Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Kiedy kończy się dzień, a noc zaprasza do wygodnych łóżek, żegnamy się z najbliższymi i udajemy na spoczynek. Co mówisz domownikom? „Dobrej nocy”, „Słodkich snów”, a może jeszcze coś innego?

Ćwiczenie 1

Czy wiecie, co oznaczają życzenia: „Dobranoc, pchły na noc, karaluchy pod poduchy…”? Co to znaczy „być w objęciach Morfeusza”? Jakie znacie inne określenia snu? Porozmawiajcie.

Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3

Wybierz trzy określenia z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 4

Wytłumacz i zapisz – tutaj lub w zeszycie – jakim snem śpi ten, kto...

  • śpi jak zając pod miedzą.

  • śpi snem sprawiedliwego.

  • śpi jak suseł.

Ćwiczenie 5

Obejrzyj film z recytacją wiersza Stanisława Grochowiaka pt. „Snów dobrych życzenia”. O czym opowiada utwór?

Ćwiczenie 6

Odpowiedzcie na pytania i porozmawiajcie:

  • Jak rozumiecie tytuł tego wiersza?

  • Jaki efekt daje takie ułożenie słów w utworze?

Ćwiczenie 7

Przeczytaj uważnie tekst wiersza Stanisława Grochowiaka pt. „Snów dobrych życzenia” i zaznacz, co widać za „złotą furtką snu”. Przeczytaj zaznaczone fragmenty.

Snów dobrych życzenia

Otwieram złotą furtkę snu:
Cóż za tą furtką? – Białe jaśminy...
Księżniczka z koszykiem zbiera jeżyny
To tam, to tu.

Jeżyn są grona czarne jak noce,
Niebieskie kwiaty stoją przy drodze,
Lis ścieżkę omiata płomienną kitą,
Nad trawą bocian stoi obmytą
Rosą czy deszczem? Ja sprawę tą
Zostawiam snom, co wam się śnią...

Otwieram złotą furtkę snu:
Cóż za tą furtką? – Potężny zamek,
Zamknięty na tysiąc tajemnych klamek,
Przeciwko złu.

Straże was strzegą na strzelistych wieżach,
Konie dyszące w żelaznych pancerzach,
Książę choć dobry dzieciom dobrotliwy,
Któremu służą potworki i dziwy:
Jakie? pytacie. Ja sprawę tą
Zostawiam snom, co wam się śnią...

Snów dobrych życzenia, [w:] Stanisław Grochowiak, Biały bażant, Warszawa 1977, s. 8–9.
Ćwiczenie 8

Przeczytaj uważnie drugą i czwartą strofę. Co oznaczają słowa: „Ja sprawę tą zostawiam snom, co wam się śnią...”? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 9

Co widzisz, kiedy otwierasz „złotą furtkę snu”? Narysuj fragment sennego obrazu.

Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 11

Jakie środki stylistyczne zauważasz w tym utworze? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 12

Wskaż i zaznacz w wierszu epitety nazywające kolory. Zapisz przykłady innych rzeczowników, które występują w wymienionych wierszu barwach, np. czarny jak noc, kot, smoła… Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 13

Które z wypisanych nazw kolorów mają twoim zdaniem związek z nocą? Jaki? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 14

Zaznacz w tekście wiersza elementy baśniowe. Przeczytaj wyróżnione fragmenty i uzasadnij swój wybór.

Ćwiczenie 15
Ćwiczenie 16
Ćwiczenie 17

Wymyślcie i zapiszcie – tutaj lub w zeszycie – swój przepis na udany sen. Pamiętajcie o tytule, składnikach i sposobie przyrządzania. Zastosujcie jednolitą formę czasowników.