Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Parasole Źródło: licencja: CC 0.
licencja: CC 0
Ćwiczenie 1

Co czujesz, kiedy pada deszcz? Nazwij swoje uczucia.

Ćwiczenie 2
  • Grupa I
    Obejrzyjcie fragment amerykańskiego musicalu „Deszczowa piosenka” i nazwijcie uczucia bohatera podczas deszczu.

  • Grupa II
    Co robią dzieci w czasie deszczu? Obejrzyjcie fragment „Kabaretu Starszych Panów” i odpowiedzcie na pytanie słowami piosenki.

  • Grupa III
    Dokończcie podane przysłowie i wyjaśnijcie jego znaczenie.
    Parasol noś ...
    Co to jest parasolnik?
    Wyjaśnijcie przysłowie litewskie: „Nawet najmniejsza kałuża odbija niebo”.

Ćwiczenie 3

Przeczytaj wiersz Joanny Kulmowej. Zwróć uwagę na to, jak są w nim przedstawione parasole. Kogo przypominają?

Joanna Kulmowa Parasole

Parasole nigdy nie mówią: „Jak dzisiaj strasznie pada!”
Ledwie zapachnie deszczem, wzlatują w czarnych stadach
Niech tylko się zbierze trochę chmur,
Kracząc wyfruwa parasoli sznur.
I małe parasolęta, co ledwie wykluły się z jajek,
Marzą o takim deszczu, co nigdy nie ustaje.
Siedzą w gniazdach, patrzą na błoto
i radośnie ćwierkają: Potop!
A po deszczu na płacz im się zbiera i ronią kropelki wody,
Kiedy tak tęsknią, zeschnięte, do pięknej brzydkiej pogody.

Joanna Kulmowa, Parasole, [w:] tejże, Kulmowa dzieciom, Poznań 2007.
Ćwiczenie 4

Zacytuj fragmenty określające cechy przypisane parasolom. Nazwij zastosowany środek poetycki.

Ćwiczenie 5

Jakie obrazy poetyckie zostały ukazane w wierszu pt. „Parasole”? Zacytuj odpowiednie fragmenty.

Ćwiczenie 6

Narysuj wybrany obraz poetycki. Podpisz go odpowiednim cytatem.

Ćwiczenie 7

Pomyśl, o czym mogą marzyć i z czego się cieszyć inne przedmioty codziennego użytku. Napisz wypowiedź jednego z nich.

Ćwiczenie 8

Zwróć uwagę, w jaki sposób zostały utworzone nazwy parasolowych dzieci: parasol – parasolęta, ptak – ptaszęta, kot – kocięta. Ułóż podobne żartobliwe nazwy dla dzieci: nożyczek, butów, grzebieni, ołówków, zeszytów, kaloszy itp.