Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Bramki logiczne, czyli nowe znaczenie zera i jedynki

Grupa docelowa

II/Szkoła podstawowa 7‑8

Materiał rozszerzający treści podstawy programowej

Ogólny cel kształcenia

Przedstawienie sposobów reprezentowania w komputerze wartości logicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);

4) umiejętność uczenia się;

6) inicjatywność i przedsiębiorczość;

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:
a) znajduje powiązanie pomiędzy budową komputera a logiką matematyczną;
b) opisuje działanie podstawowych bramek logicznych;
c) analizuje przebieg sygnału wejściowego w układach prostych i złożonych.

Metody/techniki kształcenia:

  • pogadanka

  • pokaz multimedialny

  • ćwiczenia

Formy ogranizacji pracy:

  • indywidualna

  • grupowa

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie oglądają film „Bramki logiczne, czyli nowe znaczenie zera i jedynki”.

  • Nauczyciel przeprowadza w klasie quiz – dzieli uczniów na grupy, uczniowie z każdej grupy losują karteczki z pytaniami, muszą na nie odpowiedzieć na podstawie obejrzanego filmu.

  • Przykładowe pytania:
    Jakie są podstawowe bramki logiczne?

Czy określenie „bramka dwustanowa” oznacza, że ma ona dwa wejścia?

Czy istnieje bramka, która ma tylko jedno wejście? Jeśli tak, podaj jaka.

Czy bramki mogą mieć więcej wejść niż dwa?

Czy bramki mogą mieć więcej niż jedno wejście?

Czy bramka AND realizuje funkcję sumy logicznej?

Co to jest sygnał wejściowy?

Czy stan 1 oznaczamy literą W od wysoki?

Czy do opisu działania bramki używamy logiki matematycznej?

  • Na koniec każda grupa podlicza, ile zdobyła punktów.

  • Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.

  • Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie: siedem typów bramek logicznych oraz ich działanie, sygnał wejściowy, sygnał wyjściowy.

1

Praca domowa

  • Uczniowie dobierają się w pary. Jedna osoba projektuje (na kartce lub w dowolnym programie) układ złożony z kilku bramek logicznych, zadaniem drugiej jest przeanalizowanie i zapisanie przebiegu sygnału w tym układzie. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

m46e7b58148c0e9c2_1511613753622_0

Metryczka

Tytuł

Bramki logiczne, czyli nowe znaczenie zera i jedynki

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

Budowa komputera

Przedmiot

Informatyka

Etap edukacyjny

II/Szkoła podstawowa 7‑8

Materiał rozszerzający treści podstawy programowej

Podstawa programowa

1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, korzystanie z sieci komputerowej. Uczeń:

1) opisuje modułową budowę komputera, jego podstawowe elementy i ich funkcje, jak również budowę i działanie urządzeń zewnętrznych;

Nowa podstawa programowa

I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:

3) przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze wartości logicznych, liczb naturalnych (system binarny), znaków (kody ASCII) i tekstów;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006, Kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);

4) umiejętność uczenia się;

6) inicjatywność i przedsiębiorczość;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:

– znajduje powiązanie pomiędzy budową komputera a logiką matematyczną;

– opisuje działanie podstawowych bramek logicznych;

– analizuje przebieg sygnału wejściowego w układach prostych i złożonych.