Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rzq16yaOF5rQX1

Architektura jezuicka w Polsce

Źródło: online-skills.

Ważne daty

koniec XVI do połowy XVII wieku – wczesny barok

2 połowa XVII do początku XVIII wieku – dojrzały barok

początek XVIII wieku do 3 ćw. XVIII wieku – późny barok

1568‑1584 – czas wznoszenia rzymskiego kościoła jezuickiego il Gesù - pierwowzoru dla wielu kościołów barokowych (nie tylko jezuickich)

1597‑1619 Czas budowy krakowskiego kościoła p.w. śś. Piotra i Pawła - najważniejszej budowli jezuickiej w Polsce i najbardziej zbliżonej do pierwowzoru

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RfpK3Jx8xcxV81
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

3. definiuje terminy i pojęcia związane z dziełami współczesnymi, które wymykają się klasyfikacjom i przyporządkowaniu do tradycyjnych dyscyplin artystycznych, jak: collage, instalacja, asamblaż, ambalaż, ready made, dekalkomania, fotomontaż, frotaż, happenning i performance;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury.

Nauczysz się

przedstawiać genezę architektury jezuickiej oraz jej tło historyczne i religijne;

rozróżniać najważniejsze kościoły jezuitów w Polsce i zna ich twórców;

opisywać rzut kościoła jezuickiego oraz formy i detale architektoniczne.

Początek architektury jezuickiej

Początek architektury jezuickiejJezuicijezuickiej w Polsce to jednocześnie początek architektury barokowej. Prosto z Rzymu przywędrowały do Polski wzory architektoniczne pierwszych kościołów wznoszonych w nowym stylu, należących do męskiego zakonu jezuitów. Po Soborze Trydenckim, w okresie kontrreformacji, zakon ten był głównym narzędziem Kościoła do wprowadzania w życie postanowień soboru reformujących Kościół. Jezuici zajmowali się również szkolnictwem, stąd kościołom często towarzyszyły szkoły i kolegia. Architektura jezuicka miała być wyrazem potęgi Kościoła i stanowić oprawę rozbudowanych nabożeństw. Wrażenie na wiernych miała wywierać poprzez monumentalne formy, bogate dekoracje oraz oddziaływanie światłem i efektami plastycznymi. Pierwszy kościół jezuicki to świątynia il Gesù w Rzymie.

R17J9iQsubCFE1
Fasada il Gesù, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Jej głównym architektem był Jacopo da Vignola; fasadę projektował Giacomo della Porta. Świątynię wznoszono w latach 1568‑1584. Zarówno jej plan, jak i fasada, stały się pierwowzorem dla wielu kościołów barokowych, nie tylko jezuickich. Monumentalna fasada jest bezwieżowa i dwukondygnacyjna, rozplanowana symetrycznie, z prostotą i powściągliwością, tworząc w efekcie surową, harmonijną całość.

R1ZguHFqHApoP1
W. Koch, „Style w architekturze”, Warszawa 2005, s. 218, online-skills, CC BY 3.0

Taki typ fasady nazywany jest parawanowym. W planie kościół il Gesù jest zwartą budowlą jednonawową, z transeptem nieznacznie wysuniętym poza korpus i płytkim, prostokątnym prezbiterium zamkniętym apsydą i flankowanym dwoma aneksami.

R182nTyjnFAxJ1
W. Koch, „Style w architekturze”, Warszawa 2005, s. 230, online-skills, CC BY 3.0

Do nawy przylegają otwarte ku niej kaplice boczne, podobnie jak do ramion transeptu. Nawa i kaplice sklepione są kolebkowo, a na skrzyżowaniu nawy i transeptu znajduje się kopuła. Nad kaplicami umieszczono empory. Dzięki kopule wschodnia, najważniejsza partia kościoła, była dobrze doświetlona, a rozplanowanie wnętrza zapewniało dobrą akustykę i widoczność z nawy głównej. Natomiast liczne kaplice boczne służyły do prywatnej modlitwy wiernych.

Jezuici zostali sprowadzeni do Polski przez kardynała Stanisława Hozjusza w 1564 roku. Ich pierwszą siedzibą było Braniewo (woj. warmińsko‑mazurskie), w którym zajęli zabudowania dawnego klasztoru pofranciszkańskiego. Natomiast pierwszy kościół jezuicki, pod wezwaniem Bożego Ciała, został wzniesiony w Nieświeżu (obecnie na Białorusi).

Inicjatywa fundacji kościoła wyszła od księcia Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła. Budowę rozpoczęto w 1582 roku, jeszcze podczas trwania budowy rzymskiego kościoła il Gesù. Projektantem kościoła w Nieświeżu był Giovanni Maria Bernardoni. Po zwyczajowym zatwierdzeniu projektu przez Stolicę Apostolską, której bezpośrednio podlegali jezuici, rozpoczęto budowę pierwszego kościoła barokowego na północ od Alp. Wzorem była macierzysta, rzymska świątynia jezuitów. W Nieświeżu powtórzono dużą część zastosowanych w niej rozwiązań. Podobieństwo można dostrzec w rzucie

RYe1bnWVdXViJ1
M. Karpowicz, „Barok w Polsce”, Warszawa 1988, s. 18, online-skills, CC BY 3.0

oraz szerokiej, dwukondygnacyjnej fasadzie.

R38MTZyfaJptV1
Kościół Bożego Ciała w Nieświeżu, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Obszerna nawa i kopuła na skrzyżowaniu naw to również rozwiązania znane z Rzymu, podobnie jak aneksy przy prezbiterium i empory. Taka sama jest również pozioma artykulacja wnętrza - profilowane belkowanie oraz gierowane gzymsyGzyms gierowanygierowane gzymsy obiegające nawę i transept nad pilastrami filarów weszły odtąd na stałe do repertuaru form barokowych na terenie Polski.

RpYcaCT3wdD5w1
Kościół Bożego Ciała w Nieświeżu, wnętrze, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Między obydwoma założeniami występują także istotne różnice. Kościół nieświeski różni się od rzymskiego formą bazylikowego korpusu nawowego, dwuprzęsłowego prezbiterium oraz długością transeptu, niewychodzącego poza murów korpusu nawowego. Odmienny jest także rzut apsydy, mocno spłaszczony. Przylegające do naw bocznych kaplice o wielobocznym rzucie wzniesione zostały razem z kościołem lub krótko po jego wzniesieniu.

Kościół p.w. św. Piotra i Pawła

R1IbJs18fgzNW1
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, fot. M. Kamińska, online-skills, CC BY 3.0

Najwierniejszą kopią rzymskiej świątyni il Gesù jest krakowski kościół p.w. św. Piotra i Pawła wznoszony w latach 1597‑1619. Pierwszym protektorem fundacji był biskup krakowski, Jerzy Radziwiłł. Gdy jednak okazało się, że nie jest w stanie sprostać wysokim wymaganiom finansowym, patronat nad fundacją przejął król, Zygmunt III Waza. Król był zwolennikiem kontrreformacji oraz hojnym mecenasem nowego stylu. Sam był też znakomicie wykształcony artystycznie - teoretycznie i praktycznie (zajmował się malarstwem i złotnictwem). Świątynia szybko zyskała rangę najważniejszego jezuickiego założenia w kraju i była wyrazem triumfu idei kontrreformacyjnych. Elementy związane z mecenatem królewskim znalazły się na fasadzie kościoła. Są to: godło Wazów, czyli Snopek, i posągi: św. Zygmunta, patrona króla oraz św. Kazimierza - księcia z dynastii Jagiellonów kanonizowanego dzięki staraniom Zygmunta III Wazy.

Przy wznoszeniu kościoła zatrudnionych było kilka osób. Projektantem i pierwszym budowniczym był Józef Britius; jego prace kontynuował budowniczy kościoła w Nieświeżu, Giovanni Maria Bernardoni, a następnie Giovanni Trevano. Fasadę zaprojektował Giovanni de Rosis, pracujący wcześniej przy budowie kościoła il Gesù. Powtarza ona zasadniczo rozwiązania zastosowane w kościele rzymskim, ale jej proporcje są lżejsze i smuklejsze. Pewne różnice widoczne są również w planach i proporcjach wnętrza obydwu kościołów. Krakowski krótszy jest o jedno przęsło, krótsze jest też prezbiterium i transept.

RVkbUwy3uiLWA1
A. Małkiewicz, „Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie - dzieje budowy i problem autorstwa”, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki”, t. 3, z. 5, 1967, s. 47, online-skills, CC BY 3.0

Nad kaplicami bocznymi nie ma empor, w odróżnieniu od pierwowzoru. Odmienne niż w pierwowzorze są proporcje poszczególnych części kościoła; jest on również wyższy. Półkulista kopuła z kościoła il Gesù tu została zamieniona na półeliptyczną. Mimo to zarówno rzut, jak i bryła są zwarte i jednorodne, a także funkcjonalne. Artykulacja wnętrza jest rozwinięciem rozwiązań zastosowanych w Nieświeżu; spoczywające na pilastrach belkowanie z wieńczącym je gzymsem jest w krakowskim kościele mocniej wyłamane i bardziej plastyczne.

R5qPIPPFG8TFA1
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, kopuła, online-skills, CC BY 3.0

Zaburzający nieco przejrzystość dyspozycji wnętrza ołtarz główny, przesłaniający okna apsydy, jest późniejszy; jego autorem był Kacper Bażanka. Charakterystyczną cechą architektury kościoła p.w. św. Piotra i Pawła jest odzwierciedlenie układu wnętrza w bryle zewnętrznej.

RjnR8doLujclF1
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, ołtarz, online-skills, CC BY 3.0

Wieże

Odmienną tendencją w kształtowaniu elewacji jest nadanie jej strzelistości poprzez umieszczenie na krańcach dwóch wież. Rozwiązanie takie nie było zbyt popularne we wczesnym baroku we Włoszech; jego rozkwit przypada dopiero na późny okres rozwoju tego stylu. Mimo to fasada dwuwieżowa pojawiła się w czasach Zygmunta III Wazy w podkrakowskim kościele kamedułów na Bielanach. To rozwiązanie zostało również zaadaptowane przez architekturę jezuicką. Dwuwieżową fasadę miał, rozebrany w czasie II wojny światowej, pojezuicki kościół p. w. św. Ignacego Loyoli w Bydgoszczy.

RMnnxQg0y9FCo1
Kościół p. w. św. Ignacego Loyoli w Bydgoszczy, nac.gov.pl, CC BY 3.0

Jego budowę rozpoczęto w 1637 roku, a ukończono w 1649. Początkowo kościół nosił wezwanie Świętego Krzyża. W pierwszym założeniu była to budowla utrzymana w duchu późnego renesansu, jednonawowa, z dwiema kaplicami, bez wież. Sama fasada, zwieńczona trójkątnym szczytem z wolutami, była dość płaska i utrzymana raczej w duchu poprzedniej epoki niż rozwijającego się baroku.

To przykład innego nurtu w rozwoju sztuki barokowej w Polsce - nurtu opartego na starszych rozwiązaniach z elementami rodzimej tradycji. Znane z przekazów ikonograficznych wieże powstawały pojedynczo do końca XVII wieku. Do wysokości szczytu miały przekrój kwadratu; powyżej przechodziły w ośmiobok. Przebudowa fasady w stylu neoklasycystycznym miała miejsce u schyłku XIX wieku. Innym przykładem kościoła jezuickiego z dwuwieżową fasadą jest kościół p.w. św. Franciszka Ksawerego w Piotrkowie Trybunalskim.

RziSYA6nQJhlk1
Kościół p.w. św. Franciszka Ksawerego w Piotrkowie Trybunalskim, wikimedia.org, CC BY 2.5 pl

Kościół zamyka krótką uliczkę prowadzącą od rynku. Prace budowlane rozpoczęto u schyłku XVII wieku, a po przerwie podjęto na początku XVIII wieku. Dzięki zachowanemu planowi zaobserwować można różnice pomiędzy projektem a jego realizacją.

R1BOLU3dEXd631
Projekt i plan kościoła jezuitów w Piotrkowie Trybunalskim, Jerzy .Z. Łoziński, „Kościół jezuicki w Piotrkowie Trybunalskim”, Biuletyn Historii Sztuki, nr 3, 1954, s. 327, online-skills, CC BY 3.0

Mimo zachowania w nim zasadniczo planu rzymskiego il Gesù, czyli nawy z otwierającymi się do niej arkadami kaplic bocznych, nie zastosowano tu kopuły i transeptu. Jego reminiscencją są lekko wysunięte kaplice flankujące przęsło wschodnie. Taki zredukowany plan charakterystyczny był dla założeń jezuickich wznoszonych w 2 połowie XVIII wieku. Pionowa artykulacja wnętrza podkreślona została zdwojonymi pilastrami o kanelowanych trzonach i bogato rzeźbionych głowicach kompozytowych. Pilastry podtrzymują profilowane belkowanie zwieńczone wyłamywanym gzymsem.

RBP97ur7pJFKR1
Wnętrze kościoła w Piotrkowie Trybunalskim, fot. M. Kamińska, online-skills, CC BY 3.0

Mniej plastyczne są podziały fasady. Jej osiowość podkreślają nieznacznie wysunięte przed lico pilastry oraz balkon nad portalem. Ożywieniem są zróżnicowane w formie obramienia okienne oraz przyczółek flankowany wolutami.

m2fd5561a1c9b7e07_0000000000105

Kościół w Krzemieńcu

R1Avelumv1I331
Kościół w Krzemieńcu, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

W 1731 roku rozpoczęła się budowa kościoła jezuickiego w Krzemieńcu (obecna Ukraina), będącego częścią większego założenia. Fundatorem kościoła był książę Michał Serwacy Wiśniowiecki, z zamiłowania architekt. Zapewne miał on wpływ na wygląd świątyni projektowanej prawdopodobnie przez Pawła Fontanę. Projekt ten został następnie opracowany i realizowany przez księdza Pawła Giżyckiego. Kościół jest budowlą jednonawową z transeptem, zamkniętym od zachodu krótkim prezbiterium flanowanym bocznymi pomieszczeniami.

RDnR5GaUTBDgI1
M. Muszyńska-Krasnowolska, „Kolegium pojezuickie w Krzemieńcu”, [w:] „Rocznik Wołyński”, 1939, t. 8, s. 144, online-skills, CC BY 3.0

Do krótkiej, dwuprzęsłowej nawy przylegają kaplice, a poprzedza je krótkie przęsło chóru muzycznego. W planie charakterystyczne jest zamknięcie prezbiterium, ramion transeptu oraz kaplic murami na rzucie łuku odcinkowego. Dynamizm wnętrza opiera się na plastycznej artykulacji - pionowej w postaci zdwojonych pilastrów i poziomej w postaci zwielokrotnionego i wyłamanego belkowania.

Na skrzyżowaniu nawy i transeptu znajduje się kopuła. Dwuwieżowa, dwukondygnacyjna fasada ma lekko falujący przebieg. Do jej podziałów, podobnie jak w przypadku wnętrza, zastosowano zwielokrotnione pilastry i gzymsy. Drugą kondygnację fasady akcentują przyczółki o zróżnicowanej formie; ponadto oś środkowa zwieńczona została uskokowym przyczółkiem flankowanym balustradą.

Architektura jezuicka w Polsce nie stanowiła zwartej, jednolitej grupy. Przestrzegany początkowo schematSchemat il Gesùschemat macierzystego kościoła rzymskiego z biegiem czasu ulegał redukcji. Bardzo często budowle jezuickie były bazylikami, sporadycznie kościołami halowymi. Mimo przyjęcia się nowego stylu do połowy XVII wieku wciąż powstawały kościoły o cechach późnomanierystycznych. Wyraźne zmiany zachodziły w ukształtowaniu fasady zachodniej - od parawanowej, wzorowanej na fasadzie kościoła il Gesù, poprzez jedno- i dwuwieżowe. Artykulacja wnętrza i fasad podlegała tej samej ewolucji, co sztuka epoki.

m2fd5561a1c9b7e07_0000000000217

Krakowski Il Gesù?

RhngDq8S5IqOp1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół Il Gesù w Rzymie - główny, macierzysty kościół zakonu jezuitów. Na fotografii znajduje się dwukondygnacyjna, parawanowa fasada świątyni. Pierwsza kondygnacja jest szersza, pięcioosiowa: podzielona przez rytmicznie umieszczone zdwojone pilastry. Wejście główne jest położone centralnie i zwieńczone półkolistym zakończeniem. Pozostałe dwa wejścia są rozlokowane symetrycznie po obydwu stronach wejścia głównego. Kondygnacja górna jest węższa od dolnej: trzyosiowa, podzielona również przez symetrycznie umieszczone zdwojone pilastry. Obydwie kondygnacje łączy ciekawy element architektoniczny w postaci woluty, nadający budynkowi dynamiki. Wydatne gzymsy: pomiędzy kondygnacjami oraz na wieńczącym fasadę trójkątnym tympanonem, wprowadzają efekty światłocieniowe. Na ilustracji znajdują się aktywne punkty. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Macierzysty kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie, jest pierwszym kościołem zbudowany w nowym stylu - barokowym. Wzniesiony został w latach 1568-1584, a jego budowniczymi byli architekci: Jacopo da Vignola i Giacomo della Porta. Kościół łatwo rozpoznać dzięki fasadzie, która była często powielana nie tylko w kościołach jezuickich. Jest to typ fasady o zamierzonej oprawie artystycznej. 2. Fasady obydwu kościołów mają bardzo zbliżoną kompozycję. Są to fasady bezwieżowe, dwukondygnacyjne, zwieńczone trójkątnym przyczółkiem. Kondygnacje i przyczółek oddzielone są od siebie belkowaniem i uskokowymi gzymsami, tzw. gierowanymi. 3. Gdy popatrzymy jeszcze raz na obydwie fasady, to widzimy że, mimo znaczącego podobieństwa formalnego, działają się w proporcjach. Kościół Il Gesù ma fasadę surowszą, bardziej monumentalną, płaską i horyzontalną. Kościół pw św. Piotra i Pawła zdaje się być lżejszy. Smukłości nadają mu obeliski oraz spływy wysokich kondygnacji, które sprawiają wrażenie zwieńczenia kondygnacji działania. Przez to jest też ona bardziej plastyczna i światłocieniowa od fasady rzymskiego pierwowzoru. Mimo tych różnic jest to wciąż ten sam typ fasady, niezwykle popularny w sztuce wczesnego baroku, przy czym w przypadku krakowskiej możemy mówić o wertykalizmie, będącym zapewne lokalnym echem tradycji gotyckiej.
Kościół il Gesù, fasada, online-skills, CC BY 3.0
R1cXQ4odyFeor1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół p.w. św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się fasada kościoła, nawiązująca do pierwowzoru: kościoła Il Gesù w Rzymie: jest dwukondygnacyjna i zwieńczona trójkątnym tympanonem. Pięcioosiowa dolna kondygnacja jest podzielona przez zdwojone pilastry, górna – trójosiowa, także jest podzielona przez zdwojone pilastry. Wejście do świątyni, usytuowane w centralnej części, jest wyodrębnione kolumnami i zwieńczone trójkątny naczółkiem. Po obydwu stronach wejścia, pomiędzy pilastrami, znajdują się nisze z posągami świętych. W górnej kondygnacji zwieńczonej trójkątnym tympanonem, nad wejściem, znajduje się okno zakończone półkoliście, a po jego obydwu stronach – nisze z posągami świętych. Kondygnacje są połączone łagodnymi, półkolistymi spływami. Na krańcach belkowania umieszczone są niewielkie obeliski. Podobne obeliski znajdują się za wieńczącym fasadę tympanonem. Kościół otacza metalowe ogrodzenie, przed którym stoją, rytmicznie rozmieszczone posągi na wysokich cokołach. Na ilustracji znajdują się aktywne punkty. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Macierzysty kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie, jest pierwszym kościołem wybudowanym w nowym stylu - barokowym. Wzniesiony został w latach 1568-1584, a jego budowniczymi byli architekci: Jacopo da Vignola i Giacomo della Porta. Kościół łatwo rozpoznać dzięki fasadzie, która była często powielana nie tylko w kościołach jezuickich. Jest to typ fasady o zamierzonej oprawie artystycznej - wyróżniająca się z otoczenia, cofnięta od ulicy, wyniesiona za pomocą schodów, co pozwala na jej swobodne oglądanie. 2. Fasady obydwu kościołów mają bardzo zbliżoną kompozycję. Są to fasady bezwieżowe, dwukondygnacyjne, zwieńczone trójkątnym przyczółkiem. kondygnacje i przyczółek oddzielone są od siebie belkowaniem i uskokowymi gzymsami, tzw. gierowanymi. 3. Gdy popatrzymy jeszcze raz na obydwie fasady, to widzimy że, mimo znaczącego podobieństwa formalnego, różnią się one w proporcjach. Kościół Il Gesù ma fasadę surowszą, bardziej monumentalną, płaską i horyzontalną. Kościół p.w. św. Piotra i Pawła zdaje się być lżejszy. Smukłości nadają mu obeliski oraz spływy górnej kondygnacji, która sprawia wrażenie zwieńczenia kondygnacji dolnej. Przesz to jest też ona bardziej plastyczna i światłocieniowa od fasady rzymskiego pierwowzoru. Mimo tych różnic jest to wciąż ten sam typ fasady, niezwykle popularny w sztuce wczesnego baroku, przy czym w przypadku krakowskiej możemy mówić o wertykalizmie, będącym zapewne lokalnym echem tradycji gotyckiej.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, fasada, online-skills, CC BY 3.0
RSyE1oNmlWHSu1
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na fasadę kościoła jezuickiego, Il Gesù w Rzymie. Na fotografii znajduje się dwukondygnacyjna, parawanowa fasada świątyni. Pierwsza kondygnacja jest szersza, pięcioosiowa: podzielona przez rytmicznie umieszczone zdwojone pilastry. Wejście główne jest położone centralnie i zwieńczone półkolistym zakończeniem. Pozostałe dwa wejścia są rozlokowane symetrycznie po obydwu stronach wejścia głównego. Kondygnacja górna jest węższa od dolnej: trzyosiowa, podzielona również przez symetrycznie umieszczone zdwojone pilastry. Obydwie kondygnacje łączy ciekawy element architektoniczny w postaci woluty, nadający budynkowi dynamiki. Wydatne gzymsy: pomiędzy kondygnacjami oraz na wieńczącym fasadę trójkątnym tympanonem, wprowadzają efekty światłocieniowe. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. O znaczeniu fasady w kościele barokowym świadczy fakt, że jest ona opracowana architektonicznie w przeciwieństwie do murów bocznych.
R1UP9P4gITttS1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się fasada kościoła, nawiązująca do pierwowzoru: kościoła Il Gesù w Rzymie: jest dwukondygnacyjna i zwieńczona trójkątnym tympanonem. Pięcioosiowa dolna kondygnacja jest podzielona przez zdwojone pilastry, górna – trójosiowa, także jest podzielona przez zdwojone pilastry. Wejście do świątyni, usytuowane w centralnej części, jest wyodrębnione kolumnami i zwieńczone trójkątny naczółkiem. Po obydwu stronach wejścia, pomiędzy pilastrami, znajdują się nisze z posągami świętych. W górnej kondygnacji zwieńczonej trójkątnym tympanonem, nad wejściem, znajduje się okno zakończone półkoliście, a po jego obydwu stronach – nisze z posągami świętych. Kondygnacje są połączone łagodnymi, półkolistymi spływami. Na krańcach belkowania umieszczone są niewielkie obeliski. Podobne obeliski znajdują się za wieńczącym fasadę tympanonem. Kościół otacza metalowe ogrodzenie, przed którym stoją, rytmicznie rozmieszczone posągi na wysokich cokołach. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: O znaczeniu fasady w kościele barokowym świadczy fakt, że jest ona opracowana architektonicznie w przeciwieństwie do murów bocznych.
RlsvWbMayGwNH1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: Szerokość dolnych kondygnacji równa jest szerokości korpusu kościoła. W obydwu świątyniach są one podzielone na pięć pól, czyli są pięcioosiowe.
Kościół il Gesù, Dolne kondygnacje, online-skills, CC BY 3.0
RZ6RankToapV51
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Szerokość dolnych kondygnacji równa jest szerokości korpusu kościoła. W obydwu świątyniach są one podzielone na pięć pól, czyli są pięcioosiowe.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Dolne kondygnacje, online-skills, CC BY 3.0
RMekYs9gujueF1
Ilustracja przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: Punkt 1: Pionowego podziału pól dokonano za pomocą par korynckich pilastrów;
Kościół il Gesù, Pilastry, online-skills, CC BY 3.0
R13SVS4dfQtjd1
Ilustracja przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: Punkt 1: Pionowego podziału pól dokonano za pomocą par korynckich pilastrów;
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Pilastry, online-skills, CC BY 3.0
R1bPHj01v7d2M1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Jedynie oś centralną ujęto w kościele rzymskim pilastrem i półkolumną.
Kościół il Gesù, Oś środkowa, online-skills, CC BY 3.0
RDWYn1VZYqrDR1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. . Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Oś centralną ujęto w kościele krakowskim półkolumną.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Oś środkowa, online-skills, CC BY 3.0
RN8Fw160E3NSQ1
Ilustracja przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: Punkt 1: Pośrodku dolnej kondygnacji w kościele il Gesù znajduje się portal główny zwieńczony półkolistym przyczółkiem. Nad przyczółkiem, w ozdobnym kartuszu, umieszczono monogram IHS. Jest to skrót imienia Jezus w języku greckim; jezuici zaadaptowali go jako swoje godło.
Kościół il Gesù, Godło na portalu, online-skills, CC BY 3.0
R15P5c9dUwTG91
Ilustracja interaktywna przedstawia pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Środkowa oś z portalu została mocno wyróżniona przez konstrukcję z półkolumn i wysunięte belkowanie pod trójkątnym przyczółkiem. Godło jezuitów otacza kolista gloria promienista zamknięta w kwadratowym obramieniu z uszakami.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Godło na portalu, online-skills, CC BY 3.0
RwpgkDeWQfilQ1
Ilustracja interaktywna kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Ponadto między godłem a belkowaniem umieszczony został kartusz z Orłem, który ma na piersiach godło królewskie - Snopek i Order Złotego Runa.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Kartusz, online-skills, CC BY 3.0
R1Cy3sC21CgmU1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Środkowa oś z portalem została mocno wyróżniona w obydwu kościołach przez flankujące portal półkolumny i znajdujące się nad nim wydatne szczyty na attyce - trójkątny zamknięty w półkolistym w kościele Il Gesù oraz trójkątny w kościele krakowskim.
Kościół il Gesù, Oś środkowa, fonton, online-skills, CC BY 3.0
RE0LgtqbaKg9O1
Ilustracja interaktywna kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Środkowa oś z portalem została mocno wyróżniona w obydwu kościołach przez flankujące portal półkolumny i znajdujące się nad nim wydatne szczyty na attyce - trójkątny zamknięty w półkolistym w kościele Il Gesù oraz trójkątny w kościele krakowskim.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Oś środkowa, fonton, online-skills, CC BY 3.0
RBQLky7FfZzk41
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W osiach flankujących oś główną w obydwu kościołach znajdują się portale boczne, a nad nimi prostokątne nisze z posągami świętych, zwieńczone półkolistym przyczółkiem.
Kościół il Gesù, Oś boczna, online-skills, CC BY 3.0
Rrxf841EkRnAK1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W osiach flankujących oś główną w obydwu kościołach znajdują się portale boczne, a nad nimi prostokątne nisze z posągami świętych, zwieńczone półkolistym przyczółkiem.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Oś boczna, online-skills, CC BY 3.0
R97HKIElZhcnb1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W Krakowie w obramowaniach portali znajduje się godło Wazów - Snopek. To samo połączenie występuje także w kartuszu nad godłem jezuitów w dolnej kondygnacji. Do elementów związanych z panującym wówczas Zygmuntem III Wazą, hojnie wspierającym powstawanie świątyni, należą także posągi św. Zygmunta - patrona króla - oraz św. Władysława.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Snopki, online-skills, CC BY 3.0
RQa9CYlx4Hv6H1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W Il Gesù po lewej stronie od głównego wejścia znajduje się rzeźba przedstawiająca świętego Ignacego Loyoli - założyciela zakonu Jezuitów.
Kościół il Gesù, Loyola, online-skills, CC BY 3.0
Rt2mMs9esoEKZ1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W Il Gesù po prawej stronie od głównego wejścia znajduje się rzeźba przedstawiająca świętego Franciszka Ksawerego - współzałożyciela zakonu Jezuitów.
Kościół il Gesù, Franciszek, online-skills, CC BY 3.0
RfnTpiOMNsEdW1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Te same postacie znajdują się w tych samych niszach w kościele krakowskim, choć pierwotnie na miejscu św. Ignacego znajdowało się przedstawienie św. Kazimierza, a na miejscu św. Franciszka Ksawerego - św. Władysław (zmian tych dokonano podczas „reorganizacji” fasady na początku XVIII wieku).
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Loyola, online-skills, CC BY 3.0
R17FWEmCWfEqc1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Te same postacie znajdują się w tych samych niszach w kościele krakowskim, choć pierwotnie na miejscu św. Ignacego znajdowało się przedstawienie św. Kazimierza, a na miejscu św. Franciszka Ksawerego - św. Władysław (zmian tych dokonano podczas „reorganizacji” fasady na początku XVIII wieku).
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Franciszek, online-skills, CC BY 3.0
RxmQP31KT8nlq1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Odmiennie potraktowane są w obydwu kościołach osie zewnętrzne. W kościele rzymskim są one płaskie.
Kościół il Gesù, Oś zewnętrzna, online-skills, CC BY 3.0
ROFrkyZPtnYJU1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Na fasadzie kościoła krakowskiego umieszczono nisze z posągami: św. Stanisława Kostki po lewej (pierwotnie znalazła się tam figura św. Piotra) i św. Alojzego Gonzagi (pierwotnie figura św. Pawła).
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Stanisław i Alojzy, online-skills, CC BY 3.0
R83TljWsmDcAf1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Bardzo zbliżona w obu kościach, jest wysoka, pozioma attyka oddzielająca kondygnacje. Górna kondygnacja, w obydwu kościołach trójosiowa, odpowiada szerokości nawy. Inaczej jednak wyrównana została różnica w szerokości obydwu kondygnacji.
Kościół il Gesù, Attyka, online-skills, CC BY 3.0
RjEoYXexc9uZN1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Bardzo zbliżona w obu kościach, jest wysoka, pozioma attyka oddzielająca kondygnacje. Górna kondygnacja, w obydwu kościołach trójosiowa, odpowiada szerokości nawy. Inaczej jednak wyrównana została różnica w szerokości obydwu kondygnacji. Wyższa kondygnacja jest w kościołach trójosiowa, choć nieco odmienny jest jej podział.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Stanisław i Alojzy, online-skills, CC BY 3.0
R1FuwsSuMjCpP1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W kościele rzymskim górną kondygnację flankują spływy wolutowe.
Kościół il Gesù, Woluty, online-skills, CC BY 3.0
R1LMvkfH7Nnly1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W kościele krakowskim górną kondygnację ze spływami flankują obeliski na cokołach.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Obeliski, online-skills, CC BY 3.0
R1X3JfwzQj72W1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Świątynia rzymska w górnej kondygnacji konsekwentnie stosuje podział za pomocą par pilastrów, tym razem kompozytowych.
Kościół il Gesù, Pilastry, góra, online-skills, CC BY 3.0
RBxzfCsrCFq0T1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W kościele krakowskim, w górnej kondygnacji, oś środkowa ujęta została zdwojonymi pilastrami kompozytowymi.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Pilastry, góra, online-skills, CC BY 3.0
R1LLI4ajBtAfu1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W obydwu kościołach, w górnej kondygnacji, na osi znajduje się półkoliście zamknięte okno.
Kościół il Gesù, Okno, online-skills, CC BY 3.0
RiTSeaeHZvo9K1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W obydwu kościołach, w górnej kondygnacji, na osi znajduje się półkoliście zamknięte okno.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Okno, online-skills, CC BY 3.0
RMVF16ig98H4I1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W osiach zewnętrznych górnej kondygnacji kościoła rzymskiego znajdują się puste, półkoliste nisze zwieńczone trójkątnym tympanonem.
Kościół il Gesù, Puste nisze, online-skills, CC BY 3.0
R1Pp2J8jwXkFt1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W osiach zewnętrznych górnej kondygnacji kościoła krakowskiego pierwotnie nisze również były puste; obecnie znajdują się w nich posagi przeniesione z dolnej kondygnacji: św. Zygmunt po lewej i św. Władysław po prawej. To samo połączenie występuje także w kartuszu nad godłem jezuitów w dolnej kondygnacji oraz nad portalami. Do elementów związanych z panującym wówczas Zygmuntem III Wazą, hojnie wspierającym powstawanie świątyni, należą także posągi św. Zygmunta – patrona króla oraz św. Władysława.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Górne nisze, online-skills, CC BY 3.0
R18s1H6E70HCN1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół jezuicki, Il Gesù w Rzymie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Fasady obydwu kościołów wieńczy trójkątny szczyt.
Kościół il Gesù, Szczyt, online-skills, CC BY 3.0
RoyV6qqJSALO51
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. Fasady obydwu kościołów wieńczy trójkątny szczyt, przy czym w kościele św. Piotra i Pawła na krańcach szczytu umieszczono, podobnie jak w górnej kondygnacji, obeliski na cokołach.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Szczyt, online-skills, CC BY 3.0
R1R7GrIpL5l4C1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół pw św. Piotra i Pawła. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt. Po kliknięciu w punkt pojawiają się dodatkowe informacje: 1. W szczycie krakowskiego kościoła umieszczono, podobnie jak nad portalem głównym, herb Polski - Orła - z godłem Wazów na piersiach - Snopkiem i z Orderem Złotego Runa.
Kościół p.w. św. Piotra i Pawła, Szczyt, godło, online-skills, CC BY 3.0
m2fd5561a1c9b7e07_0000000000279

Zadania

classicmobile
Ćwiczenie 1
RAXxFaenlhSNY1
Podaj miasta w Polsce, w których znajdują się kościoły jezuickie.
Źródło: Monika Kamińska.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
R10d1ILxLx0rk1
Uzupełnij powyższy tekst. Początki architektury barokowej w Polsce łączą się z zakonem TU UZUPEŁNIJ. Zostali oni sprowadzeni do Polski za panowania króla TU UZUPEŁNIJ, który był fundatorem najważniejszej karty tego zakonu w Polsce kościoła pod wezwaniem TU UZUPEŁNIJ w TU UZUPEŁNIJ. Kościół ten jest prawie wierną kopią macierzystego Kościoła Zakonu - kościoła pod wezwaniem TU UZUPEŁNIJ w TU UZUPEŁNIJ. Starszą od tej fundacji był jednak kościół pod wezwaniem TU UZUPEŁNIJ w TU UZUPEŁNIJ. Zakon TU UZUPEŁNIJ związany był z ideą TU UZUPEŁNIJ.
Źródło: Monika Kamińska.
static
classicmobile
Ćwiczenie 3
RICFK5b6H67dx1
Opisz wygląd wybranego kościoła jezuickiego w Polsce.
Źródło: Monika Kamińska.
static
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1eY1IHyGVHfx1
Przyporządkuj architekta do zaprojektowanego przez niego kościoła. Kościół il Gesu w Rzymie, Możliwe odpowiedzi: Giovanni Maria Bernardoni, Giacomo della Porta, Giovanni de Rosis, Jacopo da Vignola; Kościół pod wezwaniem św. Piotra i Pawła w Krakowie, Możliwe odpowiedzi: Giovanni Maria Bernardoni, Giacomo della Porta, Giovanni de Rosis, Jacopo da Vignola; Kościół Bożego Ciała w Nieświeżu, Możliwe odpowiedzi: Giovanni Maria Bernardoni, Giacomo della Porta, Giovanni de Rosis, Jacopo da Vignola;
Źródło: Monika Kamińska.
static
classicmobile
Ćwiczenie 5
RjurpblVWLC4Q1
Jaki element nie występuje w schemacie kościoła jezuickiego opartym na planie il Gesù? Możliwe odpowiedzi: 1. transept. 2. trójnawowy korpus. 3. kopuła.
Źródło: Monika Kamińska.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
Ru2OFKPpVHdIY1
Podaj główne elementy fasady kościoła jezuickiego.
Źródło: Monika Kamińska.
static
Polecenie 1

Na podstawie materiału z lekcji napisz, jaki udział miał król w fundacji i jaki sposób mecenat królewski widoczny był w fasadzie krakowskiego kościoła p. w. śś. Piotra i Pawła. Po wykonaniu zadania gotową pracę wyślij do nauczyciela używając do tego przycisku „Skonsultuj z nauczycielem”.

R1FI71jHuHq4s
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1MRvHDvDMq871
Spośród podanych określeń wybierz te nazwy elementów architektonicznych, które nie mają zastosowania w sakralnej architekturze barokowej. Możliwe odpowiedzi: sklepienie, pilaster, przyczółek, płaski strop, gzyms gierowany, kopuła, korpus trójnawowy, belkowanie.
Źródło: Monika Kamińska.
static
m2fd5561a1c9b7e07_0000000000296

Słownik pojęć

Schemat il Gesù
Schemat il Gesù

prototyp rzymskich kościołów jezuickich; kościół jednonawowy z kaplicami bocznymi, transeptem i z kopułą na skrzyżowaniu nawy i transeptu.

Jezuici
Jezuici

zakon męski, którego założycielem był Ignacy Loyola. Jezuici działali czynnie przy wprowadzaniu w życie postanowień Soboru Trydenckiego, reformujących instytucję Kościoła oraz zajmowali się szkolnictwem.

Gzyms gierowany
Gzyms gierowany

gzyms wyłamywany lub przerywany.

Uszak
Uszak

zaakcentowanie występami górnych naroży obramienia okna lub portalu.

Źródła:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska‑Sulkiewicz et al., Warszawa 1996

W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 2005

J. Paszenda, Jezuici, w: Encyklopedia kościelna, t. VII, red. S. Wielgus et al., Lublin 1997, szp. 1254‑1276

m2fd5561a1c9b7e07_0000000000311

Galeria dzieł sztuki

m2fd5561a1c9b7e07_0000000000323

Bibliografia

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska‑Sulkiewicz et al., Warszawa 1996

A. Betlej, Kościół Jezuitów w Krzemieńcu. Uwagi na temat autorstwa i genezy architektury oraz relacji architekt‑fundator, [w:] Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. 5, red. J. Lileyko, Lublin 2000, s. 193‑216

M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988

S. Kozakiewicz, Wczesny barok w Polsce, Warszawa 1970

S. Kozakiewicz, Późny barok w Polsce, Warszawa 1970

W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 2005

J. Z. Łoziński, Kościół jezuicki w Piotrkowie Trybunalskim, „Biuletyn Historii Sztuki”, nr 3, 1954, s. 326‑331

A. Małkiewicz, Kościół ŚŚ. Piotra i Pawła w Krakowie - dzieje budowy i problem autorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki”, t. 3, z. 5, 1967, s. 43‑86

A. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, Warszawa 1975

J. Paszenda SJ, Budowle jezuickie w Polsce, t. 1‑5, Kraków 1999‑2013

W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie. Sztuka baroku, Warszawa 1971