Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Wilczki dwa Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Odczytaj synonimy słowa kłótnia, które zostały ukryte w podanym ciągu liter. Wpisz je tutaj lub do zeszytu.

konfliktnieporozumienieniesnaskiwaśńswaryzwadasprzeczkautarczkaspórzatarg

Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3

Które cechy spośród podanych w poprzednim ćwiczeniu pomagają rozstrzygnąć spór? Uzasadnij odpowiedź.

Ćwiczenie 4

Jakie uczucia towarzyszą osobom, które są świadkami kłótni, lecz w niej nie uczestniczą? Zapisz swoje refleksje w kilku zdaniach tutaj lub w zeszycie.

Ignacy Krasicki Wilczki

Pstry jeden, czarny drugi, a bury najmniejszy,
Trzy wilczki wadziły się, który z nich piękniejszy.
Mówił pierwszy: „Ja rzadki!”
Mówił drugi: „Ja gładki!”
Mówił trzeci: „Ja taki, jak i pani matka!”
Trwała zwadka.
Wtem wilczyca nadbiegła;
Gdy w niezgodzie postrzegła:
”Cóż to – rzecze – same w lesie
Wadzicie się!”
Więc one w powieść, jak się rzecz działa.
Gdy wysłuchała:
”Idzie tu wam o skórę – rzekła – miłe dzieci,
Która zdobi, która szpeci.
Nasłuchałam się tego już to razy kilka,
Nie przystoi to na wilka
Wcale.
Ale,
Jak będziecie tak w kupie
Dysputować się, głupie,
Wiecie, kto nie zbłądzi?
Oto strzelec was pozwie, a kuśnierz osądzi”.

Ignacy Krasicki, Wilczki, [w:] tegoż, Bajki, Warszawa 1970, s. 46.
Ćwiczenie 5

1. Bajarze Przygotujcie się do opowiadania historii przedstawionej w utworze pt. „Wilczki”.
Zgromadźcie potrzebne informacje:

  • Kim są bohaterowie historii?

  • W jakiej sytuacji poznajemy bohaterów?

  • Czego dotyczy spór między bohaterami?

  • Gdzie rozgrywa się spór?

  • Dzięki czemu spór zostaje rozstrzygnięty?

Opowiedzcie sytuację przedstawioną w utworze. Rozbudujcie tło zdarzeń, przedstawcie przyczyny i skutki konfliktu między bohaterami.

2. Moraliści Czego uczy nas utwór Ignacego Krasickiego? Porozmawiajcie i sformułujcie morał.

3. Analitycy Zbadajcie budowę utworu. Zastnówcie się i odpowiedzcie na pytania:

  • Czy wiersz jest zbudowany ze strof?

  • Czy ma rymy?

  • Czy wersy są takiej samej długości?

  • Ile jest sylab w każdym wersie?

  • Czemu służy taka budowa utworu? W czym pomaga czytelnikowi?

4. Aktorzy Przygotujcie głosową interpretację utworu. W tym celu:

  • przydzielcie role,

  • przećwiczcie dykcję, właściwą intonację,

  • zaplanujcie ruch postaci na scenie, kostiumy, scenografię.

Zainscenizujcie utwór Ignacego Krasickiego.

5. Poeci Jakie cechy ludzkie zostały przypisane zwierzętom w utworze pt. „Wilczki”?
Nazwijcie cechy zwierząt. Rozpoznajcie środek poetycki, który dominuje w utworze.

Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

Udowodnij, że utwór Ignacego Krasickiego to bajka. Zapisz swoje uzasadnienie tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 8

Przygotuj krótką notkę biograficzną o Ignacym Krasickim. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie.