Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Dodawanie liczb całkowitych

Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3

Oblicz.

  1. - 3 + (-7) 

  2. - 45 + (-56) 

  3. - 55 + 55 

  4. - 6 + 0 

  5. 8 + (-8) 

  6. 78 + (-21) 

  7. 28 + (-32) 

  8. -28 + 54

Ćwiczenie 4

Uzupełnij obliczenia.

  1. 8 + (-15) = 8 + (-8) + () 

  2. -15+ 25 = -15+ 15 +

  3.  -34+ 18=+ (-18) + 18

  4. 14 + - 33= 14 + - 14+ 

  5. - 48+ 60 = - 48+ 12 

Ćwiczenie 5

Do każdego zadania zapisz odpowiednie dodawanie i odpowiedz na pytanie.

  1. Rano temperatura wynosiła -7˚C, a do południa wzrosła o 5˚C. Jaka temperatura była w południe?

  2. W środę temperatura wynosiła -5˚C, a w czwartek była o 2˚C wyższa. Jaka temperatura była w czwartek?

  3. Tomek ma 5 złotych długu, a jeszcze od Wojtka pożyczył 7 złotych. Ile złotych długu ma teraz Tomek?

  4. W marcu stan konta pana Zbyszka wynosił -250 zł. Na początku kwietnia pan Zbyszek wpłacił na konto 1360 zł. Jaki był stan konta pana Zbyszka na początku kwietnia?

  5. Wojtek w pewnej grze miał 24 punkty ujemne i otrzymał jeszcze 5 punktów ujemnych. Ile punktów miał Wojtek?

Ćwiczenie 6

Liczbę (-16) zapisz w postaci

  1. sumy dwóch liczb ujemnych

  2. sumy dwóch liczb o różnych znakach

Ćwiczenie 7

Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Ćwiczenie 8

Oblicz. Pamiętaj, że suma liczb przeciwnych jest równa zero.

  1. -5+7+5+-7+3

  2. (-17) + 21 + 17 + 51 + (-21) 

  3. (-9) + 45 + 8 + (-45) + (-8) + 7 

  4. 67 + 34 + 56 + (-34) +(-56) + 33 

Ćwiczenie 9

Oblicz.

  1. (-11) + 7 + (-9) + 13 

  2. 8 + (-2) + (-6) + (-9) 

  3. 200 + (-234) + (-102) + (-98) + 134 

  4. -44 + 125 + (-101) + (-24) + 244 

Odejmowanie liczb całkowitych

Ćwiczenie 10

Na podstawie grafów uzupełnij zdania.

  1. Aby odczytać wynik odejmowania liczby dodatniej od liczby całkowitej, będziemy przesuwać się w kierunku … .

  2. Aby odczytać wynik odejmowania liczby ujemnej od liczby całkowitej, będziemy przesuwać się w kierunku … .

Ćwiczenie 11

Oblicz.

  1. 11  18

  2. 32  40 

  3. (-55)  27 

  4. (-71)  86 

  5. (-99)  2

  6. (-48)  56

Ćwiczenie 12
Ćwiczenie 13

Zastąp odejmowanie odpowiednim dodawaniem i oblicz.

  1. 8  11

  2. 23  (-15)

  3. -46  (-13)

  4. 19  (-19)

  5. -19  (-19) 

  6. -34  (-93)

Ćwiczenie 14

Rano zanotowano temperaturę -2˚C. Do wieczora temperatura obniżyła się o 3˚C. Jaka temperatura była wieczorem?

Ćwiczenie 15

Korzystając z tabeli, oblicz

  1. różnicę między temperaturą topnienia a temperaturą wrzenia chloru,

  2. różnicę między temperaturą wrzenia a temperaturą topnienia chloru.

    Zadanie 8.16

    NAZWA SUBSTANCJI

    TEMPERATURA TOPNIENIA (°C)

    TEMPERATURA WRZENIA (°C)

    chlor

    101
    34
Ćwiczenie 16

Liczbę -16 zapisz w postaci:

  1. różnicy dwóch liczb ujemnych

  2. różnicy dwóch liczb o różnych znakach.

Ćwiczenie 17

Oblicz.

  1. 200  (-45)  144 

  2. - 56  (-24)  244

  3. -(-45)  67  20 

  4. -(-17)  57  160  (-320) 

Mnożenie liczb całkowitych

Ćwiczenie 18

Uzupełnij obliczenia.

  1.  -5+ -5+ -5=  -5= 

  2. -4+ -4+ -4+ -4= 4 =

  3.  -1+ -1+ -1+ -1+ -1= (-1) = 

  4.  += 2  ( -10) = -20

Ćwiczenie 19

Oblicz.

  1. 2 -21

  2. 5 -12

  3. 9 -7

  4. 11-20

  5. -12  9 

  6. -6 15 

  7. -13 6 

  8. -25 8 

Ćwiczenie 20

Oblicz.

  1. -3-9

  2. -9-11

  3. -5-13 

  4. -20-15

  5. -15-4

  6. -45-5

Ćwiczenie 21

Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Ćwiczenie 22

Oblicz.

  1. 10  (-10)  (-10)  10  2 

  2. (-2)  5  (-4)  8 · (-1)

  3. (-1)  4 ( -2)(-5)  (-2) 

  4. (-3)  (-4)  (-5)  (-1)  (-2)

Ćwiczenie 23

Oblicz:

  1. (-2)2 · (-3)

  2. (-5) · (-1)3 

  3. (-5)2 · |-4|

  4. -3-2 -1 

  5. 0  -2-3

  6. -4 (-2)2 -1

Dzielenie liczb całkowitych

Ćwiczenie 24

Uzupełnij grafy.

Ćwiczenie 25
Ćwiczenie 26

Oblicz.

  1. (-28) : 4 

  2. (-56) : (-7)

  3. 64 : (-16)

  4. (-48) : (-8)

  5. (-36) : 6 

  6. (-125) : 25

  7. (-81) : (-9) 

Ćwiczenie 27

Oblicz.

  1. 36 : (-2) : (-9)

  2. 100 : (-10) : (-2)

  3. (-500) : (-10) : 5

  4. 88 : (- 8) : (-1) 

  5. (-240) : (-30) : (-2)

  6. f)(-450) : 9 : (-5)

Łączenie działań na liczbach całkowitych

Już wiesz

Reguły dotyczące kolejności wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak w przypadku liczb naturalnych, ułamków czy liczb dziesiętnych.

Ćwiczenie 28

Oblicz.

  1. (-5)  2  (-7)

  2. (-6) + (-3) 6

  3. (-9) : (-3) + (-5)

  4. (-32) : (-4) + (-4)

  5. (-5) + (-5) 2 

  6. (-9)  (-8)  72

Ćwiczenie 29

Oblicz.

  1. (-100) : (-2)2 

  2. (-125) : (-5)3

  3. (-160) : -16 

  4. -100 :-25 

Ćwiczenie 30

Oblicz.

  1. 14  (-9)  (-2) + 4

  2. (-20)  3  (-15)  3 

  3. (-3)  8  2  (7  9) 

  4. (-2)³ : (-2)² + 8 : (-2 + 4)

  5. (-10) : (-5)  2

Ćwiczenie 31

W pewnej grze za każdą rundę można uzyskać od -4 do 4 punktów. Krzyś rozegrał 8 rund. Korzystając z tabeli z punktacją zadań rozwiązanych przez Krzysia, oblicz ile zdobył on punktów.

Zadanie 8.32

Nr zadania

1
2
3
4
5
6
7
8

Punkty

-1
2
-1
2
-3
4
-2
4
Ćwiczenie 32

Tabela przedstawia temperatury zanotowane o godz. 6.00 w pierwszym tygodniu lutego w Warszawie. Oblicz średnią temperaturę w tym tygodniu.

Zadanie 8.32

Dzień

1
2
3
4
5
6
7

Temperatura (˚C)

-5
-4
0
-1
-2
2
3