Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony
R1P7aOMICxs901
Pięciu landsknechtów Źródło: Daniel Hopfer, Pięciu landsknechtów, ok. XVI w., miedzioryt, domena publiczna.
Pięciu landsknechtów
Daniel Hopfer, Pięciu landsknechtów, ok. XVI w., miedzioryt, domena publiczna
Ćwiczenie 1

W jaki sposób można sprzedać coś, czego nikt nie chce kupić? Przedstawcie swoje propozycje.

Ćwiczenie 2

Czy zdarzyło ci się kupić coś, co zaraz po powrocie do domu okazało się niepotrzebne? Opowiedz o takiej sytuacji.

Ćwiczenie 3

Przeczytaj opowiadanie Sławomira Mrożka. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób reklamowane są produkty.

j0000008S4B6v21_000tp001
Sławomir Mrożek

Sławomir Mrożek

światowej sławy polski dramaturg, pisarz, rysownik i eseistaj0000008S4B6v21_000tp001eseista. Znaczną część swojego życia spędził na emigracji. Na świecie znany jest przede wszystkim jako twórca dramatów. Do najbardziej znanych należą m.in. „Tango” (1964), „Emigranci” (1974), „Miłość na Krymie” (1993).

RThbDeNPS4HHq1
Michał Kobyliński (fot.), 2006, licencja: CC BY-SA 2.5
Półpancerze praktyczneSławomir Mrożek
Sławomir Mrożek Półpancerze praktyczne

Jestem starym subiektemj0000008S4B6v21_000tp002subiektem i widziałem w swoim życiu wiele towarów niechodliwych, ale żeby aż tak… Gdy otwieraliśmy paczki z ostatniego transportu - błysk metalu pozwalał przypuszczać, że są to aluminiowe garnki. Tymczasem - diabli wiedzą, co się stało w dystrybucjij0000008S4B6v21_000tp003dystrybucji czy planowaniu. Nasz Dom Towarowy otrzymał czterysta nowych półpancerzy, model XVI wiek używany swego czasu przez landsknechtówj0000008S4B6v21_000tp004landsknechtów. Zdaje się, że były one przeznaczone do rekwizytorni jakiegoś teatru, ale nawet gdyby tak było, to po co jednemu teatrowi tyle półpancerzy?
Nie było jednak rady. Towar jest towarem i musi być sprzedany. Kolega nasz, Eugeniusz, którego uważaliśmy za specjalistę od reklamy, umieścił kilka półpancerzy na wystawie, zaopatrując je sloganami:

„Półpancerz w każdym domu”

„Jeśliś harcerz – kup półpancerz”

„Nie pomoże koń ni wieża – jeśli nie masz
Półpancerza” (Hasło dla szachistów)

Na razie jednak nikt nie żądał półpancerzy. Przeciwnie – klienci odnosili się do półpancerzy z lekceważeniem, a nawet z wesołością. Nie pomogły dalsze pociągnięcia kolegi Eugeniusza, który ogłosił, że co dziesiąty półpancerz, nabyty w naszym Domu – wygrywa w charakterze premii czapeczkę krakowską z pawim piórem, a co dwunasty – piórnik z napisem: „Pamiątka z Zakopanego”. Tymczasem zbliżał się okres remanentów i sytuacja stawała się poważna.
Wtedy właśnie zgłosił się do nas staruszek, który w zamian za udostępnienie mu kupna czajniczka do herbaty podjął się sprzedać cały zapas półpancerzy. Propozycja została przyjęta.
Staruszek zaczął od tajnej konferencji z panem Eugeniuszem, a nazajutrz, w godzinach największego ruchu, zjawił się w PDTj0000008S4B6v21_000tp005PDT, podszedł do lady i rzekł do kolegi Genia:
– Proszę o dwadzieścia półpancerzy.
– Niestety, sprzedajemy tylko po dwie sztuki.
– Ale ja potrzebuję dwadzieścia sztuk.
– Niestety, wykluczone.
Jako pierwszy zwrócił na nich uwagę posępny blondyn ze złamanym nosem. Zatrzymał się obok i słuchał ciekawie.
– Panie, chociaż piętnaście sztuk, ja mam dzieci – błagał staruszek.
– Nie mogę, łaskawy panie, nie mogę – bił się w piersi sprzedawca.
Już po chwili otaczał ich mały tłumek. Pośrodku klęczał staruszek i ze łzami w oczach prosił o pięć sztuk półpancerzy. Eugeniusz zasłaniał oczy rękoma, lecz nie ustępował.
– Gdzie się pani pcha?! – zawołał nagle posępny blondyn.
Na drugi dzień, gdy przechodziłem koło tandetyj0000008S4B6v21_000tp006tandety, zauważyłem posępnego blondyna, który wołał monotonnie:
– Plastyczne, elastyczne, półpancerze praktyczne!!!
W czasie przerwy obiadowej przybiegł do mnie kolega Eugeniusz, zadyszany, w przekręconym krawacie i prosił o pomocnika. Sprzedano pierwsze partie półpancerzy. Niektórzy wychodzili od nas błyszcząc kadłubami odzianymi w stal, z wyrazem zadowolenia na twarzach, inni natomiast, tylko w marynarkach, wymykali się upokorzeni, obiecując sobie jednak przyjść nazajutrz.
Zapas był na wyczerpaniu. W parku, na ulicach, zaczęli pojawiać się młodzi ludzie w eleganckich półpancerzach, którzy spotkawszy znajomych mrużyli jedno oko i mówili niedbale:
– Gdzie kupiłem? Prywatnie. Kosztowało? Nooo, naturalnie…
Staruszek został moim przyjacielem i chętnie spędzaliśmy czas na pogawędkach. I pewnego razu, kiedy łowiliśmy ryby w Wiśle, usłyszeliśmy taką rozmowę:
– Dokąd to pani idzie, pani Modrzejewska?
– Do PeDeTu!
– Po co! Tam nic nima! Byłam wczoraj, pytałam się o te półpancerze. Nima, słyszała pani? Nima, nima!

j0000008S4B6v21_00000_BIB_001Sławomir Mrożek, Półpancerze praktyczne, [w:] tegoż, Krótkie, ale całe historie. Opowiadania wybrane, Warszawa 2011, s. 6.
Ćwiczenie 4
R1ccTDQZaqiJk1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1ad8z37vqLUn1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zanim odpowiesz na kolejne pytania, zapoznaj się z wypowiedziami prof. Jerzego Bralczykaj0000008S4B6v21_000tp007Jerzego Bralczyka i prof. Leszka Pułkij0000008S4B6v21_000tp008Leszka Pułki na temat reklamy:

R1GTWLdIkFTJU
R1cwF0z45GHje
Przewiń
Głośność
Tryb pełnoekranowy
    Ćwiczenie 6
    Rzl9gnaLMRAwR1
    zadanie interaktywne
    Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 7
    RvD7fNk8KK8NN1
    zadanie interaktywne
    Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 8

    Na czym polega przekonująca moc reklamy?

    Ćwiczenie 9

    Wyjaśnij różnice między literaturą, tekstem informacyjnym i reklamą.

    Ćwiczenie 10

    Wymień zabiegi reklamowe, które zastosował Eugeniusz, by sprzedać kłopotliwy towar.

    Ćwiczenie 11

    Zaznacz w tekście wymyślone przez Eugeniusza sloganyj0000008S4B6v21_000tp009slogany reklamowe. Jak zostały zbudowane? Wskaż kilka istotnych cech.

    Ćwiczenie 12

    W jaki sposób staruszkowi udało się zainteresować klientów kłopotliwym towarem? Jaki chwyt psychologiczny zastosował?

    Ćwiczenie 13

    Wymyśl własny slogan reklamowy zachęcający do kupna półpancerzy.

    uzupełnij treść
    Ćwiczenie 14

    Zareklamuj koleżance lub koledze z ławki jeden z przedmiotów widocznych na poniższym zdjęciu. Swoją wypowiedź sformułuj tak, by nie użyć nazwy reklamowanego przedmiotu. Wykorzystaj chwytliwe porównania, przenośnie i inne zabiegi stylistyczne.

    uzupełnij treść
    RDRHwFOFQwcec
    Pchli targ
    Jorge Royan, Pchli targ, licencja: CC BY-SA 3.0
    Ćwiczenie 15
    Rq9fMpmfUmgHj1
    zadanie interaktywne
    Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 16

    Podaj jak najwięcej znanych ci przykładów sloganów reprezentujących poniższe kategorie tematyczne:

    R1BTRtX8OuhXd1
    zadanie interaktywne
    Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    j0000008S4B6v21_000tp003
    j0000008S4B6v21_000tp006
    j0000008S4B6v21_000tp002
    j0000008S4B6v21_000tp004
    j0000008S4B6v21_000tp005
    j0000008S4B6v21_000tp007
    j0000008S4B6v21_000tp008
    j0000008S4B6v21_000tp009