Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
R16iUGAmNxaWb
Zapoznaj się z nagraniem, a następnie wyjaśnij, czym jest ekosystem oraz zdefiniuj mechanizmy regulujące jego funkcjonowanie. (Uzupełnij).
R10xGOS86Bx2V
Nagranie dźwiękowe dotyczy konsekwencji zaburzenia ekosystemu na przykładzie wilków w Parku Narodowego Yellowstone w USA.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Indeks górny Na podstawie: Peter Wohlleben, Nieznane więzi natury, tłum. Ewa Kochanowska, Wydawnictwo otwarte, Kraków 2017, s. 7–27. Indeks górny koniec

Polecenie 2
Rt2c84c68mIPK
Wskaż czynniki biotyczne i abiotyczne, które wpłynęły na dynamikę zmian ekosystemu leśnego, wywołanego likwidacją populacji wilków w Parku Narodowym Yellowstone. (Uzupełnij).
Polecenie 3
R1TTXpYiJqmGv
Na podstawie wiarygodnych źródeł opisz przebieg reintrodukcji populacji wilka szarego w Parku Narodowym Yellowstone, która miała miejsce w 1995 roku. Wskaż czynniki biotyczne i abiotyczne, które udało się odtworzyć, oraz przedstaw nieoczekiwane zmiany, jakie zaszły w funkcjonowaniu tego ekosystemu. Jaki wniosek można sformułować w odniesieniu do zebranych faktów? (Uzupełnij).
Polecenie 4
R1WSaFWU8sSX9
Na podstawie nagrania oraz innych dostępnych ci źródłeł omów rolę środowiskotwórczą bobrów. Wyjaśnij, dlaczego działalność tych zwierząt może być jednocześnie przykładem amensalizmu. (Uzupełnij).