Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

Zadania dotyczące liczb naturalnych

Ćwiczenie 1

Rozwiąż w pamięci następujące zadanie. Nie rób żadnej notatki. Postaraj się podać prawidłową odpowiedź po pierwszym przeczytaniu treści. Następnie przeczytaj zadanie jeszcze raz, robiąc notatki. Czy za pierwszym i drugim razem otrzymasz ten sam wynik?
W niedzielę pan Karol nastawił swój budzik na godzinę 6:00. W poniedziałek wstał zaraz po wyłączeniu alarmu i godzinę zajęło mu przygotowanie się do wyjścia z domu. Do pracy jechał pociągiem, więc pod swoim biurem znalazł się już po 2 godzinach. Do pierwszej przerwy śniadaniowej pracował bez przerwy przez 3 godziny. Przerwa na kawę i kanapkę oraz rozmowa z dyrektorem biura pochłonęły kolejną godzinę. Następnie pracował nad nowym projektem przez 2 godziny, a przez kolejną przygotowywał materiały na następny dzień. Droga do domu, z powodu opóźnienia pociągu, trwała o godzinę dłużej niż droga do pracy. Na szczęście miał jeszcze jedną kanapkę. Godzinę do ulubionych wiadomości wypełniła mu kolacja i rozmowa z dziećmi. Wiadomości i film, który po nich pan Karol obejrzał razem z żoną, trwały 2 godziny. W międzyczasie Pan Karol przebrał się w piżamę. Kiedy film się skończył, ziewnął i położył się spać. Następny dzień rozpoczął się dla pana Karola od ogłuszającego sygnału jego budzika. Budzik zadzwonił, jak zwykle, o godzinie 6 rano. Ile godzin spał pan Karol?

Ćwiczenie 2

Gabrysia zastanawia się, jakie oceny otrzyma na pierwszy okres z czterech najważniejszych dla niej przedmiotów w szkole. Obliczyła średnią arytmetyczną przewidywanych ocen i otrzymała wynik 4.

  1. O ile wzrosłaby średnia tych ocen Gabrysi, gdyby z każdego z czterech przedmiotów dziewczynka otrzymała ocenę o jeden wyższą?

  2. Jakich ocen mogła się spodziewać Gabrysia, jeżeli wśród nich nie było żadnej jedynki ani dwójki? Nie bierz pod uwagę, z jakiego przedmiotu zostały wystawione. Rozważ kilka przypadków.

Ćwiczenie 3

W pewnej szkole uczy się 66 szóstoklasistów. Zakupiono dla nich 591 jabłek. Ile jabłek trzeba dokupić, żeby każdy uczeń mógł otrzymać po 9 jabłek?

Ćwiczenie 4

Zadania dotyczące ułamków zwykłych

Ćwiczenie 5

Państwo Wielguscy podsumowali swoje dochody, wydatki oraz oszczędności. Okazało się, że ich miesięczne dochody wynoszą 6 300 zł, że w ciągu miesiąca wydają na jedzenie 950 złotych oraz że udaje się im zaoszczędzić 350 zł.
Odpowiedzi na poniższe pytania podaj w postaci ułamków nieskracalnych.

  1. Jaką część dochodów państwa Wielguskich stanowią wydatki na żywność?

  2. Jaką część wszystkich wydatków państwa Wielguskich stanowią wydatki na żywność?

Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

W dwustugramowym słoiczku dżemu znajduje się 50 g owoców, natomiast w stupięćdziesięciogramowym słoiczku dżemu owoce stanowią 15 masy dżemu.

  1. W którym słoiczku jest więcej owoców i o ile gramów?

  2. Jaką część dżemu stanowiłyby owoce, gdyby dżemy z obu słoiczków zmieszać ze sobą?

Ćwiczenie 8

Obliczono, że 512 trasy ścieżki krajoznawczej „Wśród lasów i pól Podlasia” biegnie przez lasy. Reszta ścieżki, długości 49 km, biegnie przez pola. Oblicz

  1. długość tej części ścieżki, która biegnie przez lasy.

  2. ile razy dłuższa jest część ścieżki biegnącej przez pola od części biegnącej przez lasy.

Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10

Szkoła Janka liczy mniej niż 620 uczniów, ale więcej niż 450. Janek obliczył, że 34 liczby uczniów jego szkoły miało średnią na koniec piątej klasy lepszą niż on, a 25104 gorszą.

  1. Jaką część liczby uczniów szkoły Janka stanowili uczniowie ze średnią równą jego średniej?

  2. Ilu uczniów liczy szkoła Janka?

Ćwiczenie 11

Brukselka kosztuje 23,5 zł za kilogram, marchew 60 gr za kilogram, a ziemniaki są w cenie 1,20 zł za kilogram. Oblicz, ile trzeba zapłacić za 1,5 kg brukselki, 2,25 kg marchwi i 3,75 kg ziemniaków.

Ćwiczenie 12
Ćwiczenie 13

Bożenka, Halinka i Justynka podliczyły, ile mają pieniędzy w swoich portmonetkach. Gdyby Bożenka miała o 1,25 zł więcej, Halinka o 2,40 zł mniej, a Justynka o 2,45 zł więcej, to miałyby razem okrągłą sumę wynoszącą 100 zł. Ile te trzy koleżanki mają razem pieniędzy w portmonetkach?

Ćwiczenie 14

Za 1 kilogram papryki trzeba zapłacić 6,39 zł, za tę samą ilość pomidorów – 8,82 zł, a za pół kilograma kapusty – 1,41 zł. Ile trzeba zapłacić za podane ilości tych warzyw. Uzupełnij tabelę. Wyniki zaokrąglij do pełnych groszy.

Zadanie 9.14

Warzywo

Cena (w złotych za kilogram)

Ilość

Wartość (w złotych)

Papryka

 
15 dag
 

Pomidory

 
2,31 kg
 

Kapusta

 
3,23 kg
 

Razem

     
Ćwiczenie 15

W tabelce zanotowano temperatury w kolejnych dniach pewnego tygodnia w pewnym miejscu w Polsce. Oblicz średnią wartość temperatury w tym tygodniu. Wynik zaokrąglij do jedności.

Zadanie 9.13.

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

Sobota

Niedziela

-2°C
-6°C
-2°C
2°C
5°C
7°C
10°C
Ćwiczenie 16

W szkole Józefa, co miesiąc, organizowany jest podwieczorek przy muzyce klasycznej.
Chłopiec ma w kieszeni 120 zł, które musi wydać na słodki poczęstunek podczas tej imprezy.
Nie wykonuj dokładnych obliczeń. Czy wystarczy mu pieniędzy na wymienione zakupy?