Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Ten materiał nie może być udostępniony
RSdn9lrmiS3IY11
Starość Źródło: Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0.
Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0
Ćwiczenie 1

Opisz wygląd staruszka lub staruszki. Zwróć uwagę na postawę, wygląd włosów, twarzy, rąk.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
R1cjMblP0hFrN1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 3

Wskaż zalety i wady bycia starym.

Przeczytaj wiersz Tadeusza Różewicza. Zwróć uwagę na nastrój tego utworu.

RHjwjRsFN8tLb1
Stara kobieta
Ivaan Kotulsky, Stara kobieta, licencja: CC BY 2.0
PrzepaśćTadeusz Różewicz
Tadeusz Różewicz Przepaść

Babcia w czarnych sukniach
w drucianych okularach
z laseczką
stawia stopę
nad przepaścią krawężnika cofa
rozgląda się bojaźliwie
choć nie widać śladu samochodu

Podbiega do niej chłopczyk
bierze za rękę
i przeprowadza
przez otchłań ulicy
na drugi brzeg

Rozstępują się
straszliwe ciemności
nagromadzone nad światem
przez złych ludzi
kiedy w sercu
małego chłopca
świeci iskierka
miłości

j0000008Q1B6v21_00000_BIB_001Tadeusz Różewicz, Przepaść, [w:] tegoż, Srebrny kłos, Warszawa 1955, s. 50.
Ćwiczenie 4

Zatytułuj kolejne zwrotki wiersza „Przepaść”.

RXsxwEFRvUDUH1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 5

Opisz krótko bohaterów utworu. Wykorzystaj formę tabeli. Odpowiedz na znajdujące się w niej pytania.

R1TgoUuMjcPr31
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 6

Jak wyobrażasz sobie: „przepaść krawężnika” i „otchłań ulicy”? Opisz lub narysuj wybrany obraz poetycki.

R1W7xSsbdAvIM1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 7

Jakie środki stylistyczne zostały wykorzystane w wierszu? W jakim celu ich użyto?

R134z3t12BVlk1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 8

Czy chłopiec zachował się bohatersko, czy zwyczajnie? Oceńcie jego postępowanie.

Ćwiczenie 9

Wskaż przykłady innych sytuacji, które stają się dla ludzi starszych „przepaścią”. Jak można im pomóc?

Ćwiczenie 10

Znajdź (albo ułóż samodzielnie) sentencję, która będzie pasowała do wymowy wiersza.

Zapisz wybraną myśl tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść