Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Co to jest i czym zajmuje się informatyka?

Żyjesz w XXI wieku! Postęp technologiczny doprowadził do gwałtownego rozwoju informatyki. Otaczają cię urządzenia, bez których nie wyobrażasz sobie funkcjonowania. Nowoczesne komputery, tablety, smartfony otwierają przed tobą świat wirtualny. Wykorzystujesz coraz więcej ich funkcji, masz coraz więcej pomysłów, jak zastosować je do nauki i zabawy. Dzięki nim zdobywasz wiele ciekawych informacji, możesz komunikować się z rodziną lub znajomymi, nawet jeśli przebywają na innych kontynentach oraz korzystać z gier rozwijających różne umiejętności.
Pamiętaj, że nowe technologie niosą również wiele niebezpieczeństw. Znajomość tych zagrożeń pomoże ci ich uniknąć. Będziemy cię ostrzegać i uczyć mądrego korzystania z urzadzeń elektronicznych i Internetu. Współczesny świat nie może już bez nichj funkcjonować, lecz nie zapominaj, że są one tylko narzędziem w rękach człowieka.

Ćwiczenie 1
Symboliczna prezentacja przetwarzania danych
Ćwiczenie 2

Sprawdź, w jaki sposób możesz przetwarzać informacje.
Na maszynę, służącą do przetwarzania danych, przeciągnij wybrane narzędzie (przecinanie, malowanie, drukowanie, wiercenie, szlifowanie) i obserwuj efekt swojego działania.

Narzędziem informatyki, a więc urządzeniem, które przetwarza dane jest komputer. Jest to urządzenie elektroniczne, które potrafi wykonać wiele zadań. Wykonuje je zgodnie z określonym wzorcem (na podstawie zbudowanego algorytmu zapisanego w postaci programu). Ważną cechą komputera jest możliwość jego komunikacji ze światem zewnętrznym. Możesz wydać komputerowi polecenie i uzyskać od niego wynik wykonania tego polecenia.

Ćwiczenie 3

Ustaw dzieci według wzrostu, od najniższego do najwyższego. Przesuwaj ich postacie na rysunku za pomocą myszki przy użyciu jak najmniejszej liczby kroków. Wykonując to zadanie, pracujesz na podstawie pewnego algorytmu.

Czy wiesz, w jak wielu otaczających cię urządzeniach, znajdują się komputery? Wskaż te urządzenia.

Ćwiczenie 4

Bardzo ważny jest sposób porozumiewania się z komputerem, czyli sposób tworzenia informacji wprowadzanej do komputera i jej odbierania.

Ćwiczenie 5

Jest wiele znaków, z których buduje się informacje. Możesz je zobaczyć na klawiaturze. Komputer nie potrafi ich wszystkich rozpoznać. Ze względu na swoją konstrukcję złożoną z układów elektronicznych, rozpoznaje tylko dwa znaki. Są to „0”„1”, które stanowią najmniejszą jednostkę informacji dla komputera. Taką jednostkę nazywa się bitem. Bit, jako jednostka informacji, jest wielkością bardzo małą. Za jego pomocą można opisać tylko bardzo proste zjawiska, np. stan oświetlenia w sali (jako włączone „1” lub wyłączone „0”), czy stan drzwi do sali (jako otwarte „1” lub zamknięte „0”). Opisanie bardziej skomplikowanych zjawisk fizycznych, np. pogody na dworze, za pomocą jednego bitu, nie jest możliwe. W praktyce wykorzystuje się więc większą jednostkę informacji, zwaną bajtem. Bajt składa się z ośmiu bitów. Za pomocą tej większej jednostki informacji lub jej wielokrotności można opisać, w sposób zrozumiały dla komputera, każde zjawisko fizyczne, np. stan pogody. Im więcej bajtów wykorzystasz do opisu zjawiska, tym dokładniej je opiszesz.

Ćwiczenie 6

Już wiesz, co to jest bit. Wyobraź sobie, że masz do dyspozycji tylko dwa znaki. Zbuduj za ich pomocą informację. Przesuwając elementy oznaczone 0 lub 1, przedstaw pogodę na trzy sposoby: za pomocą 1 bitu, 4 bitów i 8 bitów. Która informacja najlepiej opisuje pogodę?

Zapamiętaj!

Informatyka to dziedzina wiedzy zajmująca się przetwarzaniem danych za pomocą komputerów. Najmniejszą jednostką informacji jest bit, lecz w praktyce korzystamy z jednostki większej zwanej bajtem. Bajt składa się z ośmiu bitów.