Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RzJHSkyT5OTk81
Ilustracja przedstawia kobietę, która znajduje się u uzdrowiciela, który trzyma nad jej głową złote dzwoneczki. Tytuł lekcji: Apteczka muzyczna.

Apteczka muzyczna

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

Prehistoria – pojawienie się muzyki; używanie jej jako środka kontaktu z bóstwami oraz środka leczniczego przez szamanów i czarowników

Starożytność – w Grecji muzyka staje się obiektem kultu, a także jest obecna na igrzyskach. Jest wykorzystywana w medycynie, nauce moralności, a jej wykonywanie wiąże się ze zjawiskiem katharsisKatharsiskatharsis

XX wiek – rozwój muzykoterapii jako dziedziny nauki i medycyny

1

Scenariusz dla nauczyciela

R10yhIyEjuQ8f
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
1

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

4. zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):

A) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności)

4) przedstawia słuchaną muzykę za pomocą środków pozamuzycznych (łącząc muzykę z innymi obszarami wiedzy):

C) werbalizuje emocje i odczucia,

D) opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.

III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:

1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej;

Nauczysz się

rozróżniać funkcje muzyki;

przedstawiać rodzaje i cele muzyki na przestrzeni różnych epok,

defininować pojęcia takie jak: muzykoterapia oraz arteterapia.

Rola muzyki

Wpływ muzyki na nastrój oraz duchowość człowieka istniał od tysięcy lat, a obecność muzyki w wielu religiach świata oraz obrzędach magicznych, tylko ten fakt potwierdza. Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób współcześnie muzyka może być stosowana. Część osób słucha muzyki dla rozrywki, a część wykorzystuje ją w różnego rodzaju terapiach – do leczenia lub w celu poprawy nastroju.

RGPoDoCHi1UPx
Zdjęcie szamana, czyli czarodzieja, lekarza, duchownego w niektórych kulturach, tańczącego przy ognisku. Człowiek ten, pełniący rolę czarodzieja, uzdrowiciela, duchownego w pierwotnych kulturach, jest ubrany w szaty z wieloma tasiemkami, w ręku trzyma bębenek. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się informacja dodatkowa: “To co teraz słyszysz, to dźwięk bębnów afrykańskich, są one ważną częścią rytuałów szamańskich.” oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu dźwięki bębnów. Perkusista wykonuje najpierw miarowy rytm w umiarkowanym tempie, potem kilka tremolo, na końcu gra szybki rytm.
Szaman tańczący przy ognisku, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Dźwięk bębnów, online-skills, CC BY 3.0

Starożytna Grecja

W Starożytnej Grecji muzyka pełniła wyjątkową rolę. Była jednocześnie dziedziną nauki, jedną z dyscyplin olimpijskich, ale towarzyszyła także Grekom w wielu wydarzeniach życia codziennego, takich jak przyjęcia, pogrzeby czy teatr. Wierzono, że muzyka ma potężny wpływ na duszę człowieka; z tego powodu wykorzystywano ją nie tylko jako rozrywkę, ale także jako ważne narzędzie. Istniały dwa instrumenty związane z kultem bogów: aulosAulosaulos(należący do Dionizosa) oraz kitharaKitarakithara(należąca do Apollina). Muzyka miała dwie twarze - jedną z nich była edukacja i umoralnianie. Z tą częścią muzyki był kojarzony głównie kult Apollina oraz kithara. Uważano, że człowiek może nauczyć się postaw moralnych, a także doceniania estetyki i piękna poprzez słuchanie muzyki. Z drugiej strony, muzyka dionizyjska miała wpływać na bardziej zwierzęcą część człowieka i działać terapeutycznie. Wiązano z tym zjawisko katharsis, oczyszczania duszy poprzez sztukę. Dodatkowo, niektórzy z greckich uczonych wierzyli, że muzyka może wpływać nie tylko na zdrowie psychiczne, ale także fizyczne. Athenaios zalecał grę na aulosie, jako skuteczną metodę walki z napadami rwy kulszowej.

R8CNScfwMIBIv
Ilustracja przedstawia dwóch starożytnych greckich muzyków, jeden gra na aulosie, drugi na lirze. Mężczyźni są prawie nadzy, przysłonięci są tylko kawałkiem tkaniny. Aulos na ilustracji to podwójny rozszerzający się ku dołowi instrument dęty, lira to instrument strunowy. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się informacja dodatkowa: “Muzyka, którą słyszysz wydobywa się z rekonstrukcji starożytnego greckiego instrumentu - aulosu. Gra na tym instrumencie miała posiadać wiele leczniczych właściwości” oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu instrument z którego jednocześnie wydobywają się dwa dźwięki. Jeden z nich jest niższy i stanowi rodzaj akompaniamentu, drugi jest wyższy, melodia grana na nim jest bardziej ruchliwa. Dźwięk aulosu jest przenikliwy, szorstki.
Ilustracja przedstawiająca starożytnych greckich muzyków, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Dźwięk aulosu, fragment pieśni Mesomedesa „Hymn do Muzy”, online-skills, CC BY 3.0

Medyczne i duchowe funkcje muzyki w późniejszych epokach

W kolejnych epokach muzyka utrzymała swój status sztuki wpływającej na duchowość, jednak coraz rzadziej odnoszono się do jej leczniczych właściwości. W średniowieczu wierzono, że muzyka została dana ludziom przez Ducha Świętego, aby mogli śpiewać ku czci Boga. Tempo wykonywania chorału gregoriańskiego zależało czasem od uderzeń serca. Także w kolejnych epokach uznawano, iż muzyka jest sztuką wysoką, która może ludzi wprowadzić w odpowiedni nastrój lub wywołać emocje.

R1eiRBIwQQe3o
Na obrazie przedstawiony jest sen Tartiniego. Dzieło ukazuje legendę o diable grającym sonatę „Z diabelskim trylem”, który przyśnił się Tartiniemu. Postać diabła stoi na oparciu sofy i gra na instrumencie nad śpiącym mężczyzną. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Giuseppe Tartini, Diabelska Sonata. Wykonawca: Anne-Sophie Mutter i Wiener Philharmoniker oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór jest bardzo wymagający technicznie i bardzo emocjonalny. Wykonuje go skrzypaczka z towarzyszeniem orkiestry. Podczas utworu nastrój zmienia się wielokrotnie, muzyka bywa: radosna, pogodna czasami melancholijna a czasami wręcz szalona.
Autor nieznany, Przedstawienie „Diabelskiej Sonaty” Tartiniego, zawierającej tryl, kolekcja Mary Evans Picture Library, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Giuseppe Tartini, „Diabelska Sonata”, online-skills, CC BY 3.0

Arteterapia

We współczesnych czasach muzyka znalazła zastosowanie w medycynie i stała się częścią arteterapii, która polega na leczeniu poprzez sztukę. Nazwa arteterapii wywodzi się z języka angielskiego (art therapy) i ma łączyć dwie części - terapię oraz sztukę. Sama arteterapiaArteterapiaarteterapia nie wymaga od uczestników i leczonych osób wcześniejszego doświadczenia; sztuka ma stać się formą wyrazu, uwolnienia uczuć, a także komunikacji (w przypadku osób, u których stwierdzono problem z wyrażaniem swoich myśli, emocji czy zamiarów drogą słowną). Arteterapia jest stosowana głównie przy chorobach i problemach emocjonalnych i psychicznych, jednak u części pacjentów pomaga też przy fizycznych objawach. Istnieje wiele technik arteterapii: może ona bazować na malarstwie, rysunku, rzeźbie czy grafice, ale też na tańcu, teatrze czy filmie. Osobną dziedziną arteterapii jest muzykoterapia, czyli terapia za pomocą muzyki.

RaCPObFKO8kAo1
Arteterapia, online-skills, CC BY 3.0

Muzykoterapia

Muzykoterapia jako nauka pojawiła się w XX wieku. Można ją podzielić na bierną (zakładającą brak fizycznego udziału, jedynie słuchanie muzyki) i aktywną (która wymaga od uczestnika udziału, w formie śpiewu, gry na instrumencie lub improwizacji ruchowej). Muzykoterapia ma dość szerokie zastosowanie, a wyniki jakie przynosi to między innymi:

  • rozładowanie emocji i napięcia;

  • integracja grupy zajęciowej;

  • rozbudowanie wrażliwości;

  • poprawa sprawności motoryczno‑percepcyjnej;

  • umiejętność relaksacji.

Celem muzykoterapii może być szeroko rozumiana terapia i leczenie z przypadłości fizycznych, psychicznych i emocjonalnych. Stosuje się ją także w celu ogólnego rozwoju człowieka, uwrażliwienia i umuzykalnienia, a także w nauce odpoczynku i relaksu.

R1JBjYUcVf7Ou
Muzykoterapia aktywna, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 1
Zapoznaj się z informacjami na temat utworu „Gassenhauer” Carla Orffa i odpowiedz na pytanie: Jakie emocje może budzić w słuchaczu i w wykonawcy taka muzyka?
Zapoznaj się z informacjami na temat utworu „Gassenhauer” Carla Orffa i odpowiedz na pytanie: Jakie emocje może budzić w słuchaczu i w wykonawcy taka muzyka?
RSEBdFGvHqLQh
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).

Chociaż muzykoterapia jest stosunkowo młodą dziedziną nauki, to jednak wykształciło się sporo jej odmian, które mocno się od siebie różnią. Mogą też mieć różne cele lub zastosowanie przy innych schorzeniach czy chorobach.

Polecenie 2
Opowiedz jaki jest twój własny sposób na zrelaksowanie się.
Opowiedz jaki jest twój własny sposób na zrelaksowanie się.

Celem muzykoterapii jest także ogólny rozwój człowieka, uwrażliwienie i umuzykalnienie, a także nauka odpoczynku i relaksu oraz zwalczanie depresji. Zapoznaj się z utworami, które są stosowane w muzykoterapii.

Pierwszy przykład to utwór Franza Schuberta Marsz wojskowy op. 51, nr 1, który jest stosowany przy leczeniu depresji.

R1HODpvHSeB1t
Na nagraniu “Marsz wojskowy” opus pięćdziesiąte pierwsze numer pierwszy autorstwa Franza Schuberta. Utwór wykonywany jest przez orkiestrę symfoniczną. Utwór jest szybki, skoczny, bardzo optymistyczny. Ważną rolę w utworze pełnią instrumenty dęte i perkusyjne.

Drugi przykład to Symfonia nr 41 Wolfganga Amadeusza Mozarta, znana także jako Jowiszowa, która ma za zadanie stymulować/pobudzać słuchającego.

RtvIrvOvhGfTb
Na nagraniu część pierwsza Symfonii nr 41 “Jowiszowej” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór wykonywany przez orkiestrę symfoniczną jest bardzo dynamiczny. Częste są zmiany tempa i dynamiki np na początku kilka mocniejszych akordów przeplata się z łagodną melodią.

Trzeci przykład to utwór „Taniec ognia” z baletu „Czarodziejska Miłość” Manuela de Falli. Utwór ten ma za zadanie tłumić gniew.

R1FStcmS1SIRd
Nagranie utworu Manuela de Falli “Taniec ognia” z baletu “Czarodziejska Miłość”. Utwór rozpoczyna się partią smyczków imitującą przygasające i wybuchające płomienie. Instrumenty grają dźwięki znajdujące się w bliskiej odległości stopniowo zmieniając dynamikę od piano do forte i od forte do piano. Na tym tle klarnet gra intrygującą melodię. Później melodię o wiele głośniej powtarzają smyczki. Muzyka jest niespokojna i bardzo dynamiczna.
R7nUizawEA1P71
Muzykoterapia może mieć na celu także umuzykalnianie, online-skills, CC BY 3.0

Muzyka w życiu codziennym

Mając wiedzę na temat zastosowania muzyki w leczeniu i medycynie, warto samemu zacząć stosować muzykę w celu odpoczynku czy relaksu. Chociaż w przypadku poważnej choroby lepiej udać się do lekarza, to część emocji może z powodzeniem zostać odreagowana poprzez słuchanie muzyki. Utworów można użyć nie tylko do zrelaksowania się, ale też do aktywizacji czy zmotywowania się do pracy lub jakiegoś działania. W myśl muzykoterapii, muzyka uspokajająca powinna cechować się raczej powolnym tempem, brakiem instrumentów o ostrym brzmieniu oraz wokalu, niskim poziomem głośności oraz brakiem mocnych kontrastów. Muzyka aktywizująca powinna mieć cechy przeciwne: szybkie tempo, spore kontrasty, różne grupy instrumentów i spore zróżnicowanie. W myśl tych zasad świetnym utworem do odpoczynku i relaksu oraz rozładowania emocji jest Aria na strunie G Jana Sebastiana Bacha.

R1asQ6gnduamY1
Relaks podczas słuchania muzyki, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 3
Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi nagrania „Arii na strunie G” Jana Sebastiana Bacha. Odpowiedz na pytanie: Jak twoim zdaniem wpływa na samopoczucie człowieka słuchanie tak spokojnej muzyki?
Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi nagrania „Arii na strunie G” Jana Sebastiana Bacha. Odpowiedz na pytanie: Jak twoim zdaniem wpływa na samopoczucie człowieka słuchanie tak spokojnej muzyki?
R1LCY5M0iUcLY

Zadania

RSuVWIUnlRBZs
Ćwiczenie 1
Wskaż epokę, w której muzyka po raz pierwszy stała się dziedziną nauki. Możliwe odpowiedzi: 1. Starożytność, 2. Średniowiecze, 3. Renesans
R17HgGPyXYKSb
Ćwiczenie 2
Wskaż, które z poniższych instrumentów służył kultowi bogów w starożytnej Grecji. Możliwe odpowiedzi: 1. Aulos, 2. Kithara, 3. Didgeridoo
R1ZIxI8xGvM2u
Ćwiczenie 3
W Grecji instrumenty kultowe łączono z konkretnym wpływem na człowieka. Połącz w pary instrument z jego działaniem (w myśl nauki starożytnej Grecji). Kithara Możliwe odpowiedzi: 1. katharsis i oczyszczanie, 2. edukacja i umoralnianie Aulos Możliwe odpowiedzi: 1. katharsis i oczyszczanie, 2. edukacja i umoralnianie
R1b4KijxV1Ee6
Ćwiczenie 4
Które z poniższych stwierdzeń jest prawidłowe? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzykoterapia jest częścią arteterapii, 2. Arteterapia jest częścią muzykoterapii, 3. Arteterapia i muzykoterapia są niezależne od siebie
R15rQ5NTyLLyw
Ćwiczenie 5
Podczas zajęć zaprezentowano dwa podstawowe podziały muzykoterapii. Połącz termin z odpowiednią definicją. Muzykoterapia bierna Możliwe odpowiedzi: 1. udział uczestnika, np. gra na instrumencie lub śpiew, 2. brak aktywności fizycznej, słuchanie muzyki, 3. muzyka jako element terapii, nie zawsze pierwszoplanowy, 4. muzyka jako najważniejszy element terapii Muzykoterapia aktywna Możliwe odpowiedzi: 1. udział uczestnika, np. gra na instrumencie lub śpiew, 2. brak aktywności fizycznej, słuchanie muzyki, 3. muzyka jako element terapii, nie zawsze pierwszoplanowy, 4. muzyka jako najważniejszy element terapii Muzyka w terapii Możliwe odpowiedzi: 1. udział uczestnika, np. gra na instrumencie lub śpiew, 2. brak aktywności fizycznej, słuchanie muzyki, 3. muzyka jako element terapii, nie zawsze pierwszoplanowy, 4. muzyka jako najważniejszy element terapii Terapia muzyką Możliwe odpowiedzi: 1. udział uczestnika, np. gra na instrumencie lub śpiew, 2. brak aktywności fizycznej, słuchanie muzyki, 3. muzyka jako element terapii, nie zawsze pierwszoplanowy, 4. muzyka jako najważniejszy element terapii
RrlTrwoIDlkH9
Ćwiczenie 6
Wskaż cechy, którymi powinna charakteryzować się muzyka uspokajająca. Możliwe odpowiedzi: 1. Spore kontrasty i zróżnicowanie, 2. Powolne tempo, 3. Niski poziom głośności.
Ćwiczenie 7

Wysłuchaj utworu często stosowanego w muzykoterapii, a następnie uzupełnij o nim informacje.

R9SlY8zPFAbqf
Ilustracja interaktywna przedstawia ikonę głośnika. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie odtworzony utwór muzyczny do ćwiczenia.
Utwór do ćwiczenia nr 8, online-skills, CC BY 3.0
R1VpffzqeRThd
Połącz kompozytorów z tytułami ich utworów. Kompozytorzy: 1. Carl Orff, 2. Jan Sebastian Bach. Utwory: a. Gassenhauer, b. Aria na strunie G.

Słownik pojęć

Aulos
Aulos

instrument muzyczny z grupy aerofonów stroikowych, popularny w starożytnej Grecji, związany tam z kultem Dionizosa;

Arteterapia
Arteterapia

terapia przez sztukę.

Katharsis
Katharsis

według poetyki Arystotelesa: stan polegający na wyzwoleniu się od uczuć strachu i litości dzięki intensywnemu przeżyciu przez widza tragedii ukazującej heroizm ludzki.

Kitara
Kitara

starogrecki instrument muzyczny z grupy chordofonów szarpanych (chordofony). Związany z kultem Apollina.

Muzykoterapia
Muzykoterapia

dział psychoterapii, stosujący odpowiednio dobraną muzykę w leczeniu zaburzeń psychicznych; popularna zwłaszcza w USA; przedstawiciele muzykoterapii w Polsce: H. Gaertner, T. Natanson, E. Galińska i inni.

Szaman
Szaman

pośrednik między społecznością ludzką, a sferą sacrum, wprowadzający się w trans w celu uzyskania kontaktu z siłami sakralnymi przez odwiedzenie zaświatów, bądź sprowadzenie duchów i bóstw do swojej społeczności. Szamani prawdopodobnie odgrywali dużą rolę już u ludów paleolitu; charakterystyczną cechą szamana jest wchodzenie w trans (często wywołany tańcem lub grą na bębnie), podczas którego jego dusza odbywa magiczny lot do nieba i nawiązuje kontakt z bóstwami i duchami; szaman pełni funkcję: wróżbity, kapłana, uzdrowiciela, czarownika i mistyka, jednoczy społeczność i dostarcza jej podstaw modelu świata, a w jego obrębie podtrzymuje system wierzeń i praktyk.; funkcja szamana bywa dziedziczna lub wynika ze wskazania przez duchy.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

mda6b02c428255156_0000000000175

Biblioteka muzyczna

RGPoDoCHi1UPx
Zdjęcie szamana, czyli czarodzieja, lekarza, duchownego w niektórych kulturach, tańczącego przy ognisku. Człowiek ten, pełniący rolę czarodzieja, uzdrowiciela, duchownego w pierwotnych kulturach, jest ubrany w szaty z wieloma tasiemkami, w ręku trzyma bębenek. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się informacja dodatkowa: “To co teraz słyszysz, to dźwięk bębnów afrykańskich, są one ważną częścią rytuałów szamańskich.” oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu dźwięki bębnów. Perkusista wykonuje najpierw miarowy rytm w umiarkowanym tempie, potem kilka tremolo, na końcu gra szybki rytm.
Szaman tańczący przy ognisku, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Dźwięk bębnów, online-skills, CC BY 3.0
R8CNScfwMIBIv
Ilustracja przedstawia dwóch starożytnych greckich muzyków, jeden gra na aulosie, drugi na lirze. Mężczyźni są prawie nadzy, przysłonięci są tylko kawałkiem tkaniny. Aulos na ilustracji to podwójny rozszerzający się ku dołowi instrument dęty, lira to instrument strunowy. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się informacja dodatkowa: “Muzyka, którą słyszysz wydobywa się z rekonstrukcji starożytnego greckiego instrumentu - aulosu. Gra na tym instrumencie miała posiadać wiele leczniczych właściwości” oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu instrument z którego jednocześnie wydobywają się dwa dźwięki. Jeden z nich jest niższy i stanowi rodzaj akompaniamentu, drugi jest wyższy, melodia grana na nim jest bardziej ruchliwa. Dźwięk aulosu jest przenikliwy, szorstki.
Ilustracja przedstawiająca starożytnych greckich muzyków, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Dźwięk aulosu, fragment pieśni Mesomedesa „Hymn do Muzy”, online-skills, CC BY 3.0
R1eiRBIwQQe3o
Na obrazie przedstawiony jest sen Tartiniego. Dzieło ukazuje legendę o diable grającym sonatę „Z diabelskim trylem”, który przyśnił się Tartiniemu. Postać diabła stoi na oparciu sofy i gra na instrumencie nad śpiącym mężczyzną. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Giuseppe Tartini, Diabelska Sonata. Wykonawca: Anne-Sophie Mutter i Wiener Philharmoniker oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór jest bardzo wymagający technicznie i bardzo emocjonalny. Wykonuje go skrzypaczka z towarzyszeniem orkiestry. Podczas utworu nastrój zmienia się wielokrotnie, muzyka bywa: radosna, pogodna czasami melancholijna a czasami wręcz szalona.
Autor nieznany, Przedstawienie „Diabelskiej Sonaty” Tartiniego, zawierającej tryl, kolekcja Mary Evans Picture Library, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Giuseppe Tartini, „Diabelska Sonata”, online-skills, CC BY 3.0
RXltTZZd6rKc0
Na ilustracji wizerunek Carla Orffa. Kompozytor przedstawiony jest jako starszy mężczyzna. Ma zaczesane do tyłu siwe włosy, okulary w grubej oprawie. Mężczyzna lekko się uśmiecha. Przedstawiona jest tylko górna część sylwetki. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis “Gassenhauer, autorstwa Carla Orffa, wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór wykonywany jest przez sześciu perkusistów. Główną rolę odgrywają w utworze marimby. Muzyka rozpoczyna się rytmicznym akompaniamentem, który jako ostinato będzie powtarzał się w całym utworze. Z każdym kolejnym powtórzeniem dołącza kolejny instrument. Muzyka narasta i powstaje bogaty brzmieniowo, wesoły, skoczny, utwór. W czwartym powtórzeniu dołączają kotły i podkreślają rytm i harmonię otworu. W piątym powtórzeniu oprócz wymienionych instrumentów dołączają janczary.
Charlotte Rohrbach (fot.), „portret Carla Orffa”, COS (cos-neuwied.de), CC BY 3.0 (ilustracja); Carl Orff, „Gassenhauer”, AMFN (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy), CC BY 3.0
RPAl42NoIgNTk
Nagrany utwór oprócz brzmień elektronicznych zawiera dźwięki natury: płynącą wodę, szelest liści. Muzyka jest bardzo spokojna, jednostajna, relaksująca.
R1HODpvHSeB1t
Na nagraniu “Marsz wojskowy” opus pięćdziesiąte pierwsze numer pierwszy autorstwa Franza Schuberta. Utwór wykonywany jest przez orkiestrę symfoniczną. Utwór jest szybki, skoczny, bardzo optymistyczny. Ważną rolę w utworze pełnią instrumenty dęte i perkusyjne.
RtvIrvOvhGfTb
Na nagraniu część pierwsza Symfonii nr 41 “Jowiszowej” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór wykonywany przez orkiestrę symfoniczną jest bardzo dynamiczny. Częste są zmiany tempa i dynamiki np na początku kilka mocniejszych akordów przeplata się z łagodną melodią.
R1FStcmS1SIRd
Nagranie utworu Manuela de Falli “Taniec ognia” z baletu “Czarodziejska Miłość”. Utwór rozpoczyna się partią smyczków imitującą przygasające i wybuchające płomienie. Instrumenty grają dźwięki znajdujące się w bliskiej odległości stopniowo zmieniając dynamikę od piano do forte i od forte do piano. Na tym tle klarnet gra intrygującą melodię. Później melodię o wiele głośniej powtarzają smyczki. Muzyka jest niespokojna i bardzo dynamiczna.
RL3I1e1C7wNBQ
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johanna Sebastiana Bacha autorstwa Eliasa Gottloba Haussmanna. Kompozytor przedstawiony został jako mężczyzna w średnim wieku, mocnej budowy ciała, z dość surowym wyrazem twarzy i przenikliwym spojrzeniem. Na głowie ma białą perukę, sięgającą do ramion. Ubrany jest w białą koszulę i ciemny surdut. W prawej ręce trzyma kartkę z zapisanymi nutami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Utwór: Aria na strunie G, autorstwa Jana Sebastiana Bacha Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą.
Elias Gottlob Haussmann, „Portret Jana Sebastiana Bacha w wieku 61 lat”, 1748, Bach-Archiv, Lipsk, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja) ; Jan Sebastian Bach, „Aria na strunie G”, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dalej AMFN), CC BY 3.0

Bibliografia

Anna Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, wyd. Centrum Technik Nauki Metronom 2002

Małgorzata Kowalska, ABC Historii Muzyki, wyd. Musica Iagiellonica 2001

Wioletta Szymczak, Muzykoterapia – metoda wspomagająca rozwój dziecięcej twórczości, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 we Wrocławiu