cohenj0000008RIB6v21_000tp002Cohen powiedział: „Media być może nie zawsze są skuteczne, mówiąc ludziom, jak mają myśleć, ale są oszałamiająco skuteczne w mówieniu swoim czytelnikom i słuchaczom, o czym mają myśleć”. Jak rozumiesz tę myśl?

    Ćwiczenie 17

    Na podstawie obejrzanych lub wysłuchanych w domu wiadomości ustalcie, o czym media każą tego dnia myśleć swoim widzom i słuchaczom.

    Ćwiczenie 18

    Przygotuj serwis informacyjny dla twojej rodziny. W tym celu zgromadź informacje o działalności każdego z twoich bliskich i przedstaw je w formie krótkich zabawnych komunikatów.

    Ćwiczenie 19
    R7eMyRGXBlbLJ1
    zadanie interaktywne
    j0000008RIB6v21_000tp001
    j0000008RIB6v21_000tp002