Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 1

Czy podoba ci się wiadomość, którą napisał do ciebie Rym?
Czym różni się ona od innych? Wymień jej cechy szczególne.
Jaki efekt – twoim zdaniem – chciał osiągnąć nadawca tego tekstu?

Ćwiczenie 2

Przyjrzyjcie się obrazkom i krótko skomentujcie przedstawione scenki. A następnie:

  • Wyjaśnijcie, na czym polegają różnice pomiędzy sytuacjami przedstawionymi na obrazkach.

  • Co ucieszyło, a co zasmuciło księżniczkę? Dlaczego?

  • Co zaskoczyło dyrektora? Dlaczego?

  • Niech każdy z was wyobrazi sobie, że jest dyrektorem, który otrzymał nietypową wiadomość od Ewy Mejlowskiej. Jak zareagujecie?

Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5

Posłuchaj pełnej wersji wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji” lub ją przeczytaj. Zwróć uwagę, jakie cechy prawdziwego listu występują w tym tekście.

Tadeusz Śliwiak List z wakacji

Kochani Rodzice

w mieście K.!

Wasz syn się całkiem

dobrze ma.

Oddycha świeżym powietrzem,

a kiedy chłodno, śpi w swetrze.

Nie ma chrypki, kataru

ni słonecznego udaru.

Śpi co dzień po obiedzie

od drugiej piętnaście do trzeciej.

Myje szyję i nogi.

Nie wchodzi do wody głębokiej.

I wstydu Wam nie przyniesie,

choć wychowuje się w lesie.

Jedyne, co trzeba mu więcej,

to, proszę Mamy, pieniędzy.

Na lody śmietankowe.

Na kino objazdowe.

Na oranżadę w proszku.

Na czekoladę gorzką.

Na chałwę, na dropsy miętowe.

Na kwaśne mleko – bo zdrowe.

I, proszę Mamy i Tatki,

na różne inne wydatki.

Na koniec serdecznie pozdrawiam

Babcię i Dziadka z Wrocławia,

i Ciocię Helę z córkami,

i kłaniam się Tacie i Mamie.

Wasz ukochany syn Jacek,

co nie ma pieniędzy na znaczek.

Tadeusz Śliwiak, List z wakacji, [w:] tegoż, Bajkoteka druga, Kraków 1985.
Ćwiczenie 6

Wskaż cechy prawdziwego listu, które można odnaleźć w wierszu Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji”. Powiedz, kto jest nadawcą, a kto adresatem tego tekstu.

Ćwiczenie 7

Jak pisane są słowa, którymi nadawca zwraca się do odbiorcy (zwroty do adresata)? Sformułuj odpowiednią zasadę ortograficzną i zapisz ją tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 8

Napisz w punktach:

  • o co rodzice najprawdopodobniej prosili Jacka przed wyjazdem;

  • o co prosi ukochany syn.

Odpowiedź zapisz tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 9

Przyjrzyj się uważnie zapisowi wiersza Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji” i odpowiedz na pytania:

Ćwiczenie 10

Rym: znasz go coraz lepiej

Ćwiczenie 11

Przyjrzyj się zakończeniu każdego wersu w tekście wiersza. Czy zauważasz jakąś regułę?

a) Znajdź ostatnie słowa w kolejnych wersach. Dobierz do nich słowa o podobnym brzmieniu, np. kataru – udaru. Zapisz pary w zeszycie.

  • Tatki – ...

  • miętowe – ...

  • Jacek – ...

b) W parach wyrazów zaznacz kolorowym pisakiem jednakowo brzmiące zakończenia. To jest właśnie rym! Tak, tak, ten Rym Rymowski! O takich słowach mówimy, że się rymują.

Ćwiczenie 12

Przyjrzyj się parom rymów:

  • śmietankowe – objazdowe

  • proszku – gorzką

Przeczytaj powyższe przykłady na głos i zastanów się, na czym polega różnica w brzmieniu obu rymów. Czy słyszysz różnicę w sposobie rymowania?

Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 14

Stwórzcie w parach rymy (dokładne i niedokładne) do podanych wyrazów.

  • wakacje – …

  • przygoda – …

  • słońce – …

  • radosny – …

  • beztrosko – …

  • odpoczywamy – …

  • góry – …

  • las – …

Ćwiczenie 15

Znajdźcie w wierszu Tadeusza Śliwiaka pt. „List z wakacji” wszystkie pary rymów dokładnych i niedokładnych. Zapiszcie je w zeszytach.

Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 16
Ćwiczenie 17
Ćwiczenie 18

Ułóżcie jak najwięcej rymów do podanych niżej słów. Grupa, która stworzy najdłuższego „węża” z rymów – wygrywa.

  • sowa

  • ptak

  • śpiewać

Ćwiczenie 19

Przypomnij sobie list, który napisał do ciebie Rym. Teraz możesz spełnić jego prośbę. Powodzenia!