Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony
R1AsYunu6gtWH11
Okładka - mówią twarze Źródło: pixabay, licencja: CC 0.
pixabay, licencja: CC 0

Kiedyś ludzie śmiali się z dowcipu: „Pokaż mi swój dowód osobisty, a powiem ci, kim jesteś”. Dziś, patrząc na rysunki ukazujące twarze, można by sparafrazowaćj00000003JB2v27_000tp001sparafrazować ów żart: „Pokaż mi swoją twarz, a powiem ci, co czujesz”. Tak, nasze oblicze bardzo wiele o nas mówi. Dlaczego tak się dzieje? Może za sprawą oczu, o których mówi się, że są zwierciadłem duszy, a to przecież właśnie w niej kryją się emocje i uczucia? A może to usta, które mówią, nie tylko wypowiadając słowa, ale też poprzez grymas, uniesienie lub opuszczenie kącików? Grymas twarzy lubi się utrwalać. Kiedy chodzimy ulicami zadumani, refleksyjni, twarz staje się poważna, a czasem wręcz ponura. Gdy często dopadają nas kłopoty, twarz staje się smutna i przygnębiona. Optymista ma zawsze pogodne oblicze, a melancholikj00000003JB2v27_000tp002melancholik – zadumane. To właśnie twarz staje się odbiciem naszego wnętrza i najważniejszą częścią ciała, bo spotykając się z ludźmi, patrzymy im w oczy, obserwujemy ich usta i reagujemy na przykład, gdy się rumienią. Trudno przecież rozmawiałoby się z twarzą w masce.

Już wiesz

Przyjrzyj się swojej twarzy w lustrze, popatrz, jak wygląda, gdy się śmiejesz. Spróbuj mimiką wyrazić gniew, zdziwienie, zawiść, szczęście. Co ulega zmianom? Które elementy twarzy się nie zmieniają?

j00000003JB2v27_000tp001
j00000003JB2v27_000tp002
j00000003JB2v27_0000000K
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Naucz się czytać twarze

Ćwiczenie 1.1

Ćwiczenie 1.2
R12urBUQhrOfg
zadanie interaktywne
 
Mariola Posacka (II klasa liceum), Marilyn Monroe,
Ćwiczenie 1.3

Ćwiczenie 1.4
RtwR44F28i9Jk
zadanie interaktywne
 
Dawid Laszewicz (II klasa liceum), Bob Marley,
Ćwiczenie 1.5

Ćwiczenie 1.6
R14udi9Vvkh3T
zadanie interaktywne
Madonna
Mariola Posacka, Contentplus.pl sp. z o.o., Madonna, licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 1.7

Ćwiczenie 1.8
RKY2x0Z49T3TW
zadanie interaktywne
Kurt Cobain
Patrycja Zimna (II klasa liceum), Contentplus.pl sp. z o.o., Kurt Cobain, licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 2.1

Po uważnym przyjrzeniu się powyższym rysunkom poszukaj w internecie informacji o osobach, których portrety zostały przedstawione, a następnie odpowiedz na pytania.

  • Czym zajmowały się lub zajmują się osoby przedstawione na portretach?

  • Dzięki czemu zyskały rozgłos, sławę?

Ćwiczenie 3
R1FyL80Ppoo7M1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Popatrz na oczy zaprezentowanych osób i spróbuj je opisać. Odpowiedz na pytania:

  • Jakie emocje wyrażają oczy?

  • Co mówią o człowieku?

  • Dlaczego Madonna nosi ciemne okulary, a Marilyn Monroe ma lekko przymknięte oczy?

Ćwiczenie 5

Poszukaj charakterystycznych rekwizytów na tych portretach (jeśli są). Oceń, czy te przedmioty mówią coś o ich właścicielach, a jeśli tak, to wyjaśnij, w jaki sposób zdradzają informacje o świecie, w którym ludzie ci żyli lub żyją, i o kulturze, której są ikonami.

Ćwiczenie 6

Spójrz na sposób przedstawienia ust postaci na rysunkach. Opisz, co mogą wyrażać usta tych osób.

Po przyjrzeniu się obu powyższym rysunkom wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 7.1

Opisz każdy z rysunków, przedstawiając kolejno: kim jest zaprezentowana postać; jaką ma twarz – zwróć uwagę na jej kształt; jakie ma oczy, usta, nos oraz włosy.

Ćwiczenie 7.2

Ćwiczenie 7.3
R1QLjeukOhORR1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7.4

Wykorzystując tylko rzeczowniki, nazwij uczucia sportretowanych dziewczyn.

Ćwiczenie 7.5

W jaki sposób młody artysta, Dawid Laszewicz, oddaje emocje dziewczyny przedstawionej na rysunku?

Ćwiczenie 7.6

Przyjrzyj się dokładnie kształtowi brwi, podkreśleniom oczu oraz ustom Pięknej. Czy – twoim zdaniem – rysunek mógłby służyć do nauki sztuki makijażu? Odpowiedź uzasadnij.

Ćwiczenie 7.7

W jaki sposób autorka Pięknej, Mariola Posacka, rysuje światło?

Ćwiczenie 8.1

Napisz krótkie historie obu prezentowanych postaci. Skorzystaj z poniższych propozycji.

  • Cześć, nazywam się ……………………………. Mieszkam w ……………………………. Zajmuję się ……………………………. Najbardziej lubię ……………………………, a złości mnie ……………………………. Chciałabym …………………………….

  • Marzę o …………………………….

Ćwiczenie 8.2

Opisz, w jaki sposób można by połączyć historie obu dziewcząt. Co jedna może mówić bądź myśleć o drugiej?

Ćwiczenie 9

Wymyśl po dwa inne tytuły do obu rysunków.

Ćwiczenie 10

Poszukaj w internecie trzech różnych portretów i określ, co mówią przedstawione na nich twarze.

j00000003JB2v27_00000042
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 11

Jeszcze raz popatrz w lustro i w dowolnej formie napisz, co mówi twoja twarz.

RpZkkGKM3zYpZ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.