Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Astygmatyzm: przyczyna powstawania i skutki.

Polecenie 1

Obejrzyj film pokazujący w jaki sposób postrzega świat osoba mająca astygmatyzm. Zwróć uwagę na podstawowe informacje oddające specyfikę astygmatyzmu, zwięźle przedstawione w filmie:
- przyczyna pojawiania się tego schorzenia,
- bieg promieni w oku astygmatycznym,
- szczegóły obrazu widzianego przez oko z tą wadą wzroku.

Zapoznaj się z filmem prezentującym w jaki sposób postrzega świat osoba mająca astygmatyzm. Zwróć uwagę na podstawowe informacje oddające specyfikę astygmatyzmu, zwięźle przedstawione w filmie:
- przyczyna pojawiania się tego schorzenia,
- bieg promieni w oku astygmatycznym,
- szczegóły obrazu widzianego przez oko z taką wadą wzroku.

RAJ3EAcXzR5Fq
Zapoznaj się z audiodeskrypcją animacji.
Polecenie 2
RsJhVpnA0aEpc
Przyczyną astygmatyzmu jest zniekształcenie pewnej części oka, powodujące utratę przez tę część symetrii osiowej. Tą częścią może być Możliwe odpowiedzi: 1. tylko rogówka., 2. tylko soczewka., 3. tylko siatkówka., 4. Zarówno rogówka, jak i soczewka, choć częściej zdarza się zniekształcenie tej pierwszej., 5. Zarówno rogówka, jak i soczewka, choć częściej zdarza się zniekształcenie tej drugiej., 6. Wszystkie te części mogą się odkształcać, powodując astygmatyzm, choć najczęściej odkształca się rogówka.
1
Polecenie 3

W animacji jedna ze scen jest poświęcona schematycznemu pokazaniu biegu promieni równoległych, które po załamaniu w układzie optycznym oka ulegają skupieniu. Schemat ten znamionuje jednoczesne występowanie dwóch wad wzroku.
Podaj nazwy tych wad oraz wskaż specyficzny szczegół schematu, który związany jest z każdą z nich.
Wpisz swoje wskazania oraz uzasadnienia w przygotowane pole i porównaj z odpowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Przeprowadź obserwację dotyczącą wrażeń wzrokowych osoby z astygmatyzmem. Jeśli nosisz okulary z korekcją tej wady (tzw. cylindry) to namów do udziału osobę bez tej wady. Jeśli nie masz tej wady, to namów do udziału osobę z tą wadą i z takimi okularami.

  1. Narysujcie na kartce trzy dość długie linie proste, równoległe, leżące w różnych odległościach od siebie. Narysujcie też okrąg o średnicy ok. 4‑5 cm oraz foremne figury (trójkąt równoboczny, kwadrat, itp.) mniej więcej tego samego rozmiaru.

  2. Niech obie osoby oglądają poszczególne rysunki, na przemian bez okularów i przez okulary. Zastosujcie zarówno oglądanie obuoczne, jak i każdym okiem oddzielnie. Opiszcie pokrótce, czy i jakie różnice powstają wskutek tych czynności.

  3. Oglądając figury, obracajcie powoli kartkę wokół osi utworzonej przez kierunek patrzenia. Niech każda osoba opisuje tej drugiej, czy i jakie zmiany zachodzą w sposobie postrzegania poszczególnych figur.

  4. Oglądajcie figury, każdym okiem oddzielnie, przez okulary zdjęte (trzymane w rękach przed okiem), na przemian przez każdą z soczewek. Obracajcie przy tym powoli okularami wokół osi utworzonej przez kierunek patrzenia. Szukajcie takich położeń soczewki (z cylindrami), przy których zniekształcenie figur jest maksymalne. Osoba z astygmatyzmem może też szukać położenia, przy którym zniekształcenie figur jest minimalne. Spróbujcie oszacować, o jaki kąt należy obrócić okulary, by przejść od zniekształcenia maksymalnego do minimalnego.

  5. Porównajcie efekty z poprzedniej obserwacji ze skutkiem obracania przed okiem soczewki nieprzeznaczonej do korekcji astygmatyzmu (czyli bez tzw. cylindrów), symetrycznej osiowo.

Zapisujcie swoje spostrzeżenia na temat wyników każdej obserwacji. Na koniec uporządkujcie je i zapiszcie w przygotowanym polu poniżej.

uzupełnij treść