Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RQ5NCpPLHX3w11
Ilustracja przedstawia fragment gitary. Na kolorowym zdjęciu widoczne jest pudło rezonansowe w ujęciu perspektywicznym od strony mostka, na którym zaczepione są struny. Tytuł lekcji: Akompaniament ważna rzecz.

Akompaniament ważna rzecz

1

Scenariusz dla nauczyciela:

RT6Ig2DrqKvRN1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (akompaniamentAkompaniamentakompaniament) oraz zależności między nimi.

3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:

3) aparatu wykonawczego (solista, zespół kameralny, chór, orkiestra, big‑band, zespół folkowy).

Nauczysz się

śpiewać z akompaniamentem piosenkę Kiedy przyjdzie wiosna;

wyjaśniać pojęcie akompaniamentu;

opowiadać o roli akompaniamentu;

rozróżniać obsadę wykonawczą utworu.

Akompaniament

Akompaniament (z wł. accompagnamento – towarzyszenie) to partia instrumentalna towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór lub orkiestrę (np. pieśń na głos solo z akompaniamentem fortepianu).

Utwory wokalne – pieśni i piosenki

Pieśń to „krótki utwór wokalny do tekstu poetyckiego (na głos solo, na głos z towarzyszeniem instrumentu lub orkiestry, na wokalny zespół kameralny, na chór)”. Wyróżniamy następujące rodzaje pieśni:

  • religijne (np. Bogurodzica, Gaude Mater Polonia);

  • patriotyczne (np. Hymn do miłości Ojczyzny, Do broni bracia);

  • psalmy (np. Nieście chwałę mocarze, Kleszczmy rękoma);

  • dworskie (np. Laura i Filon, Z wysokich parnasów);

  • narodowe (np. Warszawianka, Ostatni mazur);

  • wojenne (np. Piechota, Czerwone maki na Monte Casino);

  • artystyczne (np. Życzenie, Pieśń wieczorna);

Piosenka to „drobny utwór wokalny solowy”. Wyróżniamy piosenki:

  • ludowe;

  • dziecięce;

  • młodzieżowe;

  • miłosne;

  • popowe;

  • rockowe;

  • jazzowe;

  • biesiadne;

  • aktorskie.

Piosenka najczęściej wykonywana jest z akompaniamentem instrumentalnym, czyli towarzyszącą partią instrumentu lub grupy instrumentów. Akompaniament może pełnić rolę uzupełnienia harmonicznego, rytmicznego lub kolorystycznego. Partię akompaniującą może wykonywać jeden instrument (np. fortepian, organy, gitara), grupa instrumentów (np. grupa instrumentów dętych drewnianych, smyczkowych, perkusyjnych) lub orkiestra (np. symfoniczna, dęta, zespół jazzowy).

Przykładowe zespoły instrumentalne – akompaniujące:

R9W9GU0M7wEsO1
Ilustracja składa się z czterech zdjęć. Na zdjęciu pierwszym znajduje się orkiestra symfoniczna. Na fotografii widoczna jest scena w sali koncertowej, na której znajdują się muzycy wraz z dyrygentem w trakcie koncertu. Na zdjęciu drugim znajduje się kapela ludowa „Kruklanki”. Grupa osób ubrana jest w stroje ludowe z regionu Kujaw. W strojach dominuje kolor niebieski. Mężczyźni mają na głowach słomkowe kapelusze, kobiety białe chusty. Jeden z mężczyzna trzyma akordeon, drugi kontrabas. Ilustracja trzecia przedstawia zespół jazzowy w czasie koncertu. Na zdjęciu pianista, kontrabasista i perkusista. Ilustracja czwarta przedstawia instrumenty używane w zespole Orffa. Na zdjęciu widoczny jest duży zestaw instrumentów perkusyjnych takich jak bębenki, tamburyny, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne.
Fotografia 1. Michał Koziczyński (fot.) Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w czasie koncertu w Starej Pomarańczarni w Łazienkach Królewskich, 2009, Warszawa, wikimedia.org, CC BY 3.0; Fotografia 2. Gminny Ośrodek Kultury (fot.), Fotografia Zespołu Pieśni i Tańca Kruklanki, gokkruklanki.pl, CC BY 3.0; Fotografia 3. Passagero (fot.), Koncert zespołu jazzowego Marcin Wasilewski Trio w czasie Jazz‑Festiwal, 2011, Neuwied, Nimecy, wikimedia.org, CC BY 3.0; Fotografia 4. Instrumenty używane w zespole Orffa, wikipedia, CC BY 2.5

Przykład akompaniamentu instrumentalnego – fortepian, flet, skrzypce, dzwonki i trójkąt

Piosenka Kiedy przyjdzie wiosna? W molowej tonacji (f‑moll) i metrum 4/4, pięknie opowiada o oczekiwaniu na upragnioną wiosnę. Zarówno wykonywana wokalnie melodia, jak i akompaniament fortepianu i instrumentów takich jak flet, skrzypce, dzwonki i trójkąt, wyrażają smutek szarych, zimowych dni, zmęczenie szarością, a jednocześnie tęsknotę za zbliżającą się wiosną. Partia akompaniamentu spełnia tu rolę uzupełnienia harmonicznego, ale również buduje nastrój.

Polecenie 1
Zapoznaj się z informacjami o piosence i z jej tekstem. Jaki akompaniament twoim zdaniem najbardziej pasuje do takiej piosenki?
Zapoznaj się z informacjami o piosence i z jej tekstem. Jaki akompaniament twoim zdaniem najbardziej pasuje do takiej piosenki?
R1U2cpemhpkBZ
Na ilustracji radosna młoda dziewczyna, która zdejmuje z siebie kurtkę zimową i czapkę. Po lewej stronie zdjęcia jest zima - wszystko przykryte jest śniegiem, po prawej stronie zdjęcia wczesna wiosna, są tylko maleńkie plamki topiącego się śniegu. Wygląda to tak, jakby dziewczyna przechodziła od zimy do wiosny. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Kiedy przyjdzie wiosna, autorstwa Macieja Małeckiego. Wykonawca: Zbigniew Zamachowski oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu piosenka w tonacji molowej, opowiadająca o oczekiwaniu na wiosnę. Piosenkę śpiewa mężczyzna, dyskretnie towarzyszą mu głosy dziecięce. Soliście i chórowi dziecięcemu towarzyszy zespół muzyczny. Akompaniament jest bogaty, w zależności od tekstu pojawiają się różne instrumenty. Słychać fortepian, flet, instrumenty smyczkowe, dzwonki, trójkąt.

Minął luty, a mróz ciągle trzyma,
wszystkim nam się znudziła ta zima.  
Ciepłe buty i czapy wyrzucamy do szafy,
ale wiosny wciąż nie ma i nie ma.

Ref. Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.  
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.  
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,  
wysuwają igiełki zielone,  
wyciągają do słońca ramiona,  
bo nadchodzi już pora zielona.

Wiosno, wiosno gdzie jesteś odpowiedz,
czy zaspałaś, czy ruszył lodowiec?
Co dzień pytam się słonka razem ze mną biedronka
i spod śniegu malutka poziomka.

Ref. Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,
wysuwają igiełki zielone,
wyciągają do słońca ramiona,
bo nadchodzi już pora zielona.

Przykład akompaniamentu instrumentalnego - instrumenty dęte

Cykl zatytułowany Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory Witolda Lutosławskiego nawiązuje do polskiego folkloru. Składa się z kilku melodii ludowych: Chałupeczka niska (słowa ludowe), Była babuleńka (słowa ludowe), Co tam w lesie huknęło (słowa ludowe), W polu grusza stała (słowa Janina Porazińska), Rosła kalina (słowa Teofil Lenartowicz) i Chciało się Zosi jagódek (słowa ludowe) oraz różnych wersji melodii pt. Słomkowy łańcuszek z tekstem Lucyny Krzemienieckiej, zatytułowanych: 1. Dzieci, 2. Studzienka, 3. Krzak róży, 4. Pies, 5. Kwiatek, 6. Krowa, 7. Zakończenie.

Sześć pierwszych fragmentów to oddzielne melodie w większości z ludowym tekstem, a 7 kolejnych fragmentów pod wspólnym tytułem Słomkowy łańcuszek, to różne interpretacje tej samej melodii. Każda, zgodnie z tytułem ilustruje coś innego. Motywem przewodnim jest „słoma”. Każdy fragment odpowiada na pytanie: do czego służy słoma? Z utworu dowiadujemy się, że słoma jest ocieplaczem butów na zimę, okrywa przed mrozem studzienkę, krzak róży, psią budę i kwiatek, jest jadłem i ściółką dla krów.

Poszczególne melodie wykonują głosy (sopran i mezzosopran) z towarzyszeniem instrumentów dętych drewnianych: flet, 2 klarnety, obój i fagot. Instrumenty wraz z melodią i tekstem tworzą spójne opowieści. Każda melodia zapisana jest w innej tonacji i w innym tempie (1. F‑dur, allegro non troppo – umiarkowanie szybko, nie za bardzo szybko; 2. As‑dur, andantino – umiarkowanie szybko; 3. Des‑dur, stesso tempo – to samo tempo; 4. F‑dur, allegretto – nieco wolniej niż allegro; 5. As‑dur, andante – idąc, umiarkowane tempo; 6. Des‑dur, andante – idąc, umiarkowane tempo; 7. F‑dur, allegro non troppo – umiarkowanie szybko), a także z innym akompaniamentem instrumentów dętych drewnianych (podkreślającym cechy opisywanego zjawiska).

R1PVYlVgUPjWV
Czarno-biała fotografia Witolda Lutosławskiego z żoną wykonana na Mazurach. Obie osoby są uśmiechnięte. Kobieta patrzy w dal, mężczyzna wzrok ma skierowany ku dołowi. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Pies z cyklu Słomiany kapelusz, autorstwa Witolda Lutosławskiego. Wykonawca: Szkolny chór dziecięcy przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzena muzyki. Na nagraniu krótka, wesoła piosenka. Śpiewa chór dziecięcy, akompaniuje kwintet instrumentów dętych drewnianych. Utwór rozpoczyna się i kończy partią instrumentalną, przypominającą szczekanie psa.

Hau hau dylundum i co słoma miła

Marysia mi słomą budkę wymościła

Polecenie 2
Zapoznaj się opisem alternatywnym dotyczącym utworu „Krowa” Witolda Lutosławskiego i odpowiedz jaką rolę pełnią instrumenty grające akompaniament.
Zapoznaj się opisem alternatywnym dotyczącym utworu „Krowa” Witolda Lutosławskiego i odpowiedz jaką rolę pełnią instrumenty grające akompaniament.
R1EE0BwV3ebEg
Fotografia Witolda Lutosławskiego. Na czarno-białym zdjęciu widnieje portret starszego mężczyzny w garniturze. W tle znajduje się fragment napisu „SOLIDARNOŚĆ”. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Krowa z cyklu Słomiany kapelusz, autorstwa Witolda Lutosławskiego. Wykonawca: Szkolny chór dziecięcy przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu krótka piosenka o krowie. Śpiewa chór dziecięcy, akompaniuje kwintet instrumentów dętych drewnianych. Fagot gra partię naśladującą muczenie krowy.

Muszę przyznać muszę, że ze słomy żółtej
mam sieczkę do jadła na mięciutką ściółkę.

Polecenie 3
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi dwóch wersji „Kołysanki” i opowiedz, czym różnią się te dwa utwory.
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi dwóch wersji „Kołysanki” i opowiedz, czym różnią się te dwa utwory.
R1N0wbNRIxX8Z
Na ilustracji obraz autorstwa Francoisa Nicholasa Rissa, „Kołysanka”. W centrum obrazu matka zajmująca się dwójką dzieci i robótką ręczną. Młodsze dziecko znajduje się w kołysce, zawieszonej na drążku. Starsze dziecko klęczy na ławie i wygląda przez okno. W tle widać wnętrze drewnianej izby. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Wiegenlied opus czterdzieste dziewiąte numer 4, autorstwa Johannesa Brahmsa. Wykonawca: Slovak Symphony Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez orkiestrę. Pierwszą część utworu wykonują na przemian flet i klarnet, dyskretnie towarzyszą im instrumenty smyczkowe. W refrenie instrumenty smyczkowe na chwilę przejmują melodię. Utwór składa się z dwóch jednakowo zaaranżowanych zwrotek. Utwór jest wyjątkowo spokojny, utrzymany w dynamice piano, melodia jest śpiewna i łagodna.
R1csnD7RHyN0j
Na nagraniu kołysanka "Dobrej nocy, śpij kochanie" w wykonaniu Kasi Cabały, ks. Biskupa Długosza i zespołu Traykoty. Melodia kołysanki zaczerpnięta jest z kołysanki Johannesa Brahmsa. Akompaniament wykonany jest na elektronicznym instrumencie klawiszowym. Pierwszą zwrotkę wykonuje mężczyzna. W drugiej i trzeciej zwrotce mężczyźnie towarzyszą dzieci.

Dobrej nocy i sza, do białego śpij dnia,  
śpij, dziecino, oczka zmruż,  
śpij do wschodu rannych zórz.  
Mama zaś będzie tu  
śpiewać piosnki do snu.  
Mama zaś będzie tu  
śpiewać piosnki do snu.

Gwiazdki w górze już lśnią,  
wszystkie dzieci już śpią,  
więc i ty swe oczka zmruż,  
śpij do wschodu rannych zórz.

Jutro znów w ranny czas  
zbudzi cię słońca blask.  
Jutro znów w ranny czas  
zbudzi cię słońca blask.

Zadania

RomPLY9X98pZo1
Ćwiczenie 1
Określ do jakiej grupy instrumentów należą wymienione instrumenty. A klarnet Możliwe odpowiedzi 1. instrumenty dęte drewniane, 2. instrumenty smyczkowe, 3. instrumenty perkusyjne, 4. instrumenty szarpane. B. altówka Możliwe odpowiedzi 1. instrumenty dęte drewniane, 2. instrumenty smyczkowe, 3. instrumenty perkusyjne, 4. instrumenty szarpane. C. gitara Możliwe odpowiedzi 1. instrumenty dęte drewniane, 2. instrumenty smyczkowe, 3. instrumenty perkusyjne, 4. instrumenty szarpane. D. werbel Możliwe odpowiedzi 1. instrumenty dęte drewniane, 2. instrumenty smyczkowe, 3. instrumenty perkusyjne, 4. instrumenty szarpane. E. wiolonczela Możliwe odpowiedzi 1. instrumenty dęte drewniane, 2. instrumenty smyczkowe, 3. instrumenty perkusyjne, 4. instrumenty szarpane.F. obój Możliwe odpowiedzi 1. instrumenty dęte drewniane, 2. instrumenty smyczkowe, 3. instrumenty perkusyjne, 4. instrumenty szarpane. G.wibrafon Możliwe odpowiedzi 1. instrumenty dęte drewniane, 2. instrumenty smyczkowe, 3. instrumenty perkusyjne, 4. instrumenty szarpane.
Źródło: online-skills.
R1LZHLNlFk3ay1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj tytuł pieśni do odpowiedniej grupy A. Kleszczmy rękoma Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń wojenna, 2. pieśń artystyczna, 3. pieśń narodowa, 4. pieśń patriotyczna, 5. pieśń religijna, 6. pieśń dworska. B. Hymn do miłości Ojczyzny Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń wojenna, 2. pieśń artystyczna, 3. pieśń narodowa, 4. pieśń patriotyczna, 5. pieśń religijna, 6. pieśń dworska. C. Życzenie Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń wojenna, 2. pieśń artystyczna, 3. pieśń narodowa, 4. pieśń patriotyczna, 5. pieśń religijna, 6. pieśń dworska. D. Ostatni mazur Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń wojenna, 2. pieśń artystyczna, 3. pieśń narodowa, 4. pieśń patriotyczna, 5. pieśń religijna, 6. pieśń dworska. E. Piechota Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń wojenna, 2. pieśń artystyczna, 3. pieśń narodowa, 4. pieśń patriotyczna, 5. pieśń religijna, 6. pieśń dworska. F. Laura i Filon Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń wojenna, 2. pieśń artystyczna, 3. pieśń narodowa, 4. pieśń patriotyczna, 5. pieśń religijna, 6. pieśń dworska. G. Gaude Mater Polonia Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń wojenna, 2. pieśń artystyczna, 3. pieśń narodowa, 4. pieśń patriotyczna, 5. pieśń religijna, 6. pieśń dworska.
Źródło: online-skills.
RrlYUbVRYgFH41
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty wchodzą w skład instrumentarium Orffa? Wymień co najmniej 5 różnych instrumentów.
RO3YQyyF5wUCW
Ćwiczenie 4
Wskaż instrumenty, na których wykonywany jest akompaniament do piosenki „Kiedy przyjdzie wiosna". Możliwe odpowiedzi: 1. flet, 2. gitara, 3. fortepian, 4. trójkąt, 5. skrzypce, 6. trąbka, 7. dzwonki, 8. fagot.
Ćwiczenie 5
RXWtoc6nGKbg9
Na nagraniu krótka, wesoła piosenka. Śpiewa chór dziecięcy, akompaniuje kwintet instrumentów dętych drewnianych. Utwór rozpoczyna się i kończy partią instrumentalną, przypominającą szczekanie psa.
R1ZwDgMMxLQuw
Na nagraniu krótka piosenka o krowie. Śpiewa chór dziecięcy, akompaniuje kwintet instrumentów dętych drewnianych. Fagot gra partię naśladującą muczenie krowy.
Ćwiczenie 6
Ro8rfUdr2654t1
Wymień co najmniej dwa tytuły utworów wchodzących w skład cyklu "Słomkowy łańcuszek" autorstwa Witolda Lutosławskiego.
Źródło: online-skills.
R29uxtcotTw7s1
Ćwiczenie 7
Wskaż instrumenty, na których nie da się zagrać melodii. Możliwe odpowiedzi: 1. waltornia, 2. trójkąt, 3. dzwonki, 4. harfa, 5. bębenek, 6. ksylofon, 7. flet prosty, 8. organy, 9. altówka, 10. metalofon, 11. czynele.
Źródło: online-skills.
R1MKSBxXtUtI1
Ćwiczenie 8
Wskaż definicję pojęcia akompaniament. Możliwe odpowiedzi: 1. określenie muzyki przeznaczonej na chór bez towarzyszenia instrumentalnego, 2. krótki utwór wokalny do tekstu poetyckiego, 3. partia instrumentalna, towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór lub orkiestrę.

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

określenie muzyki, przeznaczonej na chór bez towarzyszenia instrumentalnego.

Akompaniament
Akompaniament

(z wł. accompagnamento – towarzyszenie) partia instrumentalna towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór lub orkiestrę (np. pieśń na głos solo z akompaniamentem fortepianu); akompaniament spełnia rolę uzupełnienia harmonicznego, rytmicznego lub kolorystycznego w wykonywanym utworze.

Pieśń
Pieśń

krótki utwór wokalny do tekstu poetyckiego (na głos solo, na głos z towarzyszeniem instrumentu lub orkiestry, na wokalny zespół kameralny, na chór).

Piosenka
Piosenka

drobny utwór wokalny solowy.

Akompaniator
Akompaniator

instrumentalista, który wykonuje partię akompaniamentu.

Kapela ludowa
Kapela ludowa

ludowy zespół instrumentalny.

Źródła:

J. Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988

Encyklopedia Gazety Wyborczej, tom 13

Biblioteka muzyczna

R1U2cpemhpkBZ
Na ilustracji radosna młoda dziewczyna, która zdejmuje z siebie kurtkę zimową i czapkę. Po lewej stronie zdjęcia jest zima - wszystko przykryte jest śniegiem, po prawej stronie zdjęcia wczesna wiosna, są tylko maleńkie plamki topiącego się śniegu. Wygląda to tak, jakby dziewczyna przechodziła od zimy do wiosny. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Kiedy przyjdzie wiosna, autorstwa Macieja Małeckiego. Wykonawca: Zbigniew Zamachowski oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu piosenka w tonacji molowej, opowiadająca o oczekiwaniu na wiosnę. Piosenkę śpiewa mężczyzna, dyskretnie towarzyszą mu głosy dziecięce. Soliście i chórowi dziecięcemu towarzyszy zespół muzyczny. Akompaniament jest bogaty, w zależności od tekstu pojawiają się różne instrumenty. Słychać fortepian, flet, instrumenty smyczkowe, dzwonki, trójkąt.
R1PVYlVgUPjWV
Czarno-biała fotografia Witolda Lutosławskiego z żoną wykonana na Mazurach. Obie osoby są uśmiechnięte. Kobieta patrzy w dal, mężczyzna wzrok ma skierowany ku dołowi. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Pies z cyklu Słomiany kapelusz, autorstwa Witolda Lutosławskiego. Wykonawca: Szkolny chór dziecięcy przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzena muzyki. Na nagraniu krótka, wesoła piosenka. Śpiewa chór dziecięcy, akompaniuje kwintet instrumentów dętych drewnianych. Utwór rozpoczyna się i kończy partią instrumentalną, przypominającą szczekanie psa.
R1EE0BwV3ebEg
Fotografia Witolda Lutosławskiego. Na czarno-białym zdjęciu widnieje portret starszego mężczyzny w garniturze. W tle znajduje się fragment napisu „SOLIDARNOŚĆ”. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Krowa z cyklu Słomiany kapelusz, autorstwa Witolda Lutosławskiego. Wykonawca: Szkolny chór dziecięcy przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu krótka piosenka o krowie. Śpiewa chór dziecięcy, akompaniuje kwintet instrumentów dętych drewnianych. Fagot gra partię naśladującą muczenie krowy.
R1N0wbNRIxX8Z
Na ilustracji obraz autorstwa Francoisa Nicholasa Rissa, „Kołysanka”. W centrum obrazu matka zajmująca się dwójką dzieci i robótką ręczną. Młodsze dziecko znajduje się w kołysce, zawieszonej na drążku. Starsze dziecko klęczy na ławie i wygląda przez okno. W tle widać wnętrze drewnianej izby. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Wiegenlied opus czterdzieste dziewiąte numer 4, autorstwa Johannesa Brahmsa. Wykonawca: Slovak Symphony Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez orkiestrę. Pierwszą część utworu wykonują na przemian flet i klarnet, dyskretnie towarzyszą im instrumenty smyczkowe. W refrenie instrumenty smyczkowe na chwilę przejmują melodię. Utwór składa się z dwóch jednakowo zaaranżowanych zwrotek. Utwór jest wyjątkowo spokojny, utrzymany w dynamice piano, melodia jest śpiewna i łagodna.
R1csnD7RHyN0j
Na nagraniu kołysanka "Dobrej nocy, śpij kochanie" w wykonaniu Kasi Cabały, ks. Biskupa Długosza i zespołu Traykoty. Melodia kołysanki zaczerpnięta jest z kołysanki Johannesa Brahmsa. Akompaniament wykonany jest na elektronicznym instrumencie klawiszowym. Pierwszą zwrotkę wykonuje mężczyzna. W drugiej i trzeciej zwrotce mężczyźnie towarzyszą dzieci.