Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Ćwiczenie 1

Przeczytaj zdania. Zastanów się, o kim w nich mowa: jakiej płci są te osoby?

  • Przeczytał do końca książkę i zaczął odrabiać lekcje.

  • Napisała list do koleżanki i poszła zjeść kolację.

  • Zmęczone całym dniem atrakcji szybko zasnęło.

  • Wystraszone pobiegły szybko do domu.

  • Poszli do sklepu i odkupili zniszczoną książkę.

Co mówi nam o tym, kto jest wykonawcą czynności?

Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5

Zastanówcie się, jaką formę przyjąłby czasownik „iść” w czasie przeszłym w zależności od wykonawców czynności:

  • dwie dziewczynki i chłopiec,

  • dziewczynka, niemowlę i chłopiec,

  • nauczycielki i piłkarze,

  • dziewczynka i nauczycielki,

  • nauczycielki i niemowlę,

  • psy i koty,

  • pies, niemowlę i chłopiec.

Zapiszcie swoje propozycje tutaj lub w zeszytach.

Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 11

Zastanów się, dlaczego Miziołek, mówiąc o dziewczynkach, nie używa form rodzaju żeńskiego.