Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Fale stojące

Symulacja pokazuje dwie identyczne fale biegnące (kolory zielony i czerwony), poruszające się w przeciwne strony (fala biegnąca oraz fala odbita). Tworzą one falę stojącą (kolor niebieski).

Zapoznaj się z opisem alternatywnym symulacji, która pokazuje dwie identyczne fale biegnące, poruszające się w przeciwne strony (fala biegnąca oraz fala odbita). Tworzą one falę stojącą.

RHC3xK4KVBgPz
Symulacja pokazuje dwie identyczne fale biegnące w przeciwnych kierunkach. Identyczne to znaczy mające takie same amplitudy i długości fali. Program w każdej chwili dodaje do siebie amplitudy poruszających się fal. Obraz, który powstaje wygląda jak fala sinusoidalna o amplitudzie dwa razy większej niż pojedyncza fala. Ma stałe punkty, których amplituda jest równa zeru. Punkty o maksymalnej amplitudzie zwane strzałkami wychylają się naprzemiennie: raz w stronę dodatnią osi pionowej, raz w stronę ujemną. Symulacja pozwala wybrać amplitudę w zakresie od a równe 0,1 do a równe 2. Następnie po wciśnięciu przycisku start uruchomiona zostaje symulacja fali stojącej. Wzdłuż osi x w ciągu 300 sekund prezentowane są zmiany drgań fali biegnącej oraz odbitej jak również fali stojącej dla której zaznaczone są dodatkowo węzeł i strzałka. Fala stojąca powstaje poprzez nałożenie na falę biegnącą fali odbitej. Miejsca, gdzie amplituda fali osiąga maksima nazywane są strzałkami, zaś te, w których amplituda jest zawsze zerowa, węzłami fali stojącej. W momentach, w których fala biegnąca i odbita spotykają się w fazie, powstaje więc maksimum fali stojącej, strzałka fali stojącej. Natomiast, gdy spotykają się w fazach przeciwnych amplituda wynosi zero, mamy węzeł.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
1
Polecenie 1

Przeanalizuj złożenie tych dwóch fal biegnących dla zaznaczonych punktów: jednego z węzłów i jednej ze strzałek. Dlaczego punkty zachowują się w taki sposób?

uzupełnij treść
1
Polecenie 1

Skorzystaj z dostępnych Ci źródeł i poszukaj informacji na temat rury Kundta?

uzupełnij treść