Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Dęby nazwane Lech, Czech i Rus w Rogalinie Dęby nazwane Lech, Czech i Rus w Rogalinie Źródło: Robert Wrzesiński, licencja: CC BY 3.0.
Dęby nazwane Lech, Czech i Rus w Rogalinie
Robert Wrzesiński, licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 1

Przyjrzyjcie się zdjęciu trzech rogalińskich dębów. Jak myślicie, dlaczego nadano im imiona Lech, Czech i Rus?

Ćwiczenie 2

Przeczytaj wiersz Józefa Ratajczaka pt. „Legenda”. Wynotuj tytuły legend, o których jest mowa w utworze.

Józef Ratajczak Legenda

Taką legendę mi pokaż,
co siedzi wciąż
w jamie smoka
i kryje się w kopcu Kraka.
To jest legenda na plakat.

Taką legendę mi przyślij,
co skacze z Wandą
do Wisły i mieszka
w Mysiej Wieży.
Taką legendę chcę przeżyć.

Bo takie legendy uczą:
Śpiący Rycerze
się zbudzą,
Piast przyjdzie
I Kościuszko.
To są legendy nad łóżko.

Malować je i powiesić.
Niech zawsze nad nami płyną
W pieśni.
A potem w szkolnym zeszycie,
napisać je sobie,
jak życie.

Józef Ratajczak, Legenda, [w:] tegoż, Wiersze dla dzieci, Wrocław 2000.
Ćwiczenie 3
  • Grupa I
    Opracujcie plakat do przedstawienia składającego się z inscenizacji legend, o których mówi osoba mówiąca w I zwrotce wiersza. Gotowe dzieło przedstawcie całej klasie. Opowiedzcie o nim.

  • Grupa II
    Opracujcie inscenizację legend (pomysły na wystawienie na scenie, scenariusz), o których mówi osoba mówiąca w II zwrotce wiersza.

  • Grupa III
    Namalujcie ilustracje do legend, o których mówi osoba mówiąca w III zwrotce wiersza.

Ćwiczenie 4

Oceń prezentacje grup w krótkiej notatce. Pamiętaj, żeby opisać wartości artystyczne plakatów i rysunków (technika wykonania, staranność, kreatywność) oraz pomysłowość scenariuszy.

  • Legenda na plakat: ...

  • Legendy do przeżywania: ...

  • Legendy nad łóżko: ...

Ćwiczenie 5

Podaj kilka cech takich legend, których pragnie postać mówiąca w wierszu. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, dlaczego legendy są, zdaniem postaci mówiącej, ważne w naszym życiu. Jakie jest twoje zdanie na ten temat?

Ćwiczenie 7

Do kogo zwraca się postać mówiąca w wierszu? W jaki sposób? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.