Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Wyjście do opery w 2000 roku Wizja z początku XX wieku: sposób przemieszczania się ludzi w 2000 roku.  Jej autorem jest Albert Robida – pionier sztuki fantastycznonaukowej Źródło: Albert Robida, Wyjście do opery w 2000 roku, ok. 1902, litografia ręcznie kolorowana, Library of Congress, Waszyngton, domena publiczna.
Wizja z początku XX wieku: sposób przemieszczania się ludzi w 2000 roku.  Jej autorem jest Albert Robida – pionier sztuki fantastycznonaukowej
Albert Robida, Wyjście do opery w 2000 roku, ok. 1902, litografia ręcznie kolorowana, Library of Congress, Waszyngton, domena publiczna

Sposoby przemieszczania się ludzi w przyszłości to jeden z ulubionych tematów twórców sztuki fantastycznonaukowej. Marzenia o błyskawicznej, bezpiecznej i komfortowej podróży rodzą też wizje futurystycznych środków transportu. Kiedyś człowiek chciał jedynie dotrzeć w najbardziej niedostępne miejsca na Ziemi, potem zapragnął zmierzyć się z grawitacją, w końcu postanowił podróżować, nie tracąc na to upływającego czasu… Które z tych marzeń udało się zrealizować? Czy podróżujemy tak, jak to dla nas wymyślili wizjonerzy ponad sto lat temu? A jak nasze pokolenie widzi podróże przyszłości?

Już wiesz

1) Zrób zestawienie trzech różnych środków transportu.

2) Poszukaj informacji o nich w dowolnej encyklopedii i odpowiedz na pytania:

  • Który z nich jest najstarszy, a który został stworzony najpóźniej?

  • Który jest najszybszy, a który najwolniejszy?

  • Który jest najdroższy, a który najbardziej ekonomiczny?

Futurystyczne wizje podróżowania na ilustracjach z przełomu XIX i XX wieku

Ćwiczenie 1.1

Zróbcie w klasie ranking powtarzających się w zebranych przez was materiałach środków transportu.

Ćwiczenie 2.1

Zastanówcie się wspólnie nad następującymi pytaniami:

  • Jak w ciągu minionego stulecia zmieniał się sposób, czas i komfort podróżowania?

  • Jak na początku ubiegłego wieku współcześni mogli sobie wyobrażać środki transportu w późniejszych czasach?

Ćwiczenie 2.2

Wymyślcie nazwy dla środków transportu, które zostały przedstawione na poniższych obrazkach.

Ćwiczenie 2.3

Odpowiedzcie na następujące pytania i skomentujcie swoje opinie:

  • Czy widoczne na ilustracjach maszyny i obiekty udało się zrealizować w XX wieku?

  • Na rosyjskiej kartce pocztowej została utrwalona wizja dworca w XXIII wieku. Czy zdążyliśmy już zrealizować wszystkie pomysły sprzed stu lat?

  • Czy wszystkie elementy dworca przyszłości pasują do waszych wyobrażeń takiego miejsca?

Ćwiczenie 2.4

Przyjrzyj się ilustracji i dokończ opisujące ją zdania.

Opakowanie czekolady Hildebrand [czyt.  Hildibrant]]  z serii: Niemcy w roku 2000
1899, domena publiczna
Ćwiczenie 2.5
Ćwiczenie 3

Przypomnij, co oznaczają pojęcia: weduta, batalistyczny, kompozycja horyzontalna/ wertykalna, monochromatyczny.

Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się kartce pocztowej i dokończ dotyczące jej stwierdzenia.

Rosyjska karta pocztowa z serii Moskwa w XXIII wieku
Dworzec Centralny Naziemnych i Powietrznych Połączeń, 1914, domena publiczna

Teleportacja

Ćwiczenie 5.1

Opierając się na dostępnych ci źródłach, wyjaśnij pojęcie teleportacji.

Ćwiczenie 5.2

Wymień znane ci tytuły utworów literackich, filmów, gier komputerowych, w których pojawia się motyw teleportacji oraz teleporterów.

Eksperyment Filadelfia

Eksperyment Filadelfia

Eksperyment Filadelfia (Projekt Tęcza lub Eksperyment Filadelfijski) – nazwa tajnego eksperymentu naukowego, rzekomo przeprowadzonego przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych.

Eksperyment miał być przeprowadzony w dniu 28 października 1943 roku na amerykańskim okręcie USS Eldridge, stacjonującym w Bazie Sił Morskich USA w porcie Filadelfia, i zakończyć się tragedią. Większość współczesnych opisów tych wydarzeń opiera się na relacjach Alfreda Bielka, który podaje się za ich naocznego świadka. [...]

Według relacji okręt, na którego pokładzie wygenerowano jednobiegunowe pole magnetyczne, po kilku minutach działania tego pola otoczony został szarą mgłą, a następnie stał się całkowicie niewidoczny, czemu towarzyszył oślepiający błysk światła. Wskutek eksperymentu, któremu w niektórych relacjach dodatkowo towarzyszyła teleportacja jednostki, znaczna część załogi rzekomo poniosła śmierć, zaginęła lub zapadła na choroby umysłowe. [...]

Teoriom tym stanowczo zaprzeczyła większość członków załogi oraz przedstawiciele rządu; według tych relacji, Eldridge brał udział w badaniach naukowych, ale miały one zdecydowanie mniej tajemniczą naturę: badano na przykład możliwości wykorzystania pól magnetycznych do stworzenia osłony przeciwtorpedowej wokół okrętu.

Nie ma przekonujących dowodów wskazujących, iż niewyjaśnialny w ramach współczesnej fizyki eksperyment w ogóle się odbył. Hipotetyczna wersja wydarzeń nigdy nie zdobyła akceptacji kręgów naukowych i historyków.

Eksperyment Filadelfia

Ćwiczenie 6.1

Na podstawie wyżej cytowanego tekstu wyjaśnij, na czym miał polegać Eksperyment Filadelfia.

Ćwiczenie 6.2

Jeżeli zainteresował cię Eksperyment Filadelfia i chcesz się dowiedzieć, gdzie rzekomo znaleziono teleportowany okręt i co się stało z jego załogą, obejrzyj film Tajemnica Eksperymentu Filadelfia z serii Tajemnice II wojny światowej (odcinek 13; 41 min 53 s).

Zadaniowo

Ćwiczenie 7

Zestaw i porównaj wizje sposobów podróżowania utrwalone na ilustracjach z początku XX wieku i w roku 2013.

Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie, że w 2215 roku twoi rówieśnicy oglądają odnalezione na archaicznych twardych dyskach ilustracje z teleporterami. Napisz, jak – twoim zdaniem – zareagują na te obrazki.