Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUyBjLjdyyQUd1
Ilustracja przedstawia pomnik Fryderyka Chopina w parku Łazienkowskim w Warszawie. Rzeźba ukazuje odlaną w brązie postać kompozytora siedzącą pod pochyloną wierzbą. Temat lekcji: Aktywne słuchanie muzyki - Preludium Chopina.

Aktywne słuchanie muzyki – Preludium Chopina

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1810‑1849 – lata życia Fryderyka Chopina.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RX0tou0tzb5Sx
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

3. W zakresie ruchu przy muzyce. Uczeń:

3) improwizuje za pomocą gestu i ruchu oraz tworzy ilustracje ruchowe do muzyki.

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):

a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),

3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;

4) przedstawia słuchaną muzykę za pomocą środków pozamuzycznych (łącząc muzykę z innymi obszarami wiedzy):

b) rysuje, maluje oraz układa teksty do muzyki.

III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:

1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.

Nauczysz się

określać budowę formalną utworu;·

realizować słuchany utwór za pomocą ruchu, gestów, pantomimy, rekwizytów;

ilustrować muzykę za pomocą środków plastycznych.

Na czym polega aktywne słuchanie muzyki?

Szybką i trafną odpowiedzią na postawione pytanie, jest sentencja Konfucjusza, filozofa chińskiego: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”.

Wytłumacz innej osobie, jak rozumiesz tę myśl. Szczególną uwagę zwróć na ostatni fragment „pozwól mi zrobić, a zrozumiem”.

Idea nauczania Konfucjusza znalazła kontynuację w pracy pedagogów z różnych dziedzin.

John Dewey, amerykański filozof i pedagog twierdził, że najlepszym źródłem zdobywania wiedzy jest doświadczenie, a jego sztandarowym hasłem było „Uczenie się przez działanie”. W Polsce ideę stylu nauczania wyzwalającego aktywność uczestników propaguje od kilkunastu lat stowarzyszenie KLANZA.

Carl Orff, niemiecki kompozytorKompozytorkompozytor i pedagog, twierdził, że naprawdę rozumie i czuje sens muzyki ten, kto czynnie w niej uczestniczy. Uważał on, że muzykę należy łączyć z ruchem, śpiewem, mową, grą na instrumentach, plastyką itp.

Batia Strauss, pedagog z Izraela, stworzyła popularną metodę aktywnego słuchania muzyki. Według Batii Strauss słuchanie muzyki nie powinno mieć charakteru biernego. Poznawanie utworów muzycznych powinno zawierać jak najwięcej elementów przy maksymalnym wykorzystaniu dostępnych środków.

Pierwszym propagatorem aktywnego słuchania muzyki metodą Batii Strauss w Polsce był Jacek Tarczyński, który nadal jest gorącym zwolennikiem tego stylu nauczania.

Rkfx7K1ZU6ru3
Ćwiczenie 1
Wskaż autora sentencji: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”? Możliwe odpowiedzi: 1. Konfucjusz, 2. John Dewey, 3. Carl Orff, 4. Batia Strauss
RQ91VGCBFLeT8
Ćwiczenie 2
Wskaż, kto w koncepcji nauczania głosił hasło „Uczenie się przez działanie”. Możliwe odpowiedzi: 1. Konfucjusz, 2. John Dewey, 3. Carl Orff, 4. Batia Strauss
RBYgy0A9OsEra
Ćwiczenie 3
Wskaż założenia aktywnego słuchania muzyki. Możliwe odpowiedzi: 1. sens muzyki rozumie i czuje ten, kto czynnie w niej uczestniczy, 2. muzykę należy łączyć z ruchem, śpiewem, plastyką itp., 3. słuchanie muzyki nie powinno mieć charakteru biernego, 4. poznawanie utworów muzycznych powinno zawierać jak najwięcej elementów, 5. słuchanie muzyki powinno mieć charakter bierny, 6. słuchania muzyki nie należy łączyć z innymi aktywnościami

Od teorii do praktyki

Pierwsze ćwiczenie związane z aktywnym słuchaniem muzyki będzie dotyczyło jednego z preludiów Chopina. Zanim jednak do tego przystąpisz, zapoznaj się z fragmentem biografii kompozytora, który dotyczy okresu, kiedy preludia powstały.

To kompozycje zupełnie wyjątkowe.

(Liszt)

Różnorodność nastrojów i wrażeń zawartych w Preludiach op. 28 nie znajduje równej sobie w całej światowej literaturze muzycznej.

(Leichtentritt) - [czyt.: lejśientryt]

Są to przede wszystkim 24 Preludia op. 28. Chopin pracował nad nimi w latach 1838‑39, ale pomysły poszczególnych preludiów sięgają zapewne lat wcześniejszych, być może nawet roku 1831. Praca nad tym dziełem przebiegała w niezwykłej scenerii i w ważnym dla kompozytora momencie życia. Były to pierwsze miesiące związku uczuciowego Chopina i George Sand, którzy - razem z dziećmi pisarki: Maurycym i Solange - jesienią 1838 r. udali się w podróż na Majorkę. Pobyt na pięknej wyspie zaplanowali jako idyllę i początkowo istotnie wiedli tu „przecudne życie” według słów Chopina. Preludia rodziły się najpierw w małej willi blisko Palmy, a potem „w dziwnym miejscu”: w starym klasztorze kartuzów w Valldemosie, „między skałami i morzem”, gdzie przybysze zamieszkali. Romantyczna idylla skończyła się, gdy kompozytor zaczął ciężko chorować, a piękną pogodę zastąpiły deszcze i chłód. Praca nad utworami opóźniała się, mimo to rękopis 24 Preludiów był gotowy w styczniu 1839. W tym samym roku dzieło ukazało się drukiem w Paryżu, Londynie i Lipsku.

bib_01 Źródło: [na podstawie:] https://nifc.pl/pl, domena publiczna.
RBdLWb1u8b1bK
Zdjęcie strony tytułowej francuskiego wydania Preludiów opus dwudzieste ósme Fryderyka Chopina. Na pożółkłej kartce widzimy napisy: Preludes pour te Piano Fred. Chopin., oznaczenie wydawcy: Breitkopf & Härtel praz pieczęci biblioteczne. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się informacja dodatkowa: „Oeuvre” w języku francuskim znaczy „dzieło”. Po łacinie to „opus”. Skrót „op.” w połączeniu z kolejnym numerem, zapisanym liczbami arabskimi, to oznaczenie chronologiczne dzieła jednego kompozytora, np. Preludium Des-dur op. 28 nr 15. Najczęściej numer opusowy nadawany był przez wydawcę i nie zawsze był zgodny z chronologią powstania utworu. Stąd też dzieła wydawane po śmierci kompozytora mają często wyższy numer niż te wydane za jego życia. Dotyczy to również dzieł Fryderyka Chopina. Jego utwory z okresu młodzieńczego mają wyższe numery niż te, które były wydane za jego życia. Stało się to za sprawą Juliana Fontany, polskiego pianisty i kompozytora. Fontana był agentem i kopistą utworów Chopina, którego Chopin cenił. Kiedy Chopin ukończył na Majorce rękopis Preludiów, zawiadomił o tym Fontanę z poleceniem przepisania tych kompozycji. Po śmierci Chopina Fontana wydał wiele utworów, na których wydanie Chopin nie wyraził za życia zgody. Dzięki temu możemy słuchać dzieł z op. 66-74.
Strona tytułowa francuskiego wydania Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina, ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BKQZWTOnSRp
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Ile preludiów zawiera opus dwudzieste ósme Fryderyka Chopina?

Chopin nie nadawał swoim preludiom tytułów, ponieważ uważał, że tytuły są zbyt oczywiste i mogą wprowadzać słuchaczy w błąd co do źródeł inspiracji. Tytuły nadała George Sand, jednak jej notatki z tytułami zaginęły. Te, które znamy, bazują na wspomnieniach jej córki Solange, albo zostały nadane przez badaczy twórczości Chopina. Interesującą historię przypisuje się okolicznościom nadania tytułu preludiumPreludiumpreludium, powszechnie nazywanego Deszczowym. Przeczytaj na ten temat poniższy tekst.

Kazimierz Wierzyński Życie Chopina. Z przedmową Artura Rubinsteina

Pewnego razu, gdy poszła z synem do miasta (George Sand), zerwała się nagła ulewa i odcięła ich od klasztoru. Z powrotem wyruszyć mogli dopiero wieczorem, śród szybko zapadającej ciemności. Po drodze porzucił ich woźnica, który nie chciał jechać po ciemku, poszli więc dalej piechotą. W wąwozie zalanym przez wezbrany potok kaleczyli nogi na ostrych kamieniach, leśne gąszcza szarpały ich ubiór. Przedzierali się pod górę po stromych zboczach, śród deszczu, przez sześć godzin. Do klasztoru dotarli o późnej nocy, przemoczeni do nitki, bez obuwia, zbiedzeni drogą. Gdy stanęli w drzwiach, zobaczyli Chopina, który znad fortepianu spojrzał na nich nieprzytomnym wzrokiem.

- Ach – zawołał zrywając się z miejsca – dobrze wiedziałem, że już nie żyjecie.

Był jakby w transie i dopiero po chwili odzyskał równowagę. Oczekiwał ich powrotu w takim napięciu, że popadł w rodzaj halucynacji. Opowiadał, że myśląc o grożącym im niebezpieczeństwie, przestał rozróżniać jawę od koszmarów, które go osaczały. Siedział przy fortepianie i grał, ale zdawało mu się, że nie żyje, ze utopił się w jeziorze i czuje, jak na piersi spadają mu lodowate krople wody w miarowych odstępach.

- To był deszcz, który bije o dach – wtrąciła George.

- Nie słyszałem go – obruszył się i zaczął grać znowu.

Po latach wspominając ten incydent George Sand słusznie pisała o swoim przyjacielu: „Jago geniusz był pełny tajemniczych harmonii natury, które wyrażały się przez najwyższy ekwiwalent myśli muzycznej, a nie przez niewolnicze powtórzenie zewnętrznych dźwięków”. […] Dlatego nieważne wydają się dociekania, które Preludium grał Chopin pani Sandowej nocy. […] Wybór wydaje się możliwy tylko między szóstym, a słynnym piętnastym, które ku niezadowoleniu Chopina nazwano popularnie Preludium deszczowym.

bib_02 Źródło: Kazimierz Wierzyński, Życie Chopina. Z przedmową Artura Rubinsteina, Krajowa Agencja Wydawnicza Białystok 1990.
RNVRrUTyaTUu6
Obraz autorstwa Eugene Delacroix „Portret Fryderyka Chopina”. Na obrazie pianista ukazany jest na ciemnym tle, w ciemnym ubraniu i z zaczesanymi do tyłu, bujnymi włosami. Widoczne są ślady pędzla. Twarz Chopina jest pociągła i blada. Kompozytor ma duży, orli nos i wyraźnie zarysowane usta. Ukazany jest z półprofilu i patrzy w prawą stronę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur op. dwudzieste ósme nr piętnasty Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu muzycznego. Utwór wykonany na fortepianie, o zmiennym nastroju. Początkowo bardzo spokojny, powtarzające się dźwięki imitują delikatny, jednostajny deszcz. W drugiej części charakter muzyki zmienia się na mroczny, ponury, melodia przenosi się do dolnych rejestrów, a muzyka staje się dużo głośniejsza. Pod koniec utworu na chwilę powraca klimat początkowej części.
Portret Fryderyka Chopina
Źródło: Eugene Delacroix, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna. olej na płótnie, 1838, Luwr, Francja.
RGIRicmDeZNGc
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z informacjami na temat Preludium Des-dur opus dwudzieste ósme numer piętnasty, dotyczącymi jego budowy formalnej i określ literami jego budowę. Możliwe odpowiedzi: 1. AB, 2. ABA, 3. ABA1.

Co czułeś podczas „gry” tego Preludium? Czy miałeś jakieś konkretne skojarzenia? Czy Twoim zdaniem tytuł tego utworu jest adekwatny do tego, co sam słyszałeś? Przed Tobą jeszcze jeden tekst o Preludium deszczowym.

Mieczysław Tomaszewski

Jedno z najsłynniejszych, Preludium piętnaste, jawi się zrazu jak oaza spokoju i uciszenia. Lecz wraz z przejściem z jasnego Des–dur w mroczne cis–moll odzywają się brzmienia ciemne, ponure, niepokojące. W semantycznej interpretacji George Sand chodzi o moment, w którym „cienie zmarłych mnichów suną w żałobnym korowodzie”. Sam Chopin – dopełniając w nutach jednej ze swych uczennic słowo Prelud słowem „deszczowy” - zwrócił uwagę na inny aspekt utworu, na uporczywość i jednostajność, z jaką w całym preludium odzywa się jeden (wciąż ten sam) dźwięk, wywołujący skojarzenia dźwiękonaśladowcze. „Padają tu deszcze, o jakich nie ma się gdzie indziej pojęcia – George Sand informowała Charlotte Marliani, ich wspólną znajomą z Paryża. - „Nasz biedny Chopin jest słaby i cierpiący”. We wspomnieniach George Sand trafić można nawet na opis dotyczący genezy preludium skomponowanego, jej zdaniem, w owej deszczowej aurze, która tak bardzo dała się we znaki mieszkańcom opuszczonego klasztoru. Muzyka preludium wywołała u pani Sand dźwiękonaśladowcze skojarzenie i z tym odczuciem się Chopinowi zdradziła. Nie zyskała jego aprobaty. Gdy prosiła – jak sama pisze – „by posłuchał szmeru kropli spadających rzeczywiście na dach, zaprzeczył, jakoby je słyszał”. I – jak uczciwie relacjonuje dalej pisarka – pogniewał się nawet o to, co nazwała harmonią naśladowczą. Protestował z całych sił przeciw dziecinadzie owych wyobrażeń o naśladowaniu tego, co się słyszy. „I miał rację” – dodała. Jednak, by rzecz nieco skomplikować, warto przypomnieć, że parę lat później – jak świadczą o tym nuty jednej z uczennic, dookreślone ręką Chopina – sam nazwał Preludium piętnaste (Des–dur) – „deszczowym”.

bib_03 Źródło: Mieczysław Tomaszewski, dostępny w internecie: Cykl audycji Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie , http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/composition/detail/id/208, Polskie Radio II, domena publiczna.
Polecenie 1
Jaką historię może opowiadać Preludium opus dwudzieste ósme numer piętnasty? Opowiedz swoją wymyśloną opowieść, inspirowaną tym utworem.
Jaką historię może opowiadać Preludium opus dwudzieste ósme numer piętnasty? Opowiedz swoją wymyśloną opowieść, inspirowaną tym utworem.
RKl9sgvuLkgJX
Obraz autorstwa Eugene Delacroix „Portret Fryderyka Chopina”. Na obrazie pianista ukazany jest na ciemnym tle, w ciemnym ubraniu i z zaczesanymi do tyłu, bujnymi włosami. Widoczne są ślady pędzla. Twarz Chopina jest pociągła i blada. Kompozytor ma duży orli, nos i wyraźnie zarysowane usta. Ukazany jest z półprofilu i patrzy w prawą stronę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur op. dwudzieste ósme nr piętnasty Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu muzycznego. Utwór wykonany na fortepianie, o zmiennym nastroju. Początkowo bardzo spokojny, powtarzające się dźwięki imitują delikatny, jednostajny deszcz. W drugiej części charakter muzyki zmienia się na mroczny, ponury, melodia przenosi się do dolnych rejestrów, a muzyka staje się dużo głośniejsza. Pod koniec utworu na chwilę powraca klimat początkowej części.
RKAXo4GLBy2l2
1
RTQ1QzmfY3M5j1
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Jakie znaczenie w języku polskim ma słowo preludium?
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytanie, jakie znaczenie w języku polskim ma słowo preludium?

R18h451JkQ209
Ćwiczenie 7

Po tych kilku ćwiczeniach wiesz, że w tym preludium Chopina pada deszcz. Dołącz się do tej deszczowej muzyki i zagraj razem z deszczem. Możesz wybrać tylko jeden głos w postaci nieustannie padających kropelek w tym samym rytmie, a jeżeli zdołasz jeszcze zagrać drugą ręką, realizuj głos drugi. Będziesz prawdziwym mistrzem, jeżeli trzeci głos odtworzysz marszem. Spróbuj, ponieważ cały czas będziesz maszerował w rytmie ćwierćnut, wiec nie będzie to takie trudne. Partyturę realizuj tylko w części środkowej preludium. Zapisany rytm wielokrotnie powtarzaj w trakcie całej tej części. Użyj dowolnych instrumentów perkusyjnych, których barwa Twoim zdaniem najlepiej pasuje do tego preludium.

RYtvJzhDyacro
R1OJLwhag5eOM
Nagranie Preludium Des-dur Fryderyka Chopina. Utwór wykonany na fortepianie. Budowa formalna utworu ABA1. Części A są melancholijne, smutne. Stale powtarzające się dźwięki akompaniamentu imitują padający deszcz. Część B jest burzliwa, dramatyczna.
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie, jakie znasz utwory muzyczne, w których muzyka naśladuje zjawiska przyrodnicze i pogodowe?

R1RLRoixXhUpx

Podsumowanie

Przed Tobą kilka zadań, w których sprawdzisz swoją wiedzę i umiejętności.

Polecenie 2
Zapoznaj się z informacjami na temat poniższego utworu. Zastanów się jaki mógłbyś nadać mu tytuł.
Zapoznaj się z informacjami na temat poniższego utworu. Zastanów się jaki mógłbyś nadać mu tytuł.
R1Tng3S0WC6j3
Nagranie rozpoczyna się melodią, którą cicho i nisko grają fagoty. Dźwięki są krótkie urywane jakby ktoś się skradał. Później tę samą melodię powtarzają pizzicato instrumenty smyczkowe. Później melodia powtarza się szybciej i głośniej.
R2dRJBwQC6C7P
RFakb9U8RvYDF
Ćwiczenie 8
Wysłuchaj jeszcze raz utworu i wskaż tytuł, który Twoim zdaniem został nadany przez kompozytora. Możliwe odpowiedzi: 1. Poranek, 2. W grocie Króla Gór, 3. Marzenie, 4. Błękitna rapsodia.
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
RJaow1Caf3tSy
R1ZAVPniqpEDp
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Georgesa Bizeta, wykonaną przez Etienne Carjat. Na zdjęciu starszy, potężny mężczyzna, z kręconymi włosami i pokaźną brodą. Kompozytor nosił okulary w drucianej oprawie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Orchestre de I’Opera Bastille, Myung Whun Chung oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu żywy, tryumfalny utwór w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. Ten fragment powtarza się trzy razy. W drugiej części muzyka staje się na chwilę spokojniejsza by po chwili powróciła melodia znana z początku utworu, tym razem wykonana tylko raz. Po niej instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.
Georges Bizet (1838‑1875), ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o.
R11RpeOwfjxVT
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi nagrania utworu „Les toreadors" z opery „Carmen" Bizeta. Ustal, jaka jest forma utworu. Ile razy powtarza się początkowa część? Ile jest innych skontrastowanych części? Jaka jest kolejność ich występowania?

Praca domowa

Polecenie 3
Zapoznaj się z informacjami o utworze „Poranek” z Suity „Peer Gynt” i stwórz historię, która pasuje do tej muzyki.
Zapoznaj się z informacjami o utworze „Poranek” z Suity „Peer Gynt” i stwórz historię, która pasuje do tej muzyki.
RZLiX10yu9HVZ
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie „Portret Edwarda Griega”. Na zdjęciu starszy mężczyzna z dłuższymi, siwymi włosami zaczesanymi do tyłu, wąsami. Ubrany jest w białą koszulę i aksamitne kamizelkę i marynarkę. Pod szyją ma zawiązaną kokardę. Patrzy w dal w lewą stronę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Poranek ze suity Peer Gynt autorstwa Edwarda Griega, wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest wykonany na flecie i fortepianie. Flet wykonuje liryczną, piękną , delikatną melodię, która powtarza się w różnych rejestrach, raz zagrana jest wyżej, raz niżej. To wędrowanie po rejestrach powoduje narastanie napięcia, by w pewnym momencie utwór zabrzmiał triumfalnie i donośnie, choć nadal lirycznie i pięknie.
R4spgYvkysJZM

Słownik pojęć

Akompaniament
Akompaniament

partia instrumentalna utworu towarzysząca i podporządkowana partii głównej; też: towarzyszenie na instrumencie soliście albo zespołowi.

Batuta
Batuta

pałeczka używana przez dyrygenta do dyrygowania orkiestrą.

Dynamika
Dynamika

element muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku.

Dyrygent
Dyrygent

muzyk kierujący wykonaniem utworu muzycznego przez chór lub orkiestrę.

Fortepian
Fortepian

[wł. forte ‘mocno’, piano ‘cicho’], instrument muzyczny z grupy chordofonów uderzanych (chordofony).

Kastaniety
Kastaniety

instrument perkusyjny, składający się z połączonych ze sobą muszli drewnianych, które uderzane o siebie wydają klekoczące dźwięki.

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych.

Pianista
Pianista

muzyk grający na fortepianie.

Preludium
Preludium

samodzielny, krótki utwór instrumentalny; też: wstęp instrumentalny do jakiegoś większego utworu.

Tempo
Tempo

szybkość wykonania utworu muzycznego zaplanowana przez kompozytora lub realizowana podczas wykonania, uznawana za jeden z elementów utworu (obok melodii, harmonii, rytmu, metrum itp.).

Słownik pojęć został opracowany na podstawie

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RNVRrUTyaTUu6
Obraz autorstwa Eugene Delacroix „Portret Fryderyka Chopina”. Na obrazie pianista ukazany jest na ciemnym tle, w ciemnym ubraniu i z zaczesanymi do tyłu, bujnymi włosami. Widoczne są ślady pędzla. Twarz Chopina jest pociągła i blada. Kompozytor ma duży, orli nos i wyraźnie zarysowane usta. Ukazany jest z półprofilu i patrzy w prawą stronę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur op. dwudzieste ósme nr piętnasty Wykonawca: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu muzycznego. Utwór wykonany na fortepianie, o zmiennym nastroju. Początkowo bardzo spokojny, powtarzające się dźwięki imitują delikatny, jednostajny deszcz. W drugiej części charakter muzyki zmienia się na mroczny, ponury, melodia przenosi się do dolnych rejestrów, a muzyka staje się dużo głośniejsza. Pod koniec utworu na chwilę powraca klimat początkowej części.
Portret Fryderyka Chopina
Źródło: Eugene Delacroix, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna. olej na płótnie, 1838, Luwr, Francja.
RMEMURPbbvOP2
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Georgesa Bizeta, francuskiego kompozytora. Mężczyzna ukazany jest z prawego półprofilu, od pasa w górę. Postać ubrana jest w czarny płaszcz. Posiada bujną brodę oraz charakterystyczne, małe okulary. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Marsz torreadora” z opery „Carmen”, autorstwa Georgesa Bizeta.
Georges Bizet (1838‑1875), ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
RjQYuPlRoZWEd
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie „Portret Edwarda Griega”. Na zdjęciu starszy mężczyzna z dłuższymi, siwymi włosami zaczesanymi do tyłu, wąsami. Ubrany jest w białą koszulę i aksamitne kamizelkę i marynarkę. Pod szyją ma zawiązaną kokardę. Patrzy w dal w lewą stronę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Poranek ze suity Peer Gynt autorstwa Edwarda Griega, wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest wykonany na flecie i fortepianie. Flet wykonuje liryczną, piękną , delikatną melodię, która powtarza się w różnych rejestrach, raz zagrana jest wyżej, raz niżej. To wędrowanie po rejestrach powoduje narastanie napięcia, by w pewnym momencie utwór zabrzmiał triumfalnie i donośnie, choć nadal lirycznie i pięknie.
T. Johnson, Portret Edvarda Griega, 1888, Biblioteka w Bergen, Norwegia, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Edvard Grieg, „Poranek” z Suity „Peer Gynt”, online‑skills, CC BY 3.0

Bibliografia

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995

Jarosław Iwaszkiewicz, Chopin, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1987

red. Renata Gozdecka, Agnieszka Weiner, Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2013

Kazimierz Wierzyński, Życie Chopina. Z przedmową Artura Rubinsteina., Krajowa Agencja Wydawnicza, Białystok 1990

ref