Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Ćwiczenie 1

Przyjrzyjcie się ilustracji. Jak sądzicie, kim są Pocztomek i Esemesław? Co mają ze sobą wspólnego? O czym dyskutują? Który z nich był pierwszy?

Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0

Kartka niejedno ma imię

Ćwiczenie 2

Kartka pocztowa (także pocztówka, widokówka lub odkrytka) to zazwyczaj prostokątna, kartonowa kartka wysyłana najczęściej bez koperty. Zastanówcie się, przy jakich okazjach można wysłać lub otrzymać taką kartkę?

Pocztówki okazjonalne
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5

Może znacie inne rodzaje pocztówek?
Spróbujcie stworzyć je sami. Możecie to zrobić za pomocą serwisu internetowego z e‑kartkami i gotowe wysłać znajomym na ich adresy e‑mailowe.
Wersja zdecydowanie bardziej stylowa to własnoręcznie wykonane kartki z ulubioną fotografią lub kolażem, nadane do odbiorcy tradycyjną pocztą. Którą formę wolicie? Jaką pocztówkę sami chcielibyście otrzymać?

Ćwiczenie 6

Obejrzyj film, w którym twoja koleżanka opowiada o niezwykłych kartkach pocztowych.

Ćwiczenie 7

Zaproponuj tekst i piosenkę, które można by nagrać na twojej pocztówce lub e‑kartce. Opowiedz o swoich pomysłach. Możesz je też zapisać tutaj lub w zeszycie.

Ciekawostka

W języku polskim bardzo długo brakowało określenia karty pocztowej. Z tego powodu organizatorzy Pierwszej Wystawy Kart Pocztowych w Warszawie w grudniu 1900 roku ogłosili konkurs na brakujące słowo oznaczające wyłącznie kartę pocztową. Otrzymali około 300 propozycji, z których wybrali pięć: „listówka”, „liścik”, „otwartka”, „pisanka”, „pocztówka”. Najwięcej głosów uzyskała „pocztówka” i tej nazwy używamy także dziś.

Słowo to wymyślił Henryk Sienkiewicz, autor powieści „W pustyni i w puszczy”, który w konkursie uczestniczył pod pseudonimem Marja z R.

Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie, że bierzesz udział w opisanym konkursie. Jaką zaproponujesz nazwę karty pocztowej?
Która ze zgłoszonych propozycji podoba ci się najbardziej? Dlaczego?
Zapisz swoje odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.

Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10

Zwróć uwagę, że niektóre słowa w treści pocztówki pisane są wielką literą. Wymień je i określ, co oznaczają.

Contentplus.pl sp. z o.o.,
Ćwiczenie 11

Wykorzystując wybrane słowa, napisz w zeszycie treść kartek pocztowych do dwóch osób (kolegi lub koleżanki, cioci lub wujka oraz babci lub dziadka).

  • gorące, serdeczne, ciepłe, najserdeczniejsze pozdrowienia

  • z malowniczej…, z wycieczki, z gór, znad morza, ze złocistej plaży

  • śle, przesyła

  • cudownie, bosko, świetnie, wspaniale, pięknie

  • leje, pogoda dopisuje, wszystko mokre, słoneczko grzeje, zimno, upał

  • leniuchuję, wędruję, odpoczywam, zbieram jagody, śpiewam, bawię się

  • spalona/spalony słońcem, zmoknięta/zmoknięty, szczęśliwa/szczęśliwy, wygłodzona/wygłodzony, kochająca/kochający

Ćwiczenie 12

Przeczytaj przykładowe życzenia. Zwróć uwagę na to, jakie elementy się w nich powtarzają.

  • Kasiu! W dniu urodzin 100 lat, 100 uśmiechów, 100 wielbicieli, samych niedziel, przyjaźni wielkiej, radości wszelkiej życzy Ci starszy brat – Maciek!

  • Pięknego w życiu słonka, smutków małych jak biedronka, zawsze uśmiechniętej buzi, mnóstwa słodkich całusów i spełnienia wszystkich marzeń – Dorotce najlepsze życzonka z okazji dziesiątych urodzin przesyła Adam.

  • Babciu, moc urodzinowych i radosnych życzeń, aby każdy rok przynosił wszystko to, co w życiu najpiękniejsze: radość, szczęście i miłość. Wnuczka Agatka

  • Jacusiu, z okazji urodzin daję Ci dzisiaj swoje życzenia, niech się Twe życie na lepsze zmienia, a los przynosi wielu przyjaciół, mnóstwo miłości, ludzkiej przyjaźni i życzliwości. Grażka

  • Michałku! Życzę Ci DNIA URODZIN, który przyniesie to, co najlepsze – ciepłe uśmiechy, pogodne myśli i nadzwyczajne szczęście. Życzę Ci DNIA URODZIN tak miłego, jak tylko miły być może ten DZIEŃ – spędzony w otoczeniu pełnym miłości, przyjaciół i rodziny. Mama

  • Martusiu, kolorowych snów, uśmiechu od ucha do ucha, pięknych bajek na dobranoc, własnego psa i kota, co dzień nowych przygód, butów siedmiomilowych, gwiazdki z nieba, wspaniałych przyjaciół i wesołej rodzinki życzy Ci urodzinowo Asia.

Na które z poniższych pytań pojawiły się odpowiedzi w tekście życzeń?

Kto? Kiedy? Gdzie? Czego? Na co? Komu? Ile? Jaki? Co robi? Z jakiej okazji?

Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

Jakie to święta?

Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 14

Wymyślcie życzenia z okazji świąt, które pojawiły się w poprzednim ćwiczeniu. Każda grupa wybiera jedno lub dwa święta. Przedstawcie je pozostałym grupom i wspólnie wybierzcie najciekawsze życzenia na każdą z okazji.

Ćwiczenie 15

Przypomnij sobie rozmowę Pocztomka z Esemesławem. Teraz gdy wiesz już dużo więcej o kartce pocztowej, możesz przedstawić swoją wersję dialogu obu postaci: napisz go w zeszycie, a potem odegraj z koleżanką lub kolegą.

Ciekawostka

Czy wiesz, że wysyłając pocztówkę, możesz spełnić czyjeś marzenie? Odwiedź na przykład stronę internetową Marzycielskiej Poczty. Twoja kartka sprawi komuś radość. Pomyśl o tym!